Mätaren föregås av brytare och mätarsäkringar, dvs det finns ingen brytare efter mätaren och inga huvudbrytare på diazed centralerna ( 2stycken centraler parallellkopplade). Allt monterat i ett fasadmätarskåp.

Eftersom detta är ett fritidshus vill vi ibland kunna bryta spänningen helt. Vad jag har förstått av inläggen på forumet uppskattas denna brytning av mätaren inte av el-leverantören.

Vi vill därför montera en brytare mellan mätaren och diazed centralerna, matningen här är TN-C.

Går det bra att sätta en säkerhetsbrytare (som bryter de 3 faserna) med egen kapsling sidan om diazed centralerna, eller skall det vara en huvudbrytare (i egen kapsling)?

Brytaren kommer att bryta last (el-radiatorer) vilket kräver lastbrytare.
Kan inte säkerhetsbrytaren användas som lastbrytare?

Många säkerhetsbrytare är specade för 16A, eftersom våra mätarsäkringar är 16A måste då brytaren vara specad för mer än 16A?
Vilken IP-klass krävs på brytaren vid montering i fasadmätarskåp?

Om det är ett "modernt" mätarskåp med alla kopplingskablar dolda bakom kåpor så skulle jag ha byggt om skåpet så att brytaren hamnade efter mätaren. Jag har gjort det åt flera av mina kunder och i bästa fall så räcker de befintliga ledarna annars så får man komplettera med nån meter RK. Utöver det så åtgår inget material (förutom en liten märkskylt som talar om att skåpet är ombyggt) och jobbet borde vara gjort på en timme.

Kolla även med Vattenfall (om du har dem) ifall att de kan göra det. Några av mina kunder har fått sina skåp gratis ombyggda av Vattenfall.

Om du bryter strömmen på den brytare som sitter på mätaren har nätägaren inget att invända, dessutom har många mätare matningen för elektroniken i mätaren kopplad före huvudbrytaren (direkt på säkringen) och då spelar det ingen roll om man bryter på huvudbrytaren.

Kan tillägga till elmonts inlägg att de flesta mätare jag sett har inte brytare på mätaren, har din det så är problemet löst.
Annars så hade jag gjort som Dodger föreslår, många nya fasadskåp har det kopplat på det viset.

Salle

I vårt område tror jag att alla mätarna har den funktionen, med ett inbyggt "relä" som kan styras med en "tryckknapp" på mätaren. Reläet kan även styras över nätet av nätägaren så att dom kan fjärrstänga mätarna.

ullberg
Alla mätare på anläggningar jag ägt (efter AMR/AMIs intåg), 5 stycken, har haft brytare på själva mätaren, det har inte alltid varit tydligt att den finns där men alla mina mätare har i alla fall haft det (därmed inte sagt att absolut alla har det)

/U

EDIT: detta är en bild jag laddade upp i någon annan tråd på min nuvarande mätare (E.ON.) det jag har pekfingret på är brytaren, vicka upp för att sluta, ner för att bryta.
ImageUploadedByByggahus.se1375548074.775822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Till elmont: Tyvärr har mätaren (Landis-Gyr F3Z80)) ingen brytare och både huvudbrytaren och mätarsäkringarna bryter mätaren (släcker displayen) dvs de ligger före mätaren. Så mina frågor kvarstår.

A
Om det är så att brytare och säkringar ligger före mätaren så får elbolaget helt enkelt stå ut med att du bryter strömmen innan mätaren de gånger du ska bryta allt. Alla mätare fjärravläses kontinuerligt samt sparar förbrukningsuppgifter för att kunna skicka iväg när strömmen är på igen.

Jag förstår inte riktigt problemet. Förutom att det är omständigt att behöva gå ut till mätaren för att bryta strömmen i proppskåpet. Jobbigt när det är -20 ute.

Echelonmätaren som syns på bild har inbyggd brytare, denna kommunicerar genom ledarna och är vanligast i storstäderna, Landis-Gyr kommunicerar trådlöst och sitter också på en väldans massa ställen utanför storstaden.

Mätaren tar ingen skada av att vara spänningslös en längre period och som jag ser på det är problemet hos nätägaren, kunden märker ingen större skillnad, på en del ställen har man kopplat om så HB ligger efter mätaren istället.

Men troligen är det inte fel att investera i en ny HB i vilket fall och då kan man även ändra ordningen om man så önskar, i annat fall är det bara att köra vidare som innan, finns ju många koloniägare som stänger strömmen under längre perioder.

O
Elbolagen brukar väl klaga lite smått när de inte fått kontakt efter ett tag... Råkade ut för det själv på landet.... Av gammal vana bröt vi strömmen i mätarskåpet... till slut fick vi ett artigt brev där de frågade varför de inte fick kontakt...
Vad som skull hända om vi fortsatte bryta strömmen som vanligt framgick inte. Men troligtvis så skulle de tjata lite till sedan vet jag inte om de skulle köra en uppskattad förbrukning....

För oss var det inga problem, då vi har en HB inomhus....

O
Men för att svara på frågan så bör det nog vara en HB... och det borde inte vara så svårt att sätta upp, där ni önskar...

Mikael_L
Jag skulle startat med att kontakta nätägaren och förklara situationen.
Fortsätta med att ni verkligen vill bryta bort strömmen när ni lämnar stugan.

Och avsluta med att fråga typ om dom vill tråda om i ert skåp så brytaren kommer efter eller om dom hellre har mätaren "avstängd" halva året.

Dvs, försök putta bollen till nätägaren, det är ju nämligen dom som har förändrat saker och ting för er.

Men var bara beredd på att ni kanske inte lyckas ... :)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vilken nätägare har du? Som några sagt är det en del av nätbolagen som utan kostnad bygger om din anläggning så att den har en huvudbrytare efter mätaren. Problemen för nätägarna är att de inte ser skillnad på en mätare som en kund stängt av och en mätare som gått sönder tex pga åska.

Landis & Gyr är rätt vanliga. F3Z80 är egentligen inte modellen utan står bara för vad det är för mätare egentligen.
F3= 3-faser
Z= Inbyggd terminal
80= Max 80 A.

Nya mätartavlor / skåp från Garo har kopplingen nedan.
Inkommande kabel - Mätarsäkring - Mätare - Huvudströmbrytare "kundens strömbrytare" Utgående kabel

IMG_0916.jpg
Skapa konto

Sitter en ettikett men text enligt bilden när denna koppling finns.

Har monterat upp många garo mätartavlor.

Här en bild på en ombyggd äldre mätartavla.
Med tydliga märkningar.
IMG_0265.jpg
Skapa konto

Enklast i ditt fall är försök få nätagaren att koppla in mätarens elektonik direkt på huvudsäkringen.
Annars ta dit en elmontör som kopplar om det åt dej det är inget stort jobb, max 30 minuter på plats.

Angående IP klass i mätarskåp så klarar du dej med IP21

Jag förstår att du vill bryta strömen när du åker iväg, Ska själv göra denna modifiering i min sommarstuga den har ett stolpmätarskåp från 1960.

ps. jag är behörig installatör. detta krävs för detta arbete...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.