Hej,

Ber om ursäkt för min säkert dumma fråga och säkerligen felplacerade trådstart, men jag måste ha hjälp...

Jag kopplar två sladdar till ett 12V-batteri och sladdarna mynnar ut i en kontakt. hur mäter jag om det är ström i kontakten? Jag har en multimeter och jag kan mäta spänningen på batteriet då den har två poler och spänningen från batteriet är ok. Men kontakten har ju bara en pol.

batteri.png
 
Bild på kontakten skulle underlätta, blir det kortslutning när du kopplar på sladdarna?
 
Ta kort både framsidan och baksidan så att vi ser hur det ser ut.
Minuspolen kan vara kopplad till "chassit".
 
Så här ser sladden ut i den ände jag vill mäta. I andra änden av sladden sitter två metallplattor som jag kopplar till polerna på batteriet.


sladd.png



Till den sladden kopplar jag sedan en sån här anslutning och någonstans på vägen försvinner spänningen. Så.... Hur mäter jag? medscaleAlpinestars-Tech-Heated-Long-Y-Cable-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det, det sitter en säkring från sladden från röda polen på sladden och det är givetvis möjligt att den är problemet. Men jag vill ju gärna kunna mäta innan jag skaffar en ny säkring.
 
Piggen i mitten är +-pol och ringen utanför är minuspol (eller tvärtom) men spänningen mäter du däremellan
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Nilfons skrev:
Just det, det sitter en säkring från sladden från röda polen på sladden och det är givetvis möjligt att den är problemet. Men jag vill ju gärna kunna mäta innan jag skaffar en ny säkring.
Du kan ju mäta att säkringen är hel genom resitansmätning 0 Ohm = hel säkring
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Mikael_L
Om du tittar i kontakten så ser du en liten metallpinne i mitten, och en metallhylsa som omger pinnen med typ en mm avstånd.

Du ska ha spänningen på mittpinnen resp hylsan, dvs sätta dina mätpinnar mot pinnen i mitten resp mot hylsan.

OBS, ett bilbatteri har väldigt god strömförmåga, så var oerhört försiktig så du inte kortsluter, dvs sätter en mätpinne så det blir kontakt både mot mittpinnen och hylsan samtidigt. Viktigt om du inte har en säkring på kabeln.
Säkring ska du ändå ha om detta blir ett permanent arrangemang. Saknar du säkring och det blir kortis så börjar hela kabeln att glöda som en lampa, med ganska stor risk för bilbrand eller andra ganska stora och dyra skador.

Och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.

Och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.


Sen ska du också se till att du får spänningen rätt på själva kontakten, lite vanligare är det med plus på mittstiftet, men plus på ringen är ganska vanligt också. Du måste kolla hur det ska vara med grejen som ska kopplas in. Annars är det stor risk för trasig grej.

Var det något mer då?
Ja just det:
Säkring på kabeln och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.


Och om jag nu glömde nämna det:
Säkring på kabeln och se till att multimetern är inställd på likspänningsmätning, inte strömmätning, och att mätsladdarna är istoppade i rätt hål, dvs inte hålen för strömmätning.


edit, ny info medan jag skrev:
Bra att det sitter en säkring där, då kan det inte bli speciellt mycket värre än att den går. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tack Mikael! Felsöker ikväll efter dina råd.
 
Om du har anslutit en hankontakt till den första kontakten på bilden i inlägg #4 så skall du veta att det finns kontakter med olika stora hylsor i mitten av kontakten dvs den hane på "Y-sladden" du ansluter måste vara anpassad för den hona du har på sladden. Annars blir det inte kontakt. Jag tror att det är problemet.
 
HandySmurf skrev:
Om du har anslutit en hankontakt till den första kontakten på bilden i inlägg #4 så skall du veta att det finns kontakter med olika stora hylsor i mitten av kontakten dvs den hane på "Y-sladden" du ansluter måste vara anpassad för den hona du har på sladden. Annars blir det inte kontakt. Jag tror att det är problemet.
Nä, det är lugnt, allt är köpt över disk i samma paket och skall passa. Jag googlade fram bilder nu, det är inte de exakta.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.