Håller på att försöka få igång en gammal smådelstvätt i garaget. Tvätten har en timer av typ "äggklocka" som man vrider upp för att starta tvätten. När jag köpte tvätten var timern trasig och ersatt med en strömbrytare.
Nu har jag köpt en ny timer, men får inte till det. Den enda dokumentationen jag hittar är en bild hur timern används när den är kopplad till ett solarium (!). Se bilden nedan. Timern är så vitt jag vet mekanisk (tickar även utan att vara inkopplad) och jag förstår inte varför man ska koppla in svart kabel på två stift. Kopplar jag som bilden får jag 230 volt mellan de två övre stiften oavsett om timern är på eller av.
Någon som har några idéer?
Nu har jag köpt en ny timer, men får inte till det. Den enda dokumentationen jag hittar är en bild hur timern används när den är kopplad till ett solarium (!). Se bilden nedan. Timern är så vitt jag vet mekanisk (tickar även utan att vara inkopplad) och jag förstår inte varför man ska koppla in svart kabel på två stift. Kopplar jag som bilden får jag 230 volt mellan de två övre stiften oavsett om timern är på eller av.
Någon som har några idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Borde vara så att mellan 1orna så blir det kontakt när timern tickar...
Har du ingen möjlighet att mäta med ett mätinstrument?
Har du ingen möjlighet att mäta med ett mätinstrument?
Närmare ett kopplingsschema än länken kom inte jag...
http://www.accesscontrolsales.com/Deihl_600-601.htm
Undrar varför de inte kan stava? Deihl ska väl vara diehl?
http://www.accesscontrolsales.com/Deihl_600-601.htm
Undrar varför de inte kan stava? Deihl ska väl vara diehl?
Moderator
· Stockholm
· 57 957 inlägg
1: Kopplingsschemat på bilden ser helt fel ut. Men nu framgår det ju inte vad svart resp. vit tråd är för något. Man dristar sig lätt att tro att det är fas/nolla. Men i så fall borde det bli en saftig kortslutning.
Att döma av bilden i länken i inlägg #3 så är timern tvåpolig. Dvs den kan bryta både fas och nolla. Jag kan dock inte se i bilden om det framgår vad som är vad av siffrorna. Men antingen så kopplar timern 1 till 1, och 2 till 2, eller så kopplas övre 1 till övre 2 osv.
Du borde kunna mäta fram vilket av alternativen som gäller, använd ohm mätning med en multimeter. Med timern oinkopplad.
Att döma av bilden i länken i inlägg #3 så är timern tvåpolig. Dvs den kan bryta både fas och nolla. Jag kan dock inte se i bilden om det framgår vad som är vad av siffrorna. Men antingen så kopplar timern 1 till 1, och 2 till 2, eller så kopplas övre 1 till övre 2 osv.
Du borde kunna mäta fram vilket av alternativen som gäller, använd ohm mätning med en multimeter. Med timern oinkopplad.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 957 inlägg
Men då funderar man ju på vad bilden i inlägg 1 föreställer?
Tackar för hjälpen alla som svarat!
Enda sättet att få klarhet verkar vara att mäta upp timern och se vilka terminaler som har kontakt. Tyvärr kopplade jag som i bilden i startinlägget och nu när timern sitter monterad går det inte att komma åt terminalerna. Jag siktar på att skruva loss timern och mäta i helgen.
Tackar, den hade jag inte sett. Svårt att läsa, men det ser ut som om serie 600 har två kontakter som sitter mellan varsina två terminaler.plaggis skrev:
Tvätten är ansluten med en vanlig jordad stickkontakt, så man vet inte vad som är fas eller nolla.hempularen skrev:
Enda sättet att få klarhet verkar vara att mäta upp timern och se vilka terminaler som har kontakt. Tyvärr kopplade jag som i bilden i startinlägget och nu när timern sitter monterad går det inte att komma åt terminalerna. Jag siktar på att skruva loss timern och mäta i helgen.
Här är en bättre länk!
https://www.google.se/url?sa=t&sour...dPv9kaR_0d5S0_ALw&sig2=ihzSI2iODN2drnFi6kO9eA
https://www.google.se/url?sa=t&sour...dPv9kaR_0d5S0_ALw&sig2=ihzSI2iODN2drnFi6kO9eA
Ok, där var det lättare att se. Det verkar vara två brytare som sitter mellan 1-1 och 2-2.
Tvätten är som sagt 230V ansluten med jordad stickkontakt. Ska man då koppla timern så att den bryter båda ledarna, eller kan man lika gärna bara bryta den ena? Det som styrs av timern är en pump och ett uttag för lampa eller utsugsfläkt.
Tvätten är som sagt 230V ansluten med jordad stickkontakt. Ska man då koppla timern så att den bryter båda ledarna, eller kan man lika gärna bara bryta den ena? Det som styrs av timern är en pump och ett uttag för lampa eller utsugsfläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden