Någon som har rekommendationer på elcentralsbyggare i gbg området? Bor själv i Lerum, så bort mot Alingsås är ok också.

nets skrev:
Någon som har rekommendationer på elcentralsbyggare i gbg området? Bor själv i Lerum, så bort mot Alingsås är ok också.
En normal elcentral för en villa bygger alla kompetenta elektriker av lösdelar, så den passar den kundens behov. Det mesta jobbet är ansluta den mot alla gruppledningar och huvudledningar samt avprova den färdiga monteringen.
Det är först när det gäller stora automatikskåp och stora elcentraler lämpligen som förtillverkas efter konstruktionsritningar

Eller om det tex. är ett bostadsområde med mååånga centraler så kan grossisterna leverera färdigbyggda för ungefär samma kostnad som för dom lösa detaljerna.

Elfördel i Alingsås då kanske....

Vart skall centralen placeras? Stor eller liten?

Det är falktiskt 3 st små, varav en är utomhus, en i ett skjul och en tredje i källare

Du kan ju faktisk köpa färdigkopplade hos alla grossister. Och även hos tex Jula

nets skrev:
Det är falktiskt 3 st små, varav en är utomhus, en i ett skjul och en tredje i källare
Är det 3 små som skall monteras, då skulle jag bygga dom själv, med den bestyckning och IP-klass som var och en behöver.
I utomhuscentralen och ev. i uthuset skulle jag använda kabel för att mellankoppla mellan säkringarna. Dom oskyddade fördelningsskenorna kan lätt få överslag med tiden i fuktig miljö. Jag skulle även satsa på kvalitetskomponenter i dom, eftersom merparten av utrustningen är mycket viktiga för elsäkerheten.

Har ni ingen kunskap att bygga dom, då ni inte heller tillräckliga kunskaper att koppla in dom korrekt och testa installationen enligt föreskrifterna

Tobbe_3 skrev:
Har ni ingen kunskap att bygga dom, då ni inte heller tillräckliga kunskaper att koppla in dom korrekt och testa installationen enligt föreskrifterna
Elektriker kommer att koppla in. Tack för input.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.