C
Christian_G: Hej! Jag har köpt en bänkbelysning på IKEA med namnet "Rationell". Armaturen ska fästas mot en liten list som skruvas fast mot hyllans undersida. Nu har jag lyckats slarva bort själva listen och tyvärr går det inte att köpa listen löst som någon reservdel, då alla ikeas elprodukter säjls i ett srycke med ett artikelnr. Själva armaturen kostar 449:- och går därmed inte att
0 svar · 4,3k läst
A
Allmänobildad: Det kan vara så att det induceras en spänning med väldigt låg strömstyrka via din kropps magnetfält, men ändå tillräckligt hög strömstyrka för att få en eller ett par dioder att "glöda"
2 svar · 2,1k läst
S
Skogsbananen: Tack för att du kollade! Jag kontaktar Relek helt enkelt...
14 svar · 3,0k läst
E
el_richard: Lägg in dom i samma ordning. Det räcker gott
5 svar · 2,0k läst
J
JOW: Jag har övertygat mig själv att LEDstrips är bra för min/vår bänkbelysning. Så, jag har nu letat runt efter vettiga varianter och priser. Läst gamla och nya trådar om ämnet. Funderat på transformator och dimningsmöjligheter. Lite bökigt eftersom detta inte fanns med i ursprungsplanen, så någon separat dosa för 1-10V dimning osv finns inte tillgänglig. Dimning skall ske vid
0 svar · 1,3k läst
F
-=fullmoon=-: Tänktvärt är att dessa får användas om de är monterade men får strängt förbjudet inte lagas och eller monteras upp på nytt. Plockar du ner ett så slå det i bitar. Enda "fördelen" som en kontorsråtta hade med dessa uttagen var att JFB aldrig lösta på dessa... Undra varför..... ' Jag har faktiskt ett uppsatt i gamla pannrummet men används ej. Ska dock byta till riktigt 3 fas uttag.
15 svar · 4,2k läst
·
T
Tobbe_3: Man skall ju glömma system NEXA eller motsvarande d.v.s. trådlösa fjärrströmbrytare eller vägguttag
5 svar · 966 läst
G
Grop: Lånar denna tråd lite: Jag tänkte förlägga några led-spottar i takfoten på mitt garage. För att inte behöva springa ut och tända/släcka så skulle denna typ av fjärrstyrda brytare vara utmärkt för detta behov. Frågan är bara, klarar sändare/mottagare att inifrån huset släcka/tända då mottagare sitter utomhus 3-4 m från huset? (antar att man får lägga mottageren i någon
13 svar · 7,8k läst
·
L
led-zep: Om dina befintliga hål tillåter kan du montera rot dosor samt fiska slang emellan. Där du sedan kan montera led armaturer som passar i A-dosa.
17 svar · 4,1k läst
·
T
Thobbie: Nu fick jag det att fungera..tack för svaren..
7 svar · 1,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Som hempularen säger tycker jag du bör fundera mer på om du kan byta uttaget än om du får. Elsäkerheten kommer först, även om lagen skjuter lite vid sidan om målet där.
3 svar · 4,1k läst
G
grimman: Okej jag förstår! Jag kommer nog testa och se om det funkar då! IKEA är såpass mycket billigare än alternativen så får hoppas att det funkar. I annat fall får jag väl köra på glödlampor (230 V) som uppenbart verkar fungera... Tack för svar!
24 svar · 20,4k läst
W
weavex: Om du tänker på KNX med hemautomation. Så får man t.ex. med Schneiders 10A aktorer ej ha olika faser på kanaler i samma par. Olika grupper går bra bara det är samma fas. Par 1 = Kanal 1-2 Par 2 = Kanal 3-4 osv.
