Postar här då det finns många elektriker här, om det är fel forum så får någon moderator gärna flytta den :)

Jag har nu försökt få gå en arbetsmarknadsutbildning till elektriker, men det går inget bra. AF har bara en vidareutbildning för de som gått elprogrammet.

Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut för elektriker, finns det sug efter fler elektriker, eller är det mättat?
När jag pratat med arbetsförmedlingen så säger de att det finns så många lärlingar att de inte utbildar fler (arbetsmarknadsutbildning). Sen när man talar med andra så låter det som att det finns hyfsat mycket jobb som elektriker och att de som är lärlingar kanske inte vill ha jobb?
Har hört att det ska vara lite svårt att få lärlingsplats också.

AF sa att jag kunde ju gå en utbildning via komvux om jag nu ville bli elektriker. Men om arbetsmarknaden är som de säger så är det ju ingen mening att bekosta en utbildning själv, om man inte kan få jobb sen.

Så vad säger ni som är här på forumet?
Finns det jobb :)

Skulle säga att det är både och....rätt person i rätt stad finns det alltid jobb för....tyvärr är det lika åt andra hållet.....

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ju äldre du är desto svårare. Dessutom piss lön de 5 första åren. Har du inga kontakter alls som kan få in dig i yrket så hade jag sagt att bättre du söker dig inom någon helt annan gren. Dessvärre är det lika kämpigt där med.

Elektriker behövs, tyvärr är det ju så att man som företag vill ha självgående elektriker för service.
Som lärling är det svårt att komma in, du måste vara väldigt driven och duktig, och helst ha kontakter inom branschen.
Det är lättare att komma in på stora företag som har stora jobb, typ bravida, YIT och liknande. Dock är det inte så kul jobb... och man blir inte någon bra serviceelektriker.

Men jobb finns, iaf hos oss!

har jobbat som elektriker sedan -97 har aldrig varit arbestlös.
har bytt företag jag jobbat åt 3 gånger, men det har jag gjort själv utan att blivit uppsagd.
dels för att jag blivet erbjuden högre lön samt bytt arbetsuppgifter.
har jobbat inom, kontor/bostadsinstallationer, industrin högspänning, samt larm, tele, data. & industri service/reparation

Jag vet inte om jag bara haft tur och inte varit arbetslös. men det verkar finnas jobb för den som vill jobba. och bra kontakter i branschen underlättar anställning.

Välkommen till forumet!

Man behöver ju ingen utbildning för att jobba som elektriker. Det räcker väl att det finns en enda i företaget.

Nej precis, men det lär ju vara mycket svårare att få jobb om man inte gått någon utbildning.

Nimhed, är det svårt att få jobb trots utbildning och praktik är det i princip omöjligt att få jobb utan utbildning. Jag känner INGEN som skulle anställa en outbildad som elektriker.
Och så tror jag att du blandar ihop behörig installatör med elektriker, det är en behörig som man måste ha.och h*n behöver inte vara elektriker.

elmont skrev:
Nimhed, är det svårt att få jobb trots utbildning och praktik är det i princip omöjligt att få jobb utan utbildning. Jag känner INGEN som skulle anställa en outbildad som elektriker.
Och så tror jag att du blandar ihop behörig installatör med elektriker, det är en behörig som man måste ha.och h*n behöver inte vara elektriker.
Det har du så klart rätt i.

-=fullmoon=- skrev:
ju äldre du är desto svårare. Dessutom piss lön de 5 första åren...
Här håller jag nog inte riktigt med. Jag påbörjade min utbildning till elektriker vid 28 års ålder och hade inga problem att hitta en praktik/lärlingsplats. På de jag pratade med lät det snarare som att min ålder och arbetslivserfarenhet var en fördel jämfört med finniga 18-åringar ;).

Lönen är ju inget att hänga i julgranen under lärlingstiden förstås, men efter det hoppar den upp avsevärt, i alla fall om man går på ackord. Tur att man har en välavlönad fru! :D

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Manitoba skrev:
Här håller jag nog inte riktigt med. Jag påbörjade min utbildning till elektriker vid 28 års ålder och hade inga problem att hitta en praktik/lärlingsplats.
Men TS är 37 år.

Mikael_L
-PC- skrev:
Jag har nu försökt få gå en arbetsmarknadsutbildning till elektriker, men det går inget bra. AF har bara en vidareutbildning för de som gått elprogrammet.

Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut för elektriker, finns det sug efter fler elektriker, eller är det mättat?
När jag pratat med arbetsförmedlingen så säger de att det finns så många lärlingar att de inte utbildar fler (arbetsmarknadsutbildning). Sen när man talar med andra så låter det som att det finns hyfsat mycket jobb som elektriker och att de som är lärlingar kanske inte vill ha jobb?
Har hört att det ska vara lite svårt att få lärlingsplats också.

AF sa att jag kunde ju gå en utbildning via komvux om jag nu ville bli elektriker. Men om arbetsmarknaden är som de säger så är det ju ingen mening att bekosta en utbildning själv, om man inte kan få jobb sen.
Du som bor i Dalarna ska väl gå den här då:
http://www.du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-O/Kursplan/?kod=ET1020

Det är väl 4-5 träffar nåt, i Borlänge för laborationer samt prov. Sen är resten som distansutbildning som du kan göra hemma på datorn.
Det innebär några timmar om dagen i jobb, kostar inget för medborgare inom EU.
Och utbildning är aaaaldrig någon nackdel, oavsett vad du blir sen.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
HakanS skrev:
Men TS är 37 år.
Jo det förstås, finns kanske någon odefinierbar gräns, men arbetsgivare borde verkligen bli bättre på att bedöma arbetssökande utifrån deras driv och personliga egenskaper...

Jag hade börjat med att ringa runt till elfirmorna i stan och höra om det kan vara intressant med en 37-årig lärling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.