3 395 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Fel på elanläggningen eller slagborrmaskinen?
Sida 1 av 2
Köpte för ett halvårsen en slagborrmaskin i halvproffsklassen från en stor känd tillverkare (2990 + moms). Jag har varit mycket nöjd med maskinen då den gått mycket bra. För några veckor sedan stannade maskinen när farsan borrade i ett betonggolv. Det visade sig att jordfelsbrytaren hade slagit ifrån. Han slog på den igen och borrade vidare. Några minuter senare lutar han armen mot betongväggen samtidigt som han borrar och känner hur han får en stöt i armen och jordfelsbrytaren slår ifrån ingen. Det visar sig att om maskinens handtag eller någon kroppsdel annat än fötterna (gummistövlar) rör vid betongen går jordfelsbrytaren när maskinen körs.
Maskinen skickades ned till tillverkaren som i dagarna svarade att det inte är något fel på maskinen utan att felet måste ligga i vår elanläggning.
I min värld måste det vara fel på skyddsisoleringen i maskinen (den har inga jordstift på kontakten, men det har väl nästan inga handverktyg). Till saken hör att detta skedde i en ladugård så det körs förutom alla fasta installationer olika elektriska verktyg och maskiner där dagligen. Elen besiktas också årligen.
Känner inte att jag kan tillräckligt om el för att veta hur jag ska gå vidare, men kan det vara som de säger? Vet inte hur de testat maskinen, jordfelsbrytaren slog ju endast ifrån när man belastade maskinen.
Maskinen skickades ned till tillverkaren som i dagarna svarade att det inte är något fel på maskinen utan att felet måste ligga i vår elanläggning.
I min värld måste det vara fel på skyddsisoleringen i maskinen (den har inga jordstift på kontakten, men det har väl nästan inga handverktyg). Till saken hör att detta skedde i en ladugård så det körs förutom alla fasta installationer olika elektriska verktyg och maskiner där dagligen. Elen besiktas också årligen.
Känner inte att jag kan tillräckligt om el för att veta hur jag ska gå vidare, men kan det vara som de säger? Vet inte hur de testat maskinen, jordfelsbrytaren slog ju endast ifrån när man belastade maskinen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Det svaret ska du inte acceptera. Det är en dubbelisolerad maskin vi pratar om, så det är alltså två skyddsbarriärer som har gått sönder på maskinen. Det är något som inte får hända. De ska klara 2.5 kV utan att ta skada, och de ska naturligtvis klara normal användning, normal nedsmutsning etc.
Något fel på anläggningen är svår att se. Tvärtom verkar den fungera utmärkt då JFBn löser för denna maskin men inte för något annat.
Det finns alltså metalldelar på maskinen som man håller i? Det ska normalt inte förekomma, utan handtag ska vara av isolerande material. Du kan ju i så fall testa detta genom att ansluta en kabel mellan maskinens metalldelar och skyddsjord för att se om JFBn då löser (stövlar och gummihandskar på!).
Så på dem igen. Ev kan elsäkerhetsverkets marknadskontroll intressera sig för maskinen också. Om inte annat så kanske det ger eld i röven på den stora tillverkaren.
Något fel på anläggningen är svår att se. Tvärtom verkar den fungera utmärkt då JFBn löser för denna maskin men inte för något annat.
Det finns alltså metalldelar på maskinen som man håller i? Det ska normalt inte förekomma, utan handtag ska vara av isolerande material. Du kan ju i så fall testa detta genom att ansluta en kabel mellan maskinens metalldelar och skyddsjord för att se om JFBn då löser (stövlar och gummihandskar på!).
Så på dem igen. Ev kan elsäkerhetsverkets marknadskontroll intressera sig för maskinen också. Om inte annat så kanske det ger eld i röven på den stora tillverkaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Bara en liten fundering. Det var inte möjligen blött när ni borrade?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag tänkte direkt påborrad kabel. Dock kan det även vara läckström som passerar genom maskinen motplattan som rimligtvis är jordad och därför slår ifrån JFB.
Finns ingen metall i handtagen vad jag vet, ser även ut att vara gummiklädda.
Visst är det generellt fuktigt i en lagård men jag skulle inte kalla det blött. Maskinen i sig var torr.
Finns inga kablar i betongen, all el är utanpåliggande.
Ja plattan är och all fast inredning är jordad, kor är känsliga för krypströmmar så riktig jordning är ett måste.
