Hej jag undrar vad ni har i förbrukning i juli. 720 kwh har jag och då har jag inte varit hemma. A klassade vitvaror och en vvb samt lågenergibelysning på skymningsrelä och timer.

Tycker att det är lite dyrt. Och förstår samtidigt inte varför förbrukningen är så hög.

Synpunkter?

Ligger på runt 300-400kW under sommarmånaderna. 128m2 med mycket halogen lampor, hyfsat nya vitvaror.

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Har vanliga halogenlampor, varit hemma hela månaden, ingen värme på, vvb samt tv, kyl, frys osv

170kvm 1-plans + källare

Juli: 417kwh

Ja det låter mycket om du dessutom inte varit hemma och förbrukat varmvatten. Du borde undersöka vad det är som drar ström.

D09
Juli, 549kwh

Ledlampor, kyl, frys, vvb, tvättmaskin, diskmaskin, egen brunn. Ventilation. Micro, ugn. Laddar traktorbatteri, datorer, nätverk, centraldamsugare.
Lcd tv konstant på.

Ingen värme på.

En del maskiner har gått på till bygget, vedklyv, bygglampa, svets etc

4 i hushållet. Varav tjejerna duschar som dom hade harpest ;)

Byggyta, 78m2, botten + halva loft + källare. Samt lite lampor i garaget.

Redigerat:
296 kWh juli 2013, 22% ner från förra året.

Du har inte något elektriskt värmegolv i badrummet eller så?

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
632kw, ingen värme givetvis. Frugan bakar tårtor hela tiden så ugnen arbetar ganska mkt. 176 kw, led tv, skapligt nya vitvaror

Han i Skogen skrev:
632kw, ingen värme givetvis. Frugan bakar tårtor hela tiden så ugnen arbetar ganska mkt. 176 kw, led tv, skapligt nya vitvaror
Av någon anledning står det 173kw. Det ska inte stå där :) :)

Ligger på mellan 300-400kWh/månad året runt, bara hushållsel.
268kWh i juli för varmvatten (ingen värme har behövt), total årsförbrukningen värme/varmvatten är ca 20000kWh.

ullberg
680 kWh, men vi kör lite komfortvärme i badrumsgolvet. Har inte separat mätning på värmen (well egentligen har jag det men jag har inte aktiverat loggen) men jag tror ändå inte att det är tjuven... Istället tror jag det är 4x datorer, 5xAirport, 1xmodem/router, någon videoserver och inpasseringssystemet (alla igång 24/7) som totalt utgör en del effekt och förbrukar lite energi... (att vi är intresserade av matlagning och kör spis och ugn mer än snittsvensson kanske påverkar lite också, men jag tror det är försvinnande jmf med det andra)

Men för mig gör det inget, i hushållsekonomin är detta så löjligt lite att jag inte kan se någon som helst anledning att optimera detta.

/U

• Gilla
flaxfrax
  • Laddar…
ullberg skrev:
680 kWh, men vi kör lite komfortvärme i badrumsgolvet. Har inte separat mätning på värmen (well egentligen har jag det men jag har inte aktiverat loggen) men jag tror ändå inte att det är tjuven... Istället tror jag det är 4x datorer, 5xAirport, 1xmodem/router, någon videoserver och inpasseringssystemet (alla igång 24/7) som totalt utgör en del effekt och förbrukar lite energi... (att vi är intresserade av matlagning och kör spis och ugn mer än snittsvensson kanske påverkar lite också, men jag tror det är försvinnande jmf med det andra)

Men för mig gör det inget, i hushållsekonomin är detta så löjligt lite att jag inte kan se någon som helst anledning att optimera detta.

/U
Ja visst är det löjligt att bråka om en femhundring hit eller dit,
det är ju knappt två flaskor champagne :cool:

• Gilla
flaxfrax
  • Laddar…
När man var liten räknade folk pengar i tuggummin, nu har alla gått över till champagne?

• Gilla
Kefa och 1 till
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Ja visst är det löjligt att bråka om en femhundring hit eller dit,
det är ju knappt två flaskor champagne :cool:
1) Om du betalar 1,30/kWh i _rörlig_ avgift för el och nät så fattar jag att du vill hålla nere förbrukningen
2) Jag är fullt medveten om att vi är slösaktiga med el, och den komfort vi får (Varm klinker i badrummet, hemautomation, övervakning, lagring multizonsljud mm - ja jag gillar teknik ;) ) är lätt värt de knappa 400 som skiljer våra räkningar åt.
3) Jag lägger i så fall hellre tiden på att optimera saker som faktiskt får påverkan på ekonomin exv. ränta, att inte röka / snusa, att åka kommunalt till jobbet (ung 2k besparing / mån trots att jag har bilen stående hemma med de fasta kostnaderna - och så går det fortare i sthlm också).

/U

PS. 250 ger i dagsläget tyvärr inte så mycket champange, och det trots att jag finner stor glädje i att hitta just prisvärda champagner, har provat allt bolaget har att erbjuda <400, men visst någon vettig <250 finns faktiskt...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
När man var liten räknade folk pengar i tuggummin, nu har alla gått över till champagne?
Men du fortsätter med tuggummin förstås :p

Jag har ett värmegolv på 2m2 men det har jag haft elmätare på och det drar väldigt lite el. Vvb drar i genomsnitt när vi är hemma 3 kwh dygn. Tydligen ligger jag högt precis som jag gissade.

Tack för inputen

Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.