2 146 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Kopplingsbox i "betong", kan det vara ok?
Renoveringen fortsätter och den ena efter den andra trevliga överraskningen har tittat fram på el-sidan... Som gammal (men icke utövande) elektriker själv så har jag rett upp en del själv men låtit alla nya installationer göras av fack-man.
Det har varit en mängd jordfel och en evinnerlig blandning av EKK och FK som jag fixat till genom att dra om i princip alla tvivelaktiga kopplingar till nya rör med FK.
Nu hittar jag då nästa fina lösning bakom väggen i badrummet. Där sitter en "låda" som består av ett hål i lättbetongväggen. Väggen är murad av lättbetongblock så man har då kapat av ett block så där bildats ett hålrum. I detta hålrum kommer det in fem kablar som är kopplade med sockerbitar. Det har suttit en lucka över detta men den har blivit överkaklad vid den förra badrumsrenoveringen.
Jag antar detta är "original" från 1977 eftersom det är vita och röda FK'n som kommer in.
Hålet är snyggt fyrkantigt och några vassa kanter eller ojämnheter finns inte. Rören som kommer in är alla ingjutna i väggen.
Funderingen då, vad gäller för en kopplingsbox?
Att den inte får vara inbyggd i väggen och övertäckt är ju självklart förstås...
Nu har vi byggt om så det finns en garderob på motstående vägg så jag kunde knacka hål genom väggen och lägga en lucka där istället och stänga för mot badrummet. Problemet annars är att luckan i badrummet blir i Zon 1.
Är det i så fall OK att ha betonghåligheten som kopplingsbox eller måste jag bila ur mer och lägga in riktiga kopplingsboxar?
Tre av trådarna är korta så jag kan inte dra ut dem ur "hålet" och de går inte att dra om eftersom de sitter som berget.
De ligger alla på samma säkring...
Alternativet är att knacka ur mer i väggen så jag får plats för en större kopplingsbox förstås men kan jag undvika det blir jag ju glad...
Nu är bara sockerbitarna utbytta mot toppklämmor så länge...
Tankar om en kopplingsbox i betong?
Det har varit en mängd jordfel och en evinnerlig blandning av EKK och FK som jag fixat till genom att dra om i princip alla tvivelaktiga kopplingar till nya rör med FK.
Nu hittar jag då nästa fina lösning bakom väggen i badrummet. Där sitter en "låda" som består av ett hål i lättbetongväggen. Väggen är murad av lättbetongblock så man har då kapat av ett block så där bildats ett hålrum. I detta hålrum kommer det in fem kablar som är kopplade med sockerbitar. Det har suttit en lucka över detta men den har blivit överkaklad vid den förra badrumsrenoveringen.
Jag antar detta är "original" från 1977 eftersom det är vita och röda FK'n som kommer in.
Hålet är snyggt fyrkantigt och några vassa kanter eller ojämnheter finns inte. Rören som kommer in är alla ingjutna i väggen.
Funderingen då, vad gäller för en kopplingsbox?
Att den inte får vara inbyggd i väggen och övertäckt är ju självklart förstås...
Nu har vi byggt om så det finns en garderob på motstående vägg så jag kunde knacka hål genom väggen och lägga en lucka där istället och stänga för mot badrummet. Problemet annars är att luckan i badrummet blir i Zon 1.
Är det i så fall OK att ha betonghåligheten som kopplingsbox eller måste jag bila ur mer och lägga in riktiga kopplingsboxar?
Tre av trådarna är korta så jag kan inte dra ut dem ur "hålet" och de går inte att dra om eftersom de sitter som berget.
De ligger alla på samma säkring...
Alternativet är att knacka ur mer i väggen så jag får plats för en större kopplingsbox förstås men kan jag undvika det blir jag ju glad...
Nu är bara sockerbitarna utbytta mot toppklämmor så länge...
Tankar om en kopplingsbox i betong?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det går inte att flytta kopplingsdosan/boxen till annan vägg och förlänga rör och dra om kablarna då?
Kan du göra det åtkomligt från abdra sidan är det ju inga problem med det. Är det alldeles för mycket jobb att göra om dragningen skulle jag nöja mig så. Huvudsaken är att man kan upptäcka och förstå hur det ligger till och inga dolda kopplingar.
Ok, problemet med flytta på rasket är ju att kablarna sitter fast och jag måste då ändå skarva i "betongdosan". Är det ok med att skarva i ett hålrum i väggen får det vara så men då att jag flyttar luckan till andra sidan väggen och så lägger jag skiva över det nuvarande hålet...
Har säkert suttit ett 110-volt rakuttag där tidigare...
Frågan bottnar väl någonstans i om betong kan räknas som isolerande material? På den tiden man fick göra ojordade installationer så diskvallificerades rum med betonggolv, om jag har förstått det hela rätt, pga golvets ledningsförmåga. Det borde diskvalificera en kopplingsdosa i betong.
Det är ju precis det som är min ursprungsfråga!sajjen skrev:
Det är lättbetong (siporex) som hålrummet består av och det är knappast ledande i sig skulle jag tro...
Förhoppningsvis har du det torrt i gluggen och finns inga som det numera så vackert heter "främmande ledande berörbara delar" däri med mindre än 4 kohm mot sann jord kan ingen pätimeter ens klaga på det. Framför allt är det ju ett mycket bra skydd vid varmgång etc. Jfr diskussionerna kring utjämning av betongplattor och armeringen där väljer man att se betongen som relativt icke ledande.
Jag hade tveklöst karvat in en riktig kopplingsdosa från andra sidan (garderoben) och sedan putsat igen runt om. Siporexen kan du ju karva med naglarna om du så vill. Modifiera dosan lite vid stosarna (typ kapa av dem som en halvmåne eller liknande) så att du kan ansluta de inmurade rören. Putsa sedan igen med bruk eller gipsputs. Då fixeras dosan och det blir inga problem med röranslutningarna till den. Bättre att göra rätt än att ha kvar himpajimpa-lösningarna.
Klicka här för att svara