Jag arbetar för en välgörenhetsorganisation med flera andrahandsbutiker över landet. Vi säljer bl.a. begagnade småel. Varorna är testade av personalen på lagret.

Många köpare vill testa att varorna fungerar innan de köper men vi har blivit varnade för detta. "Min" butik ligger i en fastighet med äldre elinstallation, och det fattas jordfelsbrytare.

Kan jag som icke behörig elektriker montera en jordfelsbrytare, automatsäkring (med lägre märkström än säkringen i proppskåpet) och ett jordat vägguttag i en lös normkapsling, och anslutet paketet till vägguttag via sladd? Det skulle kunna användas både på lagret av personalen och ute i butiken av kunderna. En låg kostnad är mycket viktig!

Om ja, hur ansluter jag jordfelsbrytaren? De jag tittar på är tvåpoliga och det tyckas vara viktigt hur fas respektive nolla är anslutna. Men jag har också sett portabla jordfelsbrytare för vägguttag som inte kan vara känsliga för hur fas och nolla är kopplat i olika vägguttag.

• Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en portabel som är avsedd att anslutas i ett vägguttag så är det helt ok. Om det bland de som testar på lagret finns någon mer elektriskt bevandrad är det ju en fördel att översyn och kontroll görs av dem också.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Det är den billigaste lösningen. Då du inte själv får montera en jfb. Det är egentligen inte mycket man får göra själv inom el. Så portabel jfb är ett väldigt bra tips som du fått. Annars måste du ta in en elektriker.

Finns det portabla jordfelsbrytare med inbyggd automatsäkring? Vi vill inte springa till proppskåpet varje gång någon har testat en pryl med kortslutning.

Lager, finns det då ett trefastuttag i lokalen? I så fall så borde man kunna sätta dit en enkel byggcentral med några vanliga enfasuttag, inbyggd automatsäkring och inbyggd jordfelsbrytare.

Vid kortslutning kommer troligen säkringen i proppskåpet ändå gå med rätt stor sannolikhet så det är nog inte så stor poäng i att ha en extra säkring. Satsa på en portabel jfb och acceptera en och annan tur till proppskåpet. För att minska den risken kan du också ha en vanlig mulltimeter och mäta resistansen över lampan innan den kopplas in (både över ljuskällan och mot jord).

f91jsw skrev:
Vid kortslutning kommer troligen säkringen i proppskåpet ändå gå med rätt stor sannolikhet så det är nog inte så stor poäng i att ha en extra säkring. Satsa på en portabel jfb och acceptera en och annan tur till proppskåpet. För att minska den risken kan du också ha en vanlig mulltimeter och mäta resistansen över lampan innan den kopplas in (både över ljuskällan och mot jord).
Det får bli en portabel jfb!

Av nyfikenhet: Proppen i proppskåpet är på 10A. Om automatsäkringen är på 6A, kommer proppen fortfarande att gå?

Vid ren kortslutning är det troligt att både 6- och 10amperesäkringen kommer att lösa många gånger. Troligen inte alltid dock.

Vem är elansvarig/personalansvarig vid en elolycka?
Tänk på dom rättsliga följderna.

Alti skrev:
Det får bli en portabel jfb!

Av nyfikenhet: Proppen i proppskåpet är på 10A. Om automatsäkringen är på 6A, kommer proppen fortfarande att gå?
En 6 A säkring är olämplig eftersom dom bortskänkta apparaterna kräver 10 A trög säkring för att kunna starta utan att lösa ut säkringen det gäller t.ex nyare dammsugare , vatten kokare och strykjärn. Däremot är en 30 mA jordfelsbrytare mycket viktig för att detektera eventuella jordfel innan apparaterna går ut till kund. Det skyddar även personalen vid apparatfel.
En annan viktig grej är att lägga en plasmatta i hörnan där testerna sker samt att arbetsbänken inte är av ledande material.

Elapparater som man inte vet dess historik är alltid ett riskmoment eftersom någon kan ha försökt att reparera dessa utan tillräcklig kunskap

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
En annan viktig grej är att lägga en plasmatta i hörnan där testerna sker samt att arbetsbänken inte är av ledande material.
Fast då kanske man inte upptäcker ett jordfel och skickar iväg apparater med spänningssatt ytterhölje hem till en kund som kanske inte har JFB... :confused:

Mikael_L
Alfredo skrev:
Fast då kanske man inte upptäcker ett jordfel och skickar iväg apparater med spänningssatt ytterhölje hem till en kund som kanske inte har JFB... :confused:
Nej. För om det är överledning fas-hölje så löser den portabla JFB'n ut vid testet.

Det bästa är helt enkelt att kassera begagnad elutrustning och lämna dessa till återvinning. Känns väldigt riskabelt att köpa begagnad elutrustning på loppmarknad tycker jag.

Mikael_L skrev:
Nej. För om det är överledning fas-hölje så löser den portabla JFB'n ut vid testet.
Ehm, ja - om nu apparaten i fråga är skyddsjordad (på ett fungerande sätt). :confused:

Mikael_L
Är den inte dubbelisolerad ska den vara skyddsjordad.

Men självklart kan alltid någon klåfingrig varit och förändrat i en apparat, sen inlämnad till second hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.