O
Hej jag har problem med att koppla in nedanstående, en dimmer/fjärrbrytare från nexa, modell LWMR-210.
Jag lyckats inte få det å lysa som jag vill...
Jag kopplar in Fasen på L (se bild nedan) Sedan kopplar jag tändtråden på pilen( se samma bild nedan)
De två vita trådarna kopplas in på strömställarens L och pil. Jag får lampan att lysa men inte med full styrka och det går varken att stänga av eller dimra lampan. Lampan som skall styras är ett gäng glödlampor.
HAr ni nått förslag på vad jag gör fel...

lwmr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller du dig innanför gränserna, min 30W - max 200W så borde det inte vara några konstigheter.
Men är du säker på att det inte är lågvoltshalogen då? Den kan visserligen fungera till det också med viss reservation för att den inte är kompatibel med alla elektroniska trafos.
Annars finns ju risken att du fått ett måndagsex.

O
Kan vara kanske att det ligger precis inom smärtgränsen... måste kolla upp det... måndags ex... inte i detta fall då jag testat flera likadana...
Att jag inte tänkte på att räkna ordentligt... tack för tipset, jag har förutsatt att det är inom gränsen... men det kanske ligger precis där.... jag vet att det är glödisar...
Får testa hemma där jag vet belastningen exakt...

Tack!

Och strömbrytaren är rätt kopplad map att den sluter när du tror att den sluter?

O
Strömbrytaren är rätt kopplad, eller tja... de två trådarna som går ut från nexan, där är det omöjligt att veta vilken som är vilken... men jag har kastat om dom ingen skillnad....

Känns som att du kopplat fel. Är Nexabrytare inkopplad parallet till din befintliga strömbrytare?
Nexabrytaren skall väll ersätta din vanliga strömbrytare som skall kopplas bort helt och hållet.
Du kanske kan koppla brytarna i serie, dvs från vanliga strömbrytarens tändtråd, in i Nexabrytare och ut via tändtråden till lampan.
Men då blir det också galet för om du stänger av brytare kan aldrig Nexabrytaren tända lampan.

Redigerat:
Den skall väl användas tillsammans med en Nexa strömbrytare som använd för att dimmra och den vanliga till enbart tänd och släck.

Det ser väl OK ut.

LWMR-210 är vår nya inbyggnadsmottagare som enkelt kan placeras bakom redan befintlig strömbrytare...
lwmr210_illustration.jpg

Nexa, väggsändare 2-kanals, På/Av och dimmer, trappfunktion, self learning623963_stor.jpgMåste du också använda annars fungerar det inte eller 850449_list.jpgen sådan här.

Nej LWMr-210 ska fungera med godtycklig "normal" strömbrytare.

Är det inte så att med LWMr-210 så involverar du enbart en normal strömbrytare i nexa systemet. För vad skulle den åstadkomma annars hade du tänkt dig.

cecar33 skrev:
Är det inte så att med LWMr-210 så involverar du enbart en normal strömbrytare i nexa systemet. För vad skulle den åstadkomma annars hade du tänkt dig.
Ja precis. Det var det jag menade med "godtycklig "normal" strömbrytare".

Det du hade på bilden trodde jag inte var en vanlig strömbrytare då den kallades "väggsändare 2-kanals". Känns som om vi missförstår varandra på något sätt.

[h=1]LWMR-210 Inbyggnadsmottagare[/h]Inbyggnadsmottagare med funktioner som AV / PÅ samt DIMMER.

LWMR-210 är vår nya inbyggnadsmottagare som enkelt kan placeras bakom redan befintlig strömbrytare, alternativt direkt mot belysningskällan. (snyggt - praktiskt- enkelt) om man inte vill byta ut sin serie av brytare i sitt hem. Dessutom kan man på så vis också få dimmer funktion på redan befintlig takbelysning.
LWMR-210 kan också kopplas mot elektronisk transformator (med viss reservation) då vi har svårt att gå i god för alla typer av transformatorer som säljs på marknaden, tester visar att det generellt går bra.

Samtliga sändare / fjärrkontroller inom "System - Nexa" kan styra LWMR-210.

Men frågan om hur du använder dimmer funktionen om du inte även har en sändare kvarstår.

cecar33 skrev:
Men frågan om hur du använder dimmer funktionen om du inte även har en sändare kvarstår.
Jag kan ha fel men jag förutsatte att den funkade som en vanlig dosdimmer om man använde befintlig strömbrytare och inte fjärren. Befintlig strömbrytare borde i så fall kompletteras med en impulsfjäder så den blir återfjädrande. Dimning skulle i så fall ske när man håller knappen inne och när man släpper den så behålls vald ljusnivå.

Jag har dock ingen erfarenhet av just denna modell så jag kanske förutsätter helt fel saker...

Man dimrar genom att slå av/på fort med vanliga brytaren, varpå ljuset börjar dimra upp/ner. För att välja nivå slår man av igen när ljuset är som man vill ha det och sedan på igen. Sedan kommer den ihåg senast valda dimnivå. Jag vet, för jag har ett par såna inkopplade.

Själv styr jag dom dock mest med telefonen och Switchking tillsammans med en Tellstick Duo och kan då välja absolut dimnivå direkt från telefonen. Det är dock smidigt att kunna slå på/av även från strömbrytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.