Ja, du saknar en fas, mest troligt din gamla brödrost som ställt till det. Har du kollat efter spänning före alla säkringar hos dig finns felet sannolikt i ett elrum eller liknande, ofta beläget i längst ner eller högst upp i huset. Ibland är dessa tillgängliga, ibland inte. Du kan ringa jouren, då kommer en väktare och släpper in dig alternativt byter säkring men det lär kosta någon tusenlapp, annars vänta till i morgon på vaktmästare eller liknande.

Redigerat:
Ring det nummer som står i porten.

Finns en skyldighet att du skall ha tillgång till din elmätare.

el_richard skrev:
Ring det nummer som står i porten.

Finns en skyldighet att du skall ha tillgång till din elmätare.
Min elmätare har jag tillgång till, den sitter i lägenheten. Huvudsäkringarna däremot är inlåsta i källaren.

MVH

Jonas

Lilak skrev:
Jag gissar att en huvudsäkring har gått i källaren.

Det var brödrosten som löste JFB:n.

Visar det sig att en huvudsäkring har gått ringer jag jouren, så får dom fixa det ikväll. Den kostnaden får föreningen ta, då vi medlemmar inte har bestämt att våra huvudsäkringar ska vara inlåsta i källaren.

MVH

Jonas
Det där är tyvärr ett tankefel som många gör. I och med att du är delägare i föreningen (du har ju köpt en andel däri) , så är det du och de andra medlemmarna som drabbas av onödiga kostnader. Därför är det viktigt att alla medlemmar är delaktiga och kommer på möten osv. Du har en fas som saknas, men är det inte superakut, så vänta tills ordinarie arbetstid.
/en som sutitit i en BRF-styrelse

Lilak skrev:
Jag har perilex. Mäter jag mellan faserna och nollan för att se om någon är död?

Inte så konstigt egentligen, ny el i lägenheten och jag behöll min gamla spis.

MVH

Jonas
Om inte spisen är jättegammal. Då skulle jag rekommendera att du låter någon koppla om den till anslutningsalternativet 3N 380 -400 V alltså 3 faser med nolla och skyddsjord. Det passar mycket bättre när du har trefas med max 16 A säkringar. Den nuvarande lösningen ger 3680 W den nya lösningen ger möjlighet 3680gånger 3 d.v.s c:a 11000 W utan överbelasta säkringarna. Den gamla enfasgruppen till spis var ofta säkrad 20 A.

Patrik_Hed skrev:
Du kan testa startade ugnen och mecka lite och se om några konstiga fenomen dyker upp som att t.ex. hallampan börjar lysa svagt när du vrider på värmen m.m

//Patrik

Om det är en spis/ugn som innehåller elektronik/kretskort så är det inte nån bra idé att "experimentera" med den om det saknas en fas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.