6 357 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Funderingar ang. undercentral garage
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Visst kan man det. Gäller bara att man har en extra jord och noll plint isf med. Detta går givetvis relativt smidigt att lösa annars. Bör dock dokumenteras lite lätt hur det är draget.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Man får faktiskt läsa varje tillverkares anvisning om de godkänner mer än en ledare under plinten. Det går som sagt lösa med diverse andra lösningar. tex plintar före brytaren så att man har möjlighet för vidarekoppling.
Visst kan de dela PE skena. Men man ska även ha det i åtanke att göra det hela ska vara lätt att överblicka och att kunna koppla från för att felsöka etc.
Hade jag haft möjlighet så hade jag satt en plint före HB och skenor i berörd central. Tänk även på att själva monteringssättet tar mindre tid och är smidigare och mer proffsigt utfört. Sen må det kosta ett par hundra kronor mer men kontra timpeng och kanske evt fel eller utbyggnader i framtiden så är de hundralapparna väl investerade.
Visst kan de dela PE skena. Men man ska även ha det i åtanke att göra det hela ska vara lätt att överblicka och att kunna koppla från för att felsöka etc.
Hade jag haft möjlighet så hade jag satt en plint före HB och skenor i berörd central. Tänk även på att själva monteringssättet tar mindre tid och är smidigare och mer proffsigt utfört. Sen må det kosta ett par hundra kronor mer men kontra timpeng och kanske evt fel eller utbyggnader i framtiden så är de hundralapparna väl investerade.
Det är nog mest för att göra det tydligt vilka delar som tillhör vidarekopplingen och det som tillhör fördelningen av centralens "grupp skyddsjordar". Vidare kopplingen skall ju hållas utanför centralen så långt möjligt eftersom den inte bryts av HBClaesk skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Mellan tummen och pekfingret bör det hålla sig inom gränserna och tillåta en 16 A säkring i central 1.Jimmu skrev:Från central 1 i villan till central 2 i garaget går det 2,5mm2 vanlig FK kabel ca 4meter
från central 2 i garaget ut till central 3 i carporten går det en 2,5mm2 Kabel med solida ledare (5G2,5mm2?) ca 20meter
Mellan carporten och friggeboden vet jag inte kabelaren (kabeln är bara nergrävd och indragen, inte inkopplad, bara förbered) ca 7meter
Klicka här för att svara