Nån som vet var jag hittar en 3-fas skarvsladd hane/hane för utomhusbruk, cirka 30 meter lång? Dvs. typ en sån här fast med två hanar.

Snailman
sladdar man tänkt använda till typ självmord, finns nog inte färdiga att köpa...

• Gilla
gustavkattarp och 3 till
  • Laddar…
Snailman skrev:
sladdar man tänkt använda till typ självmord, finns nog inte färdiga att köpa...
...de får man bygga själv:)
Skämt åsido, vad ska den användas till?
Det måste gå att ändra på något annat så att du inte behöver använda en potentiellt livsfarlig kabel.

Tillverka inte inte denna kabel!

Beskriv ändamålet så kanske vi kan hjälpa till med förslag på lösning.

Som påpekat innan, denna lösning kan bli direkt livsfarlig.

Tack för svar och varningar! Det går en sån sladd från huvudbyggnaden till utomhusförrådet i sommarstugan vi lånar. (Det sa "poff" om den gamla sladden, så det är därför jag letar/letade efter en ny likadan.) I förrådet finns några lampor och en gammal frys (som aldrig är påslagen). Sladden i fråga har alltså försett dessa med el. Jag har inte kollat mer exakt hur det är kopplat. Eftersom det finns en elektriker i husägarfamiljen så trodde jag att alla installationer var korrekt utförda - men det kanske inte är fallet...

Innebär det här att vi får lägga sladdköpartankarna på hyllan och istället ta dit en elektriker som får ominstallera elen i förrådet?

Redigerat:
ullberg
Ni behöver byta ut uttaget (Hona) ni i dagsläget har i förrådet mot ett intag (hane), sen funkar alla vanliga kablar och säkerheten har mångdubblats.

Det är inte otroligt svårt att göra, men att ta dit en elektriker skadar inte (ett fel kommer sällan ensamt)

/U

EDIT: sen kanske det inte är optimalt att mata ett helt hus med en handske och gummikabel, det funkar utan problem men är det en permanent installation kan man ju också göra det till en sådan (dra en kabel för markförläggning och installera permanent i centralen)

Den som gjort den installationen kan lätt råka hållas ansvarig för vållande till annans död. Det räcker ju med att någon (t ex ett barn) drar ut kontakten och råkar komma mot stiften.

En sådan installation innehåller (nästan) alltid flera andra brister som gör den farlig för användaren eller huset. En riktig yrkesman gör inga sådana grundläggande fuskjobb

A
Min gissning är att elektrikern i husägarfamiljen egentligen är en "elektriker", en hempulare. En hempulare med noll koll på elsäkerhet. En hempulare som egentligen skulle ha stryk för sina allmänfarliga påhitt. Som ullberg säger ska uttaget på förrådet bytas mot ett intag.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Väldigt märkligt att man väljer denna typ av lösning. Ett intag kostar väl ungefär samma som ett uttag. Dessutom måste man tillverka sin egen kabel som inte går att använda någon annanstans. Varför inte koppla gummikabeln direkt i dosa om man nu ska fuska? Då blir det iallafall billigare.

Eller så matades förrådet från annat håll tidigare och då matningen fimpades var det väl enklast att koppla in sig på trefas uttaget som redan satt där.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
JLov skrev:
Eller så matades förrådet från annat håll tidigare och då matningen fimpades var det väl enklast att koppla in sig på trefas uttaget som redan satt där.
Det är inte olagligt att vara lat och bekväm, bara installationen blir säker... :)

Jag tror inte att det handlar om nått annat än OKUNSKAP om vilka "apparater" som finns och vad som skulle kunna hända. Mååååånga har aldrig hört talas om ett fast monterat intag och kan inte förstå vilken nytta det skulle ge.

Jag tycker också en sån hempulare skulle ha stryk.. :thumbup:

Frågan är ju vad denne hempulare hittat på mer och vad han hittar på härnäst.. :x

xdigger skrev:
Jag tycker också en sån hempulare skulle ha stryk.. :thumbup:

Frågan är ju vad denne hempulare hittat på mer och vad han hittar på härnäst.. :x
Det är inte säkert att det är en hempulare, det kan ju vara en yrkesverksam elektriker också.

En bekant köpte ett hus där elen var dragen av ägarens svärson som råkade vara elektriker, och efter att ha sett hur mycket fusk och fel det var i den elinstallationen så bestämde han sig för att han lika gärna kunde göra det själv. Om en riktig elektriker gör ett sånt slarvjobb hos sin egen svärmor, hur ser det då ut hos hans vanliga kunder?

Är det en elektriker som ligger bakom detta fuljobb är det givetvis dubbel mängd stryk som gäller :cool:.

Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.