Hej!

Skall byta central (till en betydligt större) och behöver förlänga el del inkommande grupper för att de skall nå hela vägen fram till radklämmorna överst i den nya centralen. Några frågor kring detta.

1. Är det OK att gå över från enledarkabel ("en-kardelig") till en flerledarkabel (finkardlig) förutsatt att kabelarean är den samma och att korrekt skarv utförs? Detta gäller primärt 2,5kv och 6,0kv som är väldigt styv som den är och det skulle bli enklare att jobba med inne i centralen om man valde en flerledarkabel.

2. Jag vill gärna skarva med "raka" skarvar för att inte ta upp för mycket (värdefull) byggplats i centralens interna slitsade kanaler. Kan man använda vilken Cu-Cu-skarv som helst (givet att den är för korrekt kabelarea) när/om man skarvar mellan enledarkabel och flerledarkabel? Utvidgningskoeficienten blir ju något olika för dessa och om man skarvar med en rakskarv (medelst pressverktyg) så får man ju (ungerfär) samma pressning för både ledare. Kan här uppstå problem? Det handlar inte om jätteeffekt men värmepumparna (t.ex.) kan pot. käka upp 25A om de går på max (givet att elpatronen kickar in)?

3. Finns det något "negativt" med att använda förtennade skarvar (givet att de är cu "innerst inne") i denna manöver? Alla kablar som skarvas kommer att vara ren Cu.

4. Jag avser ansluta S0-interfacen på elmätarna i centralen till en dator (för loggning). Vilken typ av kabel fodras för denna anslutning? Finns här specifika regler om plintning av sådant kablage eller är det obrutet som käller hela vägen (ut ur centralen). Skulle vilja skarva (4 elmätare) dessa ledare i en (typ) din-monterad Krone-plint inne i centralen för att sen gå med alla 8 ledarna i en och samma kabel ut ur centralen. Någon som har erfarenhet här?

Tacksam för tips och råd!

1. Ja.

2. Ja, för dessa klena dimensioner är det inte såå kritiskt. Tänk dock på att varje skarv är en felkälla så använd bra materiel. Ett bättre alternativ kanske kan vara en radplint i varje hörn?

3. Ja, ledarna får inte förtennas då det kallflyter.

4. Det ska vara dubbel isolering mellan olika system (spänningsband), eller lämplig åtskillnad. Enkelisolerade ledare för 230 V och klenspänningsledare för S0-kretsen får alltså inte vara i kontakt med varandra. Enklast (inte minst för att undvika bryderier) är att använda en mantlad RKK/SKX eller dylikt för S0 i centralen och se till att de korta stumpar enkelisolerade ledare hålls borta från 230 V-ledarna, och andra spänningsförande delar för den delen.

3. Jag syftade på att skarven i sig var förtennad (inte att förtenna ledarna själv innan jag skarvade). Har noterat att en del raka skarvar av smälgodstyp (som jag funderar på att använda) är just förtennade (gissar ytterst tunt) i själva hylsan. Vet inte varför tillverkaren gör så men förmodar att det handlar om ledningsförmåga/anläggningsledningsförbättring!?

4. Bara för att försäkra mig om att jag tolkar dig rätt; när du säger att enkelisolerad ledare (som ju allt gruppkablage är) får inte ligga tillsammans med (t.ex. i samma slitsade kanal) klenspänningskablage för S0 - OM inte S0-kabalaget är dubbelisolerat? RKK/SKX känns lite "hemmapuligt".. Hade egentligen tänkt mig en folieskärmad kabeltyp (FLAK/FLAQ) med ledare (med individuell PVC-kappa) som var typ 0,25. Även denna är ju dubbelskärmad samt EMC-störskyddad (med folien/flätan). Vad tror du om den?

Det där borde ni nog ta på fluxio.se :)

3. Är bara skarvhylsan avsedd för ändamålet så ska den väl duga.

4. Jag känner inte till FLAK. Avgörande är vilken spänning kabeln och dess ledare är klassade för, minst 230 V krävs. Annars behövs någon form av avskiljning mellan dessa system - att de hålls isär.

Förtennade skarvhylsor (KS/KSF) är för FKn och rena kopparhylsan (CUT) för den solida, sen finns det övergångshylsor. Men som sagt, inte kritiskt, men dra i det och känn att det sitter ordentligt.
Vad menar du med din andra fråga, vill du förlägga enkelisolerad i kanal eller? Med signal?

Sen att 2,5 EK är styvt, tja, man kan väl säga att det finns värre.....

Räcker det inte att ledarna för klenspänningen är (enkel)isolerade för den högre spänningen? Dvs att FK med klenspänningssignalen får förläggas ihop med FK för 230V? Jag har tidigare trott att klenspänningsledaren behövde förstärkt isolering gentemot den högre spänningen (två egna barriärer). Enligt flera trådar här på forumet så skulle FK mot FK vara ok.

Jag och elektrikern diskuterade och vikom fram till att SKX var lämpligt (samt att i görligaste mån även hålla ledarna ifrån varandra).

Jo det stämmer.
För att undvika misstag och missförstånd tycker jag det är en god regel att förorda tre isolerande skikt, då borde det i de flesta fall (då folk väljer en telefonkabel) tillsammans ge betryggande isolation.

Slugge: Tack för svar. Det var egentligen detta jag ville få "bekräftat" (jag har också uppfattat det så).

Ang 4:an:

Vill också förtydliga att det alltså handlar om S0 (pulsutgången) ifrån elmätaren som jag skall ansluta. Denna kommer "matas" ifrån en PC (för mätning) och det handlar ju här om 12V (max, ev. 5V) ifrån datorn som jag kommer lasta med. Detta kablage kommer ju inte ha galvanisk kontakt med 230V-sidan (FKn) på något sätt (bortsett ifrån om något går fel). SKX känns "fel" (fullkomligt onödigt ur alla hänseende eftersom den oftast är 0,75 eller mer i area). Dubbelisolerat i all ära men det finns det ju mängder av kabeltyper som är. Jag önskar ju alltså en kabelarea som ligger i runt 0,25kv här.. Mer anser jag inte behövs för situationen (det är ju inte tal om någon effekt direkt)... Eller tänker jag fel?

Jag vill ta tillfället i akt och tacka för alla insiktsfulla och informativa svar i tråden. Jag känner att jag nu har en bättre och (kanske framför allt) bekräftad bild av hur jag skall (och bör) gå tillväga med dessa detaljer i mitt centralbyte.

Hatten av till er som deltog i diskussionen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.