Satt och funderade över elmätare och hur dessa kopplas om man ska mäta hela centralen (alltså inkommande serviskabel). Om inkommande är TN-C och detta skall konverteras till TN-S och mätare ska ha nolla hur gör man då? Tar man inkommande faser direkt till mätaren och PEN till PE skena, dela upp via JFB till nollskena och ta nolla därifrån till mätaren? Eller tar man inkommande faser plus PEN direkt in i mätaren och sedan därifrån gå vidare?
Rent praktiskt blir det väl ingen skillnad? Men eftersom elmätaren inte mäter över nollan (antagande från min sida, in/ut plint är ju byglad) så antar jag ju att man borde ta PEN och dela upp den och sedan gå från nollskena till mätare? Men sedan tänker jag att om centralen är TN-C och inte konverteras till TN-S finns det väl ingen mening att dra PEN till PEN skena och sedan till mätare? Mätaren tar ju inte nolla som in/ut men eftersom det finns två plintar och dessa är byglade kan man väl lika gärna ta dem som "in/ut"?
Har inte tänkt pilla själv men blev ändå fundersam på hur man brukar göra eller kan man göra vilket som?