sajjen skrev:
Men vissa brytare är mer jämlika än andra. ELKO har ju inte bytt namn till "ELKO by Schneider Electric" än...
Näe och det kommer nog inte hända på ett tag heller....

Så vasst av mig =)
Menar Schneider. O ja, visste att eljo blev uppköpt. Vad Elko har med det att göra vet jag inte. Nog varit insnöad på att jag skulle ha Elko-uttag
Tycker det borde vara förbjudet att ha så lika namn f.ö. :)

Har gjort något liknande, fast i betongvägg.

Så här gjorde jag:

1. Ta ut rätt säkring!!! Kolla att det är strömlöst!!! Dra ur ledarna, (som oftast går från takdosa till vägguttag.)

2. Sätt en betongkapskiva på vinkelslipen. Gör ett "tält" som tejpas med silvertejp mot väggen. In med slangen från byggdamsugaren under tältet. Rita streck uppåt från befintlig dosa för att inte kapa i befintligt kabelrör. Ta på andningsmask och skyddsglasögon.

3. Slå på dammsugaren. Kapa ett snitt minst 50 cm uppåt från dosan på var sida om kabelröret i väggen. (Jag varvade med borrhammaren och bilade bort mellan snitten med bilmejsel efter varje 10cm för att se så jag inte kapade i röret.)

4. I med böjfjäder i röret och fram med varmluftspistol. Värm röret och böj så det inte är i vägen när du ska ta upp hålet för 1,5 dosan senare. (Om du har gjort snitten lagom djupa så är det inte svårt få röret att släppa från betongen.)

5. Fram med borrhammare och hålsåg för betong. Markera var centrumborren ska gå in och förborra med vanlig betongborr ca 1 cm djupt. Byt till hålsåg och borra... (det tar ganska lång tid beroende på hur kraftfull maskin man har.) När hålsågen har gått in i väggen ca 1 cm monterar man bort centrumborren och fortsätter att borra. (För mig tog det 6 minuter effektiv borrtid att borra djupt nog.) Bila bort det som nu är sågat runt. Jag var också tvungen att borra ur hålet där gamla dosan suttit för att få tillräckligt djup för den nya. Testa att trycka in den nya 1,5 dosan i hålet och justera hålet med borrhammare och bilmejsel tills dosan passar. (Man kan med fördel skära bort onödig plast från utsidan av dosan om det underlättar);).

6. Svär över betongröken som har fyllt hela rummet fastän du hade gjort ett sånt fint tält. Riv tältet och städa:(.

7. Fram med varmluftspistol värm och böj tillbaka röret in i väggen. Dra ur böjfjädern och kapa röret lagom mycket. Vik ut röret lite och trä på dosan.

8. Blanda lite portlandcement och spraya hålet med vatten så att betongen blir fuktig. Smeta in en rejäl dos cement i hålet och tryck in dosan. Jämna till med en bred spackelspade. (Blanda inte in sand i cementen då den blir jobbigare att spackla då).

Resten klarar nog elektrikern av utan instruktion.

Jag gjorde om TV-rummet för 1,5år sedan och bytte då alla eluttag och la in tre kabelrör upp till övervåningen för nätverkskabel och liknande bakom TVn.

Att använda vinkelslip i betong är effektivt men dammar hemskt mycket. Det blir som en rök, som hos oss hade färdats upp genom mina nydragna kabelrör till övervåningen och färgat alla möbler i det rummet grå.

Det tar tid och bor man i lägenhet gör man klokt i att kolla med grannarna att det är ok för det hörs!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.