Hej,
Ber om ursäkt för min säkert dumma fråga och säkerligen felplacerade trådstart, men jag måste ha hjälp...
Jag kopplar två sladdar till ett 12V-batteri och sladdarna mynnar ut i en kontakt. hur mäter jag om det är ström i kontakten? Jag har en multimeter och jag kan mäta spänningen på batteriet då den har två poler och spänningen från batteriet är ok. Men kontakten har ju bara en pol.
Ber om ursäkt för min säkert dumma fråga och säkerligen felplacerade trådstart, men jag måste ha hjälp...
Jag kopplar två sladdar till ett 12V-batteri och sladdarna mynnar ut i en kontakt. hur mäter jag om det är ström i kontakten? Jag har en multimeter och jag kan mäta spänningen på batteriet då den har två poler och spänningen från batteriet är ok. Men kontakten har ju bara en pol.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Så här ser sladden ut i den ände jag vill mäta. I andra änden av sladden sitter två metallplattor som jag kopplar till polerna på batteriet.
Till den sladden kopplar jag sedan en sån här anslutning och någonstans på vägen försvinner spänningen. Så.... Hur mäter jag?
Till den sladden kopplar jag sedan en sån här anslutning och någonstans på vägen försvinner spänningen. Så.... Hur mäter jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar i kontakten så ser du en liten metallpinne i mitten, och en metallhylsa som omger pinnen med typ en mm avstånd.
Du ska ha spänningen på mittpinnen resp hylsan, dvs sätta dina mätpinnar mot pinnen i mitten resp mot hylsan.
OBS, ett bilbatteri har väldigt god strömförmåga, så var oerhört försiktig så du inte kortsluter, dvs sätter en mätpinne så det blir kontakt både mot mittpinnen och hylsan samtidigt. Viktigt om du inte har en säkring på kabeln.
Säkring ska du ändå ha om detta blir ett permanent arrangemang. Saknar du säkring och det blir kortis så börjar hela kabeln att glöda som en lampa, med ganska stor risk för bilbrand eller andra ganska stora och dyra skador.
Och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
Och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
Sen ska du också se till att du får spänningen rätt på själva kontakten, lite vanligare är det med plus på mittstiftet, men plus på ringen är ganska vanligt också. Du måste kolla hur det ska vara med grejen som ska kopplas in. Annars är det stor risk för trasig grej.
Var det något mer då?
Ja just det:
Säkring på kabeln och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
Och om jag nu glömde nämna det:
Säkring på kabeln och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
edit, ny info medan jag skrev:
Bra att det sitter en säkring där, då kan det inte bli speciellt mycket värre än att den går.
Du ska ha spänningen på mittpinnen resp hylsan, dvs sätta dina mätpinnar mot pinnen i mitten resp mot hylsan.
OBS, ett bilbatteri har väldigt god strömförmåga, så var oerhört försiktig så du inte kortsluter, dvs sätter en mätpinne så det blir kontakt både mot mittpinnen och hylsan samtidigt. Viktigt om du inte har en säkring på kabeln.
Säkring ska du ändå ha om detta blir ett permanent arrangemang. Saknar du säkring och det blir kortis så börjar hela kabeln att glöda som en lampa, med ganska stor risk för bilbrand eller andra ganska stora och dyra skador.
Och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
Och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
Sen ska du också se till att du får spänningen rätt på själva kontakten, lite vanligare är det med plus på mittstiftet, men plus på ringen är ganska vanligt också. Du måste kolla hur det ska vara med grejen som ska kopplas in. Annars är det stor risk för trasig grej.
Var det något mer då?
Ja just det:
Säkring på kabeln och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
Och om jag nu glömde nämna det:
Säkring på kabeln och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.
edit, ny info medan jag skrev:
Bra att det sitter en säkring där, då kan det inte bli speciellt mycket värre än att den går.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om du har anslutit en hankontakt till den första kontakten på bilden i inlägg #4 så skall du veta att det finns kontakter med olika stora hylsor i mitten av kontakten dvs den hane på "Y-sladden" du ansluter måste vara anpassad för den hona du har på sladden. Annars blir det inte kontakt. Jag tror att det är problemet.
Nä, det är lugnt, allt är köpt över disk i samma paket och skall passa. Jag googlade fram bilder nu, det är inte de exakta.HandySmurf skrev:Om du har anslutit en hankontakt till den första kontakten på bilden i inlägg #4 så skall du veta att det finns kontakter med olika stora hylsor i mitten av kontakten dvs den hane på "Y-sladden" du ansluter måste vara anpassad för den hona du har på sladden. Annars blir det inte kontakt. Jag tror att det är problemet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden