15 953 läst ·
72 svar
16k läst
72 svar
Biledare
Sida 1 av 5
Mitt i Earth Hour:
Jag vet att vi har diskuterat detta tidigare men kom vi fram till någonting?
Ska biledaren i t.ex. EKLK anslutas på jordplinten under samma skruv som jordledaren eller ska den ha en egen skruv? Ska den ha gulgrön tejp eller gulgrön slang?
(Och ja, jag har släckt överallt.)
Jag vet att vi har diskuterat detta tidigare men kom vi fram till någonting?
Ska biledaren i t.ex. EKLK anslutas på jordplinten under samma skruv som jordledaren eller ska den ha en egen skruv? Ska den ha gulgrön tejp eller gulgrön slang?
(Och ja, jag har släckt överallt.)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Slang är bäst att använda. Man kan lägga ihop biledaren och skyddsjorden i samma slang och koppla in på samma plint. Tejp är också godkänt.
En fråga jag har är om man kopplar biledaren "separerad" från den gulgröna ledaren i dosor och dyl. ska man då använda transparant slang eller gäller fortfarande gulgrön?
(Sitter i mörker.)
//Patrik
En fråga jag har är om man kopplar biledaren "separerad" från den gulgröna ledaren i dosor och dyl. ska man då använda transparant slang eller gäller fortfarande gulgrön?
(Sitter i mörker.)
//Patrik
Bra fråga. Det är svårare att identifiera att det är en biledare om man lägger den i någon form av slang, den kan ju likna FK då, men samtidigt är ju vi svenskar lite allergiska mot icke isolerade jordtåtar. Amerikanerna drar gladeligen blanktråd som jord.Patrik_Hed skrev:
Kopplas antingen som egen slinga från pen i centralen eller vanligtvis från jord till jord via dosa. Biledaren isoleras antingen med gulgrön tejp eller slang. Finns mycket åsikter om biledaren ska kopplas i båda ändarn bla störningar, då biledaren fungerar som en antenn.. Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln.Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen kan då göras i kretsens matande ände. Har man då känslig elektronik jordad i jordledaren så kan den störas. I såfall kan man av funktionsskäl bryta loopen, och bara koppla in i ena änden.
Redigerat:
Jo, det mesta av det där förstår jag... Jag kopplar alltid ihop biledaren med jord i dosorna. Men, måste biledaren läggas under samma skruv som jorden i centralen? Måste man använda tvåskruvsöverfall i så fall?Fnularn skrev:Kopplas antingen som egen slinga från pen i centralen eller vanligtvis från jord till jord via dosa. Biledaren isoleras antingen med gulgrön tejp eller slang. Finns mycket åsikter om biledaren ska kopplas i båda ändarn bla störningar, då biledaren fungerar som en antenn.. Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln.Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen kan då göras i kretsens matande ände. Har man då känslig elektronik jordad i jordledaren så kan den störas. I såfall kan man av funktionsskäl bryta loopen, och bara koppla in i ena änden.
När jag är ute på större jobb där bi-ledare skall användas så ansluts denna mot jordskena i centralen och knytes sedan samman SEPARAT från jord i dosor tills sista jordpunkt då dessa skruvas under samma skruv. Så, början av kabeln(jordskena central) till sista ställe kabeln dras ut till.
Igentligen behöver du bara skruva ihop bi-ledarna förhand utan slang, men, oftast använder vi oss av transparantslang eftersom bi-ledaren inte är ren jord när man kopplar den på detta viset.
Igentligen behöver du bara skruva ihop bi-ledarna förhand utan slang, men, oftast använder vi oss av transparantslang eftersom bi-ledaren inte är ren jord när man kopplar den på detta viset.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
De elektriker som jag har sett har i alla fall använt en grovare slang och lagt biledare och skyddsjord i samma slang och därmed gjort det till en och samma ledare och lagt under samma skruv. Det gör att det blir färre ledare att koppla in och så blir det snyggare.Ifö skrev:
//Patrik
I centraler och apparatskåp lägger jag biledare och jord i samma slang (4 eller 5mm vid 1,5mm2) och lägger under samma skruv på PE-skenan. Sammankopplar biledarna separat i dosorna (med gul/grön slang) och kopplar in den i slutet på slingan. Händer även att man sätter en u-båt på den ibland. De flesta elektrikerna gör på sitt sätt, finns även dom som klipper den i bägge ändarPatrik_Hed skrev:
På elsäkerhetsverkets hemsida, står det att biledaren ska anslutas i bägge ändar, men kopplas i hop separat i dosor och dyl.
Hej, jag är också nyfiken.
Men förutom Patrik_Hed så svarar ingen på själva frågan i ursprungsposten.
Så om någon har fler åsikter om "på en" eller"på två" skruvar i centralen så vore jag glad.
edit: Nu kom det ett svar till ...
tack.
Men förutom Patrik_Hed så svarar ingen på själva frågan i ursprungsposten.
Så om någon har fler åsikter om "på en" eller"på två" skruvar i centralen så vore jag glad.
edit: Nu kom det ett svar till ...