Trodde att skyddsisoleringen i maskinen skulle skydda mot just läckström. Hur uppstår det i så fall och är det något som ska accepteras?
Visst är det generellt fuktigt i en lagård men jag skulle inte kalla det blött. Maskinen i sig var torr.
Finns inga kablar i betongen, all el är utanpåliggande.
Ja plattan är och all fast inredning är jordad, kor är känsliga för krypströmmar så riktig jordning är ett måste.
Trodde att skyddsisoleringen i maskinen skulle skydda mot just läckström. Hur uppstår det i så fall och är det något som ska accepteras?
I och med att farsan fick en stöt när han höll i maskinen och väggen samtidigt borde det väl innebära att det gick ström genom maskinen och att det inte bara handlar om att man belastar hårdare så att ett annat fel visar sig (borde jag ju kunna utesluta genom att belasta med annat verktyg)?
Kan det vara så att finnas krypströmmar som kommer från någon annan elapparat i anläggningen och att det tillsammans med krypström från maskinen (om vi antar att den läcker) innebär att ”gränsvärdet” passeras för jordfelsbrytaren?
Betyder det att alla maskiner ”läcker” ström mer eller mindre och att det finns någon form av gränsvärde för hur mycket det får läcka? Om det är så skulle det kunna innebära att maskinen håller sig inom ”gränsvärdet” men tillsammans med andra krypströmmar passerar de gränsen?
Känner att jag är ute på djupt vatten och spekulerar. Enklast vore ju om återförsäljaren är snäll och lånar ut en likadan maskin. Uppstår inte felet då så måste det bero på maskinen.
Tänkte jag skulle låta bli att svartmåla tillverkaren tills att jag vet att det verkligen är fel på maskinen. Visar det sig sen att de är fel och de fixar felet kan jag ju berömma dem istället
Kan det vara så att finnas krypströmmar som kommer från någon annan elapparat i anläggningen och att det tillsammans med krypström från maskinen (om vi antar att den läcker) innebär att ”gränsvärdet” passeras för jordfelsbrytaren?
Betyder det att alla maskiner ”läcker” ström mer eller mindre och att det finns någon form av gränsvärde för hur mycket det får läcka? Om det är så skulle det kunna innebära att maskinen håller sig inom ”gränsvärdet” men tillsammans med andra krypströmmar passerar de gränsen?
Känner att jag är ute på djupt vatten och spekulerar. Enklast vore ju om återförsäljaren är snäll och lånar ut en likadan maskin. Uppstår inte felet då så måste det bero på maskinen.
Tänkte jag skulle låta bli att svartmåla tillverkaren tills att jag vet att det verkligen är fel på maskinen. Visar det sig sen att de är fel och de fixar felet kan jag ju berömma dem istället
Såvitt jag kan se är det fysikaliskt omöjligt att han kan ha fått en kännbar stöt genom maskinen om dess ytterhölje enbart består av plast/gummi. Det måste finnas någon form av metall som är spänningssatt i så fall, antingen i form av detaljer på höljet, skruvskallar, eller t ex att kardeler från någon intern kabel sticker ut genom en springa i höljet.
Det finns alltid läckströmar i en el-anläggning när summan blir 30mA då löser JFB.
Vågar inte rekomendera de sättet jag skulle använda för att kolla om borren har en svag/stark ström som gör att JFB löser.
Vågar inte rekomendera de sättet jag skulle använda för att kolla om borren har en svag/stark ström som gör att JFB löser.
Redigerat:
Stöt genom handtaget ser jag som i det närmaste omöjligt (förutom statisk elektricitet då).
Det som i så fall kan inträffa är om ström skulle gå ut genom biljärn/borr ner i plattan och sen genom stövlar upp genom din far.
Det borde du lätt kunna mäta genom att lägga maskinen så borren inte tar i någonstans och sen plugga in den och mäta med en vanlig voltmeter mellan borren och ett N stift i ett uttag.
Mäter du istället mot fas så får du noll V mot samma fas eller 440V (max) mot en annan fas. Du kan få något där emellan beroende på hur stor läckströmmen är.
Testa annars med någon annan "tung" maskin i samma uttag och se om JFB löser då. Det kan vara små läckströmmar som löser JFB när belastningen ökar, som spik99 sa ovan...
