Hej jag ska lägga ner en jordkabel till vattenpumpen på 1,5 kW, en sträcka på omkring 65 meter. Pumpen behöver 3-fas och jord, så en fyrledare alternativt treledare med jordfläta är i tanken.

Men räcker det med 1,5 kvadrats ledare eller MÅSTE jag gå upp till 2,5 kvadrat?

Jag vet hur jag räknar på det men jag vet inte rekommenderat minsta spänningsfall för att få ihop ekvationen.

Kan tillägga att pumpen går mycket korta stunder då den har ett enormt flöde och min hydrofor är relativt liten för den pumpen.

Med en ström på bara 1500/230/3 drygt 2 A räcker 1.5 mm² för spänningsfallets del. Pumpen bör heller inte kräva någon större startström. Max 4 % spänningsfall från mätarskåp till pump är vad som gäller.

Men du ska välja säkring också som skyddar kabeln vid kortslutning. Den är väl inte speciellt kritiskt för en vattenpump som även har ett motorskydd, men rätt ska vara rätt. Ladda ned ElDim som du hittar en länk till i den klistrade tråden längst upp. Du behöver uppskatta hur "mycket ström" du har i matningspunkten av denna kabel.

Det enda som kan hända om man har ett för stort spänningsfall borde väl vara att det blir en fördröjning i fasförskjutningen så att motorn går ojämnt så att säga och blir för varm, men då den är nersänkt i vattnet så borde det vara lugnt tycker jag. Eller kan det bli andra fel? rent teoretiskt

Jag är ingen expert på motorer, men för låg spänning innebär främst att motorn blir varm, ja. Och det spelar troligen ingen roll då den går så pass intermittent. Någon skillnad i den fasförskjutning som motorn i sig har blir det inte, men säkringen kommer ju att uppleva en något mindre fasvinkel och därmed lägre ström.

Mikael_L
Avsäkra gärna med 6A säkring så ligger du på lite tryggare sida på att säkringen verkligen löser ut tillräckligt snabbt vid fel för att skydda kabeln och uppfylla normerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.