elmont skrev:
Du ska använda svart kabel tex pex och lägga den under ett kabelskydd av galvad plåt
Funkar N1XV-R, 4G6 mm², 0,6/1kV ??

Göran.W
Den funkar utmärkt och du behöver inte ha något kabelskydd till den så länge den inte kan råka ut för mekanisk åverkan.

Du SKA använda en dubbelisolerad enledarkabel. Om du drar t.ex. N1XV så går det inte att få till en godkännd anslutning mot panelerna och invertern. Eftersom alla invertrar och solcellspaneler använder två separatar kontaktdon för anslutning av + och - måste du avmantla din NX1V vilket gör att du får enkelisolerade ledare vid de mest utsatta och exponerade delarna av installationen.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Lite OT, men tänk vid kopplandet på att solceller är farliga eftersom de inte går att stänga av.

Göran.W
Nja det var väl inte direkt OT för det är ju rätt farliga spänningar det rör sig om.
En presenning eller nåt över dom vid kopplandet är att rekommendera.

Varför välja något annat än dubbelisolerad solcells kabel som är avsedd för ändamålet! Kostar ju inte många spänn

• Gilla
Proprwar
  • Laddar…
magnetens skrev:
Varför välja något annat än dubbelisolerad solcells kabel som är avsedd för ändamålet! Kostar ju inte många spänn
Intressant, kan du E-nr, priser och prisvärda inköpsställe:x ?

Sätter man inte en kopplingsdosa vid varje solcell för att tex enkelt kunna koppla ur en cell som fallerar? (vilket jag har gjort i dom få och små anläggningar ja sysslat med) Gör man det kan man ju använda tex PEX utan att man äventyrar dubbelisoleringen.

roland53 skrev:
Intressant, kan du E-nr, priser och prisvärda inköpsställe:x ?
http://www.sol-eye.com/solcellssystem/kablar-och-kontakter/solar-cable-6-mm-black-metervara 25:-/m för 6mm2 i sverige

Själv så beställde jag alla mina prylar från tyskland, mycket bra pris på kabel tillbehör o monteringsmaterial.
http://www.photovoltaik-shop.com/solarkabel-ibc-flexi-sun-1x6-mm.html 8:-/m

Finns ingen anledning att välja klenare kabel än 6mm2 vilken kommer att fungera ypperligt för dig!
Vitsen med att ha två enkelledare är att det är mycket säkrare, inträffar en skada på en "vanlig kabel typ eklk, N1XV så ligger ju plus och minuskabeln väldigt nära varandra och vid en skada kan det då lätt uppstå en svårsläckt ljusbåge ( likström) med stora skador som följd.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
magnetens skrev:
så ligger ju plus och minuskabeln väldigt nära varandra och vid en skada kan det då lätt uppstå en svårsläckt ljusbåge ( likström) med stora skador som följd.
Nu fick du mig att känna mig gammal :p och jag påminns om gamla fartyg som hade enbart likströmssystem med likströmsgeneratorer och pådrag för motorer. Det hände ju att man fick fila pådrag pga ovarsam hantering med ljusbågar som följd.... ja,ja ska historien återupprepas att vi ska hålla på med likström igen.... :) Tack för inköpstipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.