Ska koppla in en Eltako tryckdimmer i apparatdosan bakom lysknappen och har en del funderingar.
1. Om jag har en gammal armatur som jag sätter LED E14 lampor i ska dimmern ställas in på LED eller lågenergilampa?
2. Ska det kopplas enl det övre bifogade kopplingsschemat? Har jag fått färgerna rätt (fas är svart och brun är tändtråd i min anläggning 2012 08 26_3542_edited-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
)?
3. Jag har en nolla som går igenom strömbrytarens apparatdosa, är det ok att klippa den och koppla in båda ändarna på den andra N-plinten från höger eller måste jag sätta en conex eller liknande på ändarna + en separat nolla som går in i plinten?
4. Kan jag sätta fasen som kommer ut ur L-plinten på strömbrytarens plint som den då delar med brun tändtråd?

http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/EUD61NPN_61100801-3_sw.pdf

1. Som det står i manualen: LED
2. Ja, fast du har vänt på färgerna för tändtråden som förmodligen ska vara brun i din anläggning, eftersom fas är svart.
3. Sätt en riktig toppklämma med snabbanslutning typ wago (de röda hattarna "torix" passar bäst på museum) och grena av nollan.
4. Antar att du menar att grena av fasen via strömbrytaren, och ja, det går bra.

Antar också att du vet att detta är behörighetskrävande, så har jag iaf nämnt det.

Hmm ok. Så tändtråden är inte fasen som går mellan kopplingsdosa och strömbrytare (som jag har ritat) utan tråden mellan strömbrytare och lampa? Så som jag har ritat är det gjort vid alla (eller i alla fall de jag har sett) andra strömbrytare i huset. Ska jag då frångå detta eller hålla mig till samma system?

snaggletooth skrev:
1. Som det står i manualen: LED
2. Ja, fast du har vänt på färgerna för tändtråden som förmodligen ska vara brun i din anläggning, eftersom fas är svart.
3. Sätt en riktig toppklämma med snabbanslutning typ wago (de röda hattarna "torix" passar bäst på museum) och grena av nollan.
4. Antar att du menar att grena av fasen via strömbrytaren, och ja, det går bra.

Antar också att du vet att detta är behörighetskrävande, så har jag iaf nämnt det.
I nya hus är fasen brun men i lite äldre oftas svart. Nya riktlinjer för några år sedan för att följa kablarnas färger.

Sent from my HTC One X using Byggahus

Ja, ledaren mellan strömbrytare och lampa kallas tändtråd.

Vid mindre kompletteringar är det nog bra att följa samma färgstandard för fas/tändtråd.
Skulle det handla om en utbyggnad, ett nytt rum, så kan du gå över till brun fas och en annan tändtrådsfärg.
I vilket fall ska blå och gul/grön vara korrekt använda.

Så det är "ok" att välja fritt vad man vill ha på fas (svart eller brun) och tändtråd (vilken färg som helst utom blå och gul/grön) så länge det finns någon sorts systematik och sunt förnuft bakom? I mitt fall har ju tändtråden samma färg som fasen (förutom då den bit som går mellan kopplingsdosa och strömbrytare).

fidde66 skrev:
I nya hus är fasen brun men i lite äldre oftas svart. Nya riktlinjer för några år sedan för att följa kablarnas färger.

Yes, I know......

Sent from my HPD-PC using FF

kalubah skrev:
Så det är "ok" att välja fritt vad man vill ha på fas (svart eller brun) och tändtråd (vilken färg som helst utom blå och gul/grön) så länge det finns någon sorts systematik och sunt förnuft bakom? I mitt fall har ju tändtråden samma färg som fasen (förutom då den bit som går mellan kopplingsdosa och strömbrytare).
Ja, välj fritt så länge valet står mellan brun och svart ;). Fasledare ska ha färgerna brun, svart, grå (L1, L2, L3), alltså i flerfasgrupper. I enfasgrupper väljer man den första färgen, brun, som fas. En harmonisering med resten av Europa ledde till att brun och svart bytte plats, 2001 vill jag minnas, så du kanske har svart som fas i dina grupper?

Företrädesvis väljer du en annan färg till tändtråden, helst någon annan än brun, svart, grå, blå och gul/grön. Hur kommer det sig att både fas och tändtråd är svart, i samma rör?

Du missuppfattade nog vet jag menade. Andra ställen i huset har dragning enl följande:
Kopplingsdosa sitter ovanför strömbrytare. Anläggningens fas är svart.
Mellan dosa och strömbrytare byter fasen färg till brun, tändtråden mellan strömbrytare och lampa (via kopplingdosa) är svart. Det är endast tändtråd, nolla och jord som går till lampan, så jag får aldrig två svarta i samma rör.
Är det helgalet? Det var en elektriker (som verkade vettig) som drog på det sättet.

Blir lätt rörigt om man byter färg. Vid komplettering brukar jag köra efter anläggningens färg.

kalubah skrev:
Anläggningens fas är svart. Mellan dosa och strömbrytare byter fasen färg till brun,
Det var kanske inte så bra, fasen ned till strömbrytaren borde ha varit svart så att det blir lika.
kalubah skrev:
tändtråden mellan strömbrytare och lampa (via kopplingdosa) är svart. Det är endast tändtråd, nolla och jord som går till lampan, så jag får aldrig två svarta i samma rör.
Är det helgalet? Det var en elektriker (som verkade vettig) som drog på det sättet.
Så i dosan används svart både som fas och tändtråd. Fasen är skarvad med en brun medan tändtråden är helsvart. Kanske inte heller så bra. Jag skulle tolka färgbytet som tändtråd - färgbyte i en dosa är en signal om att det är just en tändtråd. Det är bara om man använder en helt annan färg, t.ex orange, som man kan använda den både från strömbrytare och till lampan.

Helgalet är det väl inte, man måste ändå reda ut hur det är kopplat, men det ger fel antaganden.

Tändtråden är ju åtminstone inte skarvad i kopplingsdosan utan går bara igenom, så det borde inte vara någon risk för förväxling där.

fidde66 skrev:
Blir lätt rörigt om man byter färg. Vid komplettering brukar jag köra efter anläggningens färg.
Hoppas du för undantag om du kompletterar nåt med röd-svart-vit ;)

Hej. Jag har försökt att läsa mig till inkopplingen bakom mina tryckknappar, men har bara fått lampan att lysa men går inte att dimra eller stänga, så nåt tokigt har jag gjort. Bilderna är på originalinkopplingen före jag kopplat in dimmern. Bakom mina tryckknappar finns vita o gräna kablar. Undrar även hur den lilla fjädern monteras. Jag ska bara dimra på eltakodimmer.jpg
Skapa konto
en av knapparna. Kan nån vänlig själ beskriva "grön till nummer ?? på dimmer. Vit till nummer osv.
20131010_161202.jpg
Skapa konto
20131010_161506.jpg
Skapa konto
20131010_161511.jpg
Skapa konto

En kvalificerad gissning är att de vita är fas (en in och en vidarekoppling) och de två gröna är tändtrådar till varsin lampa.
Problemet är dock att nolla saknas som Eltakon behöver.

Edit: såg nu att en svart passerar dosan, möjligen att den kan vara nolla med tanke på att vit förmodligen är fas. Gissningsvis går den och en vit till ett uttag i närheten. Kopplingsschema: http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Johan Kjessler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.