Ja, du saknar en fas, mest troligt din gamla brödrost som ställt till det. Har du kollat efter spänning före alla säkringar hos dig finns felet sannolikt i ett elrum eller liknande, ofta beläget i längst ner eller högst upp i huset. Ibland är dessa tillgängliga, ibland inte. Du kan ringa jouren, då kommer en väktare och släpper in dig alternativt byter säkring men det lär kosta någon tusenlapp, annars vänta till i morgon på vaktmästare eller liknande.
Redigerat:
Ring det nummer som står i porten.
Finns en skyldighet att du skall ha tillgång till din elmätare.
Finns en skyldighet att du skall ha tillgång till din elmätare.
Det där är tyvärr ett tankefel som många gör. I och med att du är delägare i föreningen (du har ju köpt en andel däri) , så är det du och de andra medlemmarna som drabbas av onödiga kostnader. Därför är det viktigt att alla medlemmar är delaktiga och kommer på möten osv. Du har en fas som saknas, men är det inte superakut, så vänta tills ordinarie arbetstid.Lilak skrev:Jag gissar att en huvudsäkring har gått i källaren.
Det var brödrosten som löste JFB:n.
Visar det sig att en huvudsäkring har gått ringer jag jouren, så får dom fixa det ikväll. Den kostnaden får föreningen ta, då vi medlemmar inte har bestämt att våra huvudsäkringar ska vara inlåsta i källaren.
MVH
Jonas
/en som sutitit i en BRF-styrelse
Om inte spisen är jättegammal. Då skulle jag rekommendera att du låter någon koppla om den till anslutningsalternativet 3N 380 -400 V alltså 3 faser med nolla och skyddsjord. Det passar mycket bättre när du har trefas med max 16 A säkringar. Den nuvarande lösningen ger 3680 W den nya lösningen ger möjlighet 3680gånger 3 d.v.s c:a 11000 W utan överbelasta säkringarna. Den gamla enfasgruppen till spis var ofta säkrad 20 A.Lilak skrev:
Patrik_Hed skrev:
Om det är en spis/ugn som innehåller elektronik/kretskort så är det inte nån bra idé att "experimentera" med den om det saknas en fas.
Klicka här för att svara