2 782 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Dra om inkommande el inne i taket
Håller på att planera för elen i källaren (som vi håller på att renovera). I dag är inkommande el draget utanpåliggande. Det jag vill göra är att dra denna i rör inne i taket (plus att sätta in ett till säkringsskåp för säkringarna för källaren, källaren ska även kunna vara uthyrningsdel och då vill jag att de säkringarna ska vara åtkomliga för den som hyr av oss) .
Kabeln är tillräckligt lång för att kunna återanvändas hyfsat nydragen.
Måste man dra den i rör?
Får/kan man använda den kabeln när man drar i rör?
Vilken typ av rör ska/kan man använda?
Har i dag en rulle gul (markrör?) som är 50mm i diameter. Kan man använda den eller ska man ha något special rör?
Något mer man bör tänka på?
Kabeln är tillräckligt lång för att kunna återanvändas hyfsat nydragen.
Måste man dra den i rör?
Får/kan man använda den kabeln när man drar i rör?
Vilken typ av rör ska/kan man använda?
Har i dag en rulle gul (markrör?) som är 50mm i diameter. Kan man använda den eller ska man ha något special rör?
Något mer man bör tänka på?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 989 inlägg
En kabel måste inte ligga i rör om den ska döljas i vägg eller tak, men det är en god ide om man någon gång vill byta den.
Om den kan förläggas i taket beror på hur den är dimensionerad. Area och säkring? Belastningsförmågan sjunker till ca 0.65-0.7 om den läggs i ett tak.
Ett markrör är kanske inte det vanligaste man hittar i ett tak, men det borde duga. Det fyller ju endast funktionen att kabeln ska gå att byta. Kabeln i sig behöver inte detta rör som skydd. Det finns annars VP-rör i alla möjliga dimensioner.
Något mer? ja det är behörighetskrävande
Om den kan förläggas i taket beror på hur den är dimensionerad. Area och säkring? Belastningsförmågan sjunker till ca 0.65-0.7 om den läggs i ett tak.
Ett markrör är kanske inte det vanligaste man hittar i ett tak, men det borde duga. Det fyller ju endast funktionen att kabeln ska gå att byta. Kabeln i sig behöver inte detta rör som skydd. Det finns annars VP-rör i alla möjliga dimensioner.
Något mer? ja det är behörighetskrävande
Får du plats med den gula slangen funkar det utmärkt!
Försök dra med så få och svaga böjar som möjligt så går det att dra om den i framtiden utan att behöva riva taket om olyckan skulle vara framme eller om man behöver gradera upp sig till en grövre kabel.
Försök dra med så få och svaga böjar som möjligt så går det att dra om den i framtiden utan att behöva riva taket om olyckan skulle vara framme eller om man behöver gradera upp sig till en grövre kabel.
Tackar!Bo.Siltberg skrev:En kabel måste inte ligga i rör om den ska döljas i vägg eller tak, men det är en god ide om man någon gång vill byta den.
Något mer? ja det är behörighetskrävande![]()
Den borde vara dimensionerad för minst 25A (iom att de går att säkra upp till det) och vi kör på 20A som det är nu och det finns ingen anledning att säkra upp.
Hur kommer det sig att belastningsförmångan sjunker?
Har förstått det
Har inga planer på att göra det själv... Installera ett eluttag eller en strömbrytare kan man väl göra själv, men att hålla på att mecka med 25A kabel... det lämnar jag över till proffsen
Är det servisledningen eller din egen?...dvs är kabeln före eller efter elmätaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 989 inlägg
Ok, då förstår jag
En liten fråga när vi ändå är igång
Ska även passa på att installera ett 3fas uttag när jag ändå är i farten. Är det tillåtet att dra kablarna i två 20mm rör ist för ett av större dimension? För det lär väl knappast gå att få igenom 5st 2,5mm kablar i en en 20mm slang?
Jag har nämligen 2st ingjutna 20mm slangar i plattan som jag inte behöver till något.
En liten fråga när vi ändå är igång
Ska även passa på att installera ett 3fas uttag när jag ändå är i farten. Är det tillåtet att dra kablarna i två 20mm rör ist för ett av större dimension? För det lär väl knappast gå att få igenom 5st 2,5mm kablar i en en 20mm slang?
Jag har nämligen 2st ingjutna 20mm slangar i plattan som jag inte behöver till något.
Klicka här för att svara