Det som i så fall kan inträffa är om ström skulle gå ut genom biljärn/borr ner i plattan och sen genom stövlar upp genom din far.
Det borde du lätt kunna mäta genom att lägga maskinen så borren inte tar i någonstans och sen plugga in den och mäta med en vanlig voltmeter mellan borren och ett N stift i ett uttag.
Mäter du istället mot fas så får du noll V mot samma fas eller 440V (max) mot en annan fas. Du kan få något där emellan beroende på hur stor läckströmmen är.
Testa annars med någon annan "tung" maskin i samma uttag och se om JFB löser då. Det kan vara små läckströmmar som löser JFB när belastningen ökar, som spik99 sa ovan...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Du resonerar korrekt tycker jag. Det måste vara fel på maskinen eftersom farsan fick en stöt. Alla maskiner läcker lite ström till skyddsjord, men denna är dubbelisolerad och har ingen skyddsjord att läcka till. (Det kan läcka ytterst lite i alla fall, men knappast så det ger stötar.)_David_ skrev:I och med att farsan fick en stöt när han höll i maskinen och väggen samtidigt borde det väl innebära att det gick ström genom maskinen och att det inte bara handlar om att man belastar hårdare så att ett annat fel visar sig (borde jag ju kunna utesluta genom att belasta med annat verktyg)?
Kan det vara så att finnas krypströmmar som kommer från någon annan elapparat i anläggningen och att det tillsammans med krypström från maskinen (om vi antar att den läcker) innebär att gränsvärdet passeras för jordfelsbrytaren?
Betyder det att alla maskiner läcker ström mer eller mindre och att det finns någon form av gränsvärde för hur mycket det får läcka? Om det är så skulle det kunna innebära att maskinen håller sig inom gränsvärdet men tillsammans med andra krypströmmar passerar de gränsen?
Tänkte jag skulle låta bli att svartmåla tillverkaren tills att jag vet att det verkligen är fel på maskinen. Visar det sig sen att de är fel och de fixar felet kan jag ju berömma dem istället![]()
Den enda "naturliga" orsak jag ser är kraftig nedsmutsning av maskinen, och att den blev rengjord innan ni skickade den till tillverkaren. Vad har den för kapslingsklass, IP67, IP55, IP44 eller kanske bara IP21? Frågan är då bara vad som är normal användning...
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Nu är jag ute och cyklar på djupt vatten. Men man skulle rent teoretiskt kunna tänka sig ett fel i elanläggningen som gör att ex. golvet får en potential gentemot väggen. Om vi då antar att denna potential dessutom har med en dåligt ansluten nolla att göra, så skulle felet kunna bli mera märkbart om man kör en maskin som drar mycket ström. Jordfelsbrytaren löste ju ut?
Det jag är ute efter är om han inte fick en stöt av maskinen utan genom att vara i kontakt med olika spänningsförande delar av byggnaden med olika kroppsdelar (fötterna på golvet, armen mot väggen). För om maskinen var helt i gummi på de delar man typiskt håller i så verkar det långsökt att stöten har kommit direkt från maskinen.
En liten variant på hypotesen kan vara om det ÄR fel på maskinen så att borren blir spänningsförande, och ger en potential i väggen eller golvet som han borrade i. Byggnadsdelen kanske är lagom dålig jord, så att inte jfb löser ut med självklarhet. Om han då vidrör den spänningssatta byggnadsdelen samtidigt med en annan (golv och vägg igen), så får han en stöt.
Det jag är ute efter är om han inte fick en stöt av maskinen utan genom att vara i kontakt med olika spänningsförande delar av byggnaden med olika kroppsdelar (fötterna på golvet, armen mot väggen). För om maskinen var helt i gummi på de delar man typiskt håller i så verkar det långsökt att stöten har kommit direkt från maskinen.
En liten variant på hypotesen kan vara om det ÄR fel på maskinen så att borren blir spänningsförande, och ger en potential i väggen eller golvet som han borrade i. Byggnadsdelen kanske är lagom dålig jord, så att inte jfb löser ut med självklarhet. Om han då vidrör den spänningssatta byggnadsdelen samtidigt med en annan (golv och vägg igen), så får han en stöt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Ingenting kan uteslutas.
Det beror på hur säker denna iakttagelse är:
Det beror på hur säker denna iakttagelse är:
Låter dessutom som om anläggningen är väl skött och kontrollerad._David_ skrev: