Har idag 3 faser och skyddsjord framdraget till plinten i vägguttaget. Ska dra fram en nolla från centralen då spishällen och ugnen kräver det. Min fråga är om det är tillåtet att koppla allting i plinten (häll och ugn på samma jord och nolla) och sedan två faser till hällen och en till ugnen. Eller måste jag sätta dit ett perilexuttag och dra ut en fas till ett vanligt uttag som ugnen ska kopplas in på? Verkar onödigt?!
spisplint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är tillåtet att ansluta både häll och ugn till samma anslutningsdosa så det är inga problem. Det är ju dock klart mer praktiskt att använda uttag. Du skulle ändå behöva byta den där anslutningsplinten då det ser besvärligt ut att ansluta tre skyddsledare på ett tillförlitligt sätt. Dessutom har den bara en dragavlastning - du behöver två.

Fördelen med uttagen gentemot fast anslutning är att vem som helst får koppla loss/in ugn & häll, vid fast montage måste det vara en med behörighet.

Tänk på att drar du i en nolla så ska det vara FK 2,5mm2

Har dragit in en 2,5 kvadrat nolla. Den är väl bara att koppla in på nollskenan i centralen?

Om du känner att du behöver ett frågetecken i slutet på den meningen är det kanske bäst att du återkommer med bilder. Den ska anslutas till rätt N-skena, och dessutom på ett tillförlitligt sätt. Allt beroende på hur just din central ser ut, om du har en eller flera JFBer etc.

Här är en bild på centralen. Nollskenan är ju längst upp som jag ser det. Bara att koppla in nollan på ledig plats, eller?

20131202_211432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser ingen ledig plats ;). Tvärtom är det överfullt med dubbla ledare under s.k. enskruvsöverfall vilket är en liten risk för glapp. Det kommer ju att gå en hel del ström, kanske uppemot 20 A tillfälligt i denna N-ledare. Du råkar inte ha tillgång till en skrotad central du kan sno skruvar ifrån?

Sitter en till central bredvid. Den var till för el-värmen men är inte i drift nu då jag har fjärrvärme.

Med ledig plats menade jag att skruva fast i ett ledigt hål på skenan ;)

Du kan ev. hitta lite oanvända delar i elvärmecentralen för att förbättra centralen så slipper dubbla nollor under skruvarna

Du skulle behöva minst sju nya skruvar på nollskenan och minst lika många på jordskenan för att det inte ska ligga mer än en tråd per skruv.

Demmpa skrev:
Du skulle behöva minst sju nya skruvar på nollskenan och minst lika många på jordskenan för att det inte ska ligga mer än en tråd per skruv.
Får ta och städa upp i centralen. Hoppas dock det är tillåtet som det är nu. Endast behöriga elektriker har jobbat där. Dom borde ju veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.