B
Hej! Skulle vilja ha en bra förklaring på vad en jordfelsbrytare är och hur den fungerar på ett enkelt sätt, som man skulle förklara för mormor. Jag har lite koll men tycker det är så svårt att förklara för andra på ett bra sätt när dom undrar. Har precis fått en insatt hemma nämligen och många i min krets som är intresserade.

Hur skulle ni förklarar för mormor Svea, enkelt fast med ändå så mycket information som möjligt?

Den kotrollerar att all ström som matas ut kommer tillbaka, läcker det ut någonstans slår den ifrån.

Om någon apparat gått sönder så att du riskerar att få ström i dig så kommer oftast jordfelsbrytaren att slå ifrån innan du hinner få en farlig stöt.

Enkelt och så mycket information som möjligt går tyvärr nästan aldrig att kombinera.

Pröva att att göra en illustrerande teckning som du visar för henne samtidigt som du förklarar.

Mvh

B
Ja men tack, det var faktiskt bra. Alltid bra med exempel på vad som kan hända osv.
Om inte jag fattat fel skyddar även en jordfelsbrytare mot brand? På vilket sätt gör den det?

drum_man32 skrev:
Ja men tack, det var faktiskt bra. Alltid bra med exempel på vad som kan hända osv.
Om inte jag fattat fel skyddar även en jordfelsbrytare mot brand? På vilket sätt gör den det?
Njaa. Jo den skyddar mot brand, i vissa fall.

El och brand uppstår alltid pga en dålig kontakt där det går en stor ström. Dvs stor ström och dålig kontakt ger värme. Då kan man antingen tänka sig att det finns en dålig kontakt där det överhuvudtaget inte skall vara kontakt, en skadad isolering, den frilagda koppatråden ligger lite löst mot ex. ett vattenledningsrör som är jordat. Där kan det med lite otur gå en stor ström, men inte stor nog för att lösa ut säkringen/proppen. Det blir då varmt med brandrisk. Detta fel skulle få jordfelsbrytaren att lösa ut, ström läcker ut.

Men en vanligare orsak till värme och brandrisk, är att det finns en dålig kontakt. En tråd är loss eller nästan loss i en koppling. Om det då är en stor förbrukare, ex. ett element som får sin ström via den här dåliga anslutningen då blir det varmt med risk för brand. Det felet skulle jordfelsbrytaren inte hitta. Strömmen går ju den förväntade vägen, men drabbas av lite extra motstånd i den dåliga kopplingen.

Även de här felen ger ofta ett detekterbart jordfel innan det blir en brand. Värmen i kopplingen gör att hela kopplingsdosan förkolnar, då börjar det gå ström lite hur som helst (förkolnad plast leder ström), och en del ström kommer att ledas mot jord i många fall, och löser jordfelsbrytaren.

För mormor Sveas del skulle jag beskriva det så här:

En ger JFB 1000 gånger högre säkerhet jämfört med enbart säkringar. Nu kan hon köra kökskniven i sladden till mixern och samtidigt hålla i diskbänken. Hon överlever, men det är mycket kännbart, så det tillåter inget slarv.

Jag tror inte det är meningsfullt att försöka beskriva hur en JFB fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.