Hej,

Förlägger en hel del kabelrör i marken nu när jag ändå grävt upp tomten för Vatten/Avlopp. Tanken är att kablerören ska kunna användas vid senare tillfälle för starkströmsinstallation till gäststuga, svagströmsinstallationer, fiberanslutning, m.m.

Det vore praktiskt att ha en kabelbrunn placerad på ett strategiskt ställe, t.ex. denna:

http://www.rskdatabasen.se/BILD/bild_6_2419086.jpg

Enda problemet är att ovanstående kostar närmare 5 lakan.... vilket jag tycker är extremt dyrt!

Tips på billigare varianter av kabelbrunn mottages... ska gå in cirka 3-4 kabelrör på 50mm i den.

En betongring fungerar bra.

Korrugerade vägtrummor går också bra. Enklare att göra hål i. Köp eller gjut botten så blir det tätt mot inträngande vatten också.

• Gilla
majkball
  • Laddar…
A
som mexitegel säger, antingen gjuter du botten i röret och fixar täta genomföringar och tätt lock eller så lägger du grusbädd så att vattnet kan rinna undan.

Jag skulle rekommendera att bara använda som dragbrunn, inte kopplingsbrunn. Blir alltid problem förr eller senare i en brunn med dosor och skit. Och då är det tråkigt att behöva gräva fram brunnen igen.

Emil_K skrev:
Jag skulle rekommendera att bara använda som dragbrunn, inte kopplingsbrunn. Blir alltid problem förr eller senare i en brunn med dosor och skit. Och då är det tråkigt att behöva gräva fram brunnen igen.
Yes. Kanske fel ordval från min sida. Meningen är att jag enbart ska dra kablarna vidare i rätt rör, ingen koppling/skarvning kommer ske i brunnen. På så vis räcker det t.ex. med endast två kabelrör en lång sträcka från huset, ena för starkström och det andra för nätverk/svagström. Utgår ifrån att det är lagligt att blanda flera starkströmskablar i samma rör? Eventuell installation av starkström kommer elektriker stå för, men vill förbereda så mycket som möjligt.

En stump plastvägtrumma, kapa i lämplig längd.
Hittar du rätt diameter på trumman så passar locket från brunnen du länkat till.

A
Det är lagligt. Förläggning i kabelskyddsrör handlar nästan bara om hur praktiskt det är, exempelvis hur pass lätt det är att dra ett visst antal kablar osv.

Sen finns det så klart lokala bestämmelser. T.ex. brukar teleoperatörerna inte vilja ha sina kablar allt för nära en service. Men det handlar bara om att det kan bli stora skadar på dyr elektronik vid eventuell avgrävning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.