Hej på er,
Ska sätta panel 22mm på befintlig vägg, ska eventuellt ha spikläkt också. Det kommer alltså att bygga 22-40mm cirka.
Har på väggen en strömbrytare (utanpåliggande). Infräst i väggen kommer kablar från centralen, dessa kablar ligger i stålrör, också dosan är i stål med en diameter på 55mm cirka.
Hur gör man då och vad ska man använda för att "flytta" ut den gamla ståldosan? Vad jag vet finns bara förhöjningsringar till plastdosor.
Tacksam för hjälp!
Ska sätta panel 22mm på befintlig vägg, ska eventuellt ha spikläkt också. Det kommer alltså att bygga 22-40mm cirka.
Har på väggen en strömbrytare (utanpåliggande). Infräst i väggen kommer kablar från centralen, dessa kablar ligger i stålrör, också dosan är i stål med en diameter på 55mm cirka.
Hur gör man då och vad ska man använda för att "flytta" ut den gamla ståldosan? Vad jag vet finns bara förhöjningsringar till plastdosor.
Tacksam för hjälp!
En idé kan vara att du tar ett doshål i panelen precis mittför den gamla dosan.
Sen köper du en ROT-dosa och sågar av den så att bakkant av dosan sluter an någorlunda tätt mot den befintliga dosan, dvs blir som en hög förhöjningsring.
Men skruvarna i sidan av dosan kan trassla till det, kanske måste kapas, eller kommer inte fungera om alltför mycket plast sågas bort etc.
Sen köper du en ROT-dosa och sågar av den så att bakkant av dosan sluter an någorlunda tätt mot den befintliga dosan, dvs blir som en hög förhöjningsring.
Men skruvarna i sidan av dosan kan trassla till det, kanske måste kapas, eller kommer inte fungera om alltför mycket plast sågas bort etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Skruva lös förhöjningsramen och sätt panelen, gör hål motsvarande storlek på dosan i väggen.
Var noga med att centrera hålet över dosan och skruva sedan tillbaka ramen i panelen. Välj skruv som inte går igenom panelen, ca 20mm.
Mvh Freddan
Edit: DETTA GÄLLER UTAN SPIKLÄKT
Var noga med att centrera hålet över dosan och skruva sedan tillbaka ramen i panelen. Välj skruv som inte går igenom panelen, ca 20mm.
Mvh Freddan
Edit: DETTA GÄLLER UTAN SPIKLÄKT
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Det är också ett alternativ men lite mer jobb. Tänkte ta bort den kabel som är utanpåliggande, men om jag nu tar fram det gamla röret och skarvar till slang och ny dosa kan jag ju lika gärna lägga rör till uttaget nedanför.
Vad kan det vara för dimension på stålrör från -40-talet tro?
Vad kan det vara för dimension på stålrör från -40-talet tro?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Utvändigt 15,2 nästa dimension 18,6
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