5 svar · 788 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, jo jag har i alla fall fått några snickare att gnälla... :P //Patrik
13 svar · 1,4k läst
T
Tobbe_3: När längden går upp till 35m plus ev gruppledning i huset kan det bli aktuellt att fundera på utlösningsvillkor och spänningsfall. särskilt om matande nät är klent med hög förimpedans. Är det automatsäkringar så kan finnas behov av att byta ifrån C 10 till B 10 alternativt gå upp i kabeldimension från 1,5 mm2 till 2.5 mm2. B 10 fungerar utmärkt ihop med resistiva linjära laster
4 svar · 2,3k läst
Robert Anderson
Robert Anderson: En Dosfräs T70/T80 är anpassade till dosmått... Gör det enkelt för håltagaren, eftersom dosor kan utvecklas och ändras på. T70/T80 kommer alltid följa dessa "dosmått" istället för en ny produkt och diam. Kan bli rörigt i slutänden
25 svar · 22,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Vart då? På verkstaden eller?? ;) Duger bra med Eljo Aqua stark eller Aqua trend (går att montera infällt) på en kåk. Dom är dessutom snygga. http://www.elgrossisten.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/6/p63231.jpg http://www.elkatalogen.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/l/elp01050-ppt.jpg //Patrik
33 svar · 10,2k läst
·
A
Allmänobildad: relästyrning har jag kört med till ventilationen där fläktaggregatet ligger på köksbelysningen men styrs från både fläktkåpan och badrummet
11 svar · 3,2k läst
T
Tobbe_3: [citat] Arean skall vara minst 6 mm2 vid 25 A säkring. Men det kan även krävas mer beroende förläggningssätt samt utlösningsvillko.r
9 svar · 1,8k läst
·
P
plv: [citat] Sibes har också lite kul saker... http://sibesab.mamutweb.com/Shop/List/RingKnapp/36/1 Det mesta i deras sortiment är dessutom svensktillverkat.
8 svar · 7,7k läst
·
F
-=fullmoon=-: Börjar isoleringen falla av så är det bara dra nytt. De är stenhårda och att trä över något annat skydd är dyrare än lite FK. Spotlightsburkar ska det användas RHH i då fk inte tål temperaturen. i vanliga takarmaturer eller lysrörsarmaturen så ska evt medföljande skyddshölje användas som trävs över varje ledare för att klara uv strålning och temperatur bättre. Denna finns
31 svar · 4,2k läst
·
F
frimson: Hur löste du detta? Jag har en liknande grej att fixa. Använde du kabelskydd som snaggletooth rekommenderade?
10 svar · 16,7k läst
·
R
rolass: Ok Stort tack för ditt svar och engagemang. Ska besöka Elfa, detta gudabenådande tempel för alla el teknikfreakar! Mvh/RL:)
31 svar · 107,3k läst
E
EndZone: Stort tack för era svar, då har man lärt sig något idag också! :)
3 svar · 18,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Bästa - men inte billigaste - sättet är att gräva ner kabeln 60 cm under markytan, inklusive botten av diket. Kabeln är givetvis för kort, men kan skarvas av en elektriker.
7 svar · 3,7k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Om du menar en byggcemtral. Då har den samma funktioner som en fast elcentral med jfb. Är vi nere på 10-16 A säkringar i matande enda, finns det ändå ingen selektivetet mot elbjörnens säkringar. Då finns ändå riskmomenteten med bakmatning kvar. Då blir jordfelsbrytaren den kvarvarande skyddsbarriären vid jord fel i enfasapparaten, som fortsätter att bakmatas via 400 v
6 svar · 4,0k läst
R
roli: TS har fått svar på sin fråga. Ändå blir det sådana här diskussioner VARJE GÅNG som någon frågar om han/hon för göra något när det gäller elinstallation. Jag blir så trött.......
30 svar · 10,6k läst
·
S
Styrman_jansson: Jag håller med Bo. Det är något visst med en riktigt snygg utanpåliggande installation. Tummen upp!
17 svar · 5,6k läst
·
S
sajjen: Skruvskallen kallas för Tri-Wing, bits och mejslar finns att få tag på.
4 svar · 1,5k läst
·
E
Eddi Thomason: Kanske ska lägga till samma tips som tidigare, lite inte på färger och tidigare kopplare. Mät att du har 400V mellan de två faser du tänkt använda för tvättmaskin resp torktumlare (dvs de ligger på olika faser så man inte riskerar överbelasta nollan, det är två tunga förbrukare som ofta går samtidigt).
30 svar · 23,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.