8 659 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Montering utav vägguttag
Medlem
· Gävleborgs läns
· 11 inlägg
sunqan skrev:
"Ber om ursäkt, försökte hitta en random bild som förklarade bäst xD. Det är ojordat dessvärre. Uppdaterat även med lite mer text samt länk till produkten. (2-kontakter)."
Skall ändra bilden nu!
EDIT:
Gick dessvärre icke att ändra, men försök läs svaren snälla!
Och vad får dig att tro att metallbleclen och plasten i kåpan är nån form av skydd som ska tas bort???
Om du inte vet vad du håller på med, ska du anlita en elektriker. Just nu känns det som att du antingen driver med oss, eller har en stot dösdslängtan. Din elinstallation är just nu farlig och nån annan kan dö.
Om du inte vet vad du håller på med, ska du anlita en elektriker. Just nu känns det som att du antingen driver med oss, eller har en stot dösdslängtan. Din elinstallation är just nu farlig och nån annan kan dö.
Medlem
· Gävleborgs läns
· 11 inlägg
sunqan skrev:Och vad får dig att tro att metallbleclen och plasten i kåpan är nån form av skydd som ska tas bort???
Om du inte vet vad du håller på med, ska du anlita en elektriker. Just nu känns det som att du antingen driver med oss, eller har en stot dösdslängtan. Din elinstallation är just nu farlig och nån annan kan dö.
Främst att platsen skulle skydda för damm (tanké). Driver icke med er samt har ingen dödslängtan, hur kan man dö? Strömmen är på och fungerar, dessvärre har jag en inneboende som behöver ha el:en på i rummet där elen är dragen...föreslår du att någon kan eventuellt dö?
Vet riskerna med ojordat och gillar icke det heller, men är det verkligen så allvarligt som du beskriver det?
Redigerat:
Ja du har tagit bort petskyddet.ieuagn321980hr skrev:Främst att platsen skulle skydda för damm (tanké). Driver icke med er samt har ingen dödslängtan, hur kan man dö? Strömmen är på och fungerar, dessvärre har jag en inneboende som behöver ha el:en på i rummet där elen är dragen...föreslår du att någon kan eventuellt dö?
Vet riskerna med ojordat och gillar icke det heller, men är det verkligen så allvarligt som du beskriver det?
Medlem
· Gävleborgs läns
· 11 inlägg
Skall kontakta elektriker imorgon, kan jag använda befintliga el-produkter (TV & dator) tills elektriker ankommit?wanegardh skrev:
EDIT:
Tror dock icke att pet-skyddet är borta... pet-skyddet är trots allt större än det jag tog bort. Hittar ingen lämplig bild och kan icke dra av strömmen för att fotogafera, imorgon lovar jag ett en bild uppladdas så ni kan bedömma. Elektriker kontaktas samt även att nya vägguttag köpes in även.
Redigerat:
Du behöver inte kontakta en elektriker, men köp ett nytt uttag men ge fan i att ta bort saker.ieuagn321980hr skrev:Skall kontakta elektriker imorgon, kan jag använda befintliga el-produkter (TV & dator) tills elektriker ankommit?
EDIT:
Tror dock icke att pet-skyddet är borta... pet-skyddet är trots allt större än det jag tog bort. Hittar ingen lämplig bild och kan icke dra av strömmen för att fotogafera, imorgon lovar jag ett en bild uppladdas så ni kan bedömma. Elektriker kontaktas samt även att nya vägguttag köpes in även.
Den bild du la upp var av en kåpa till ett jordat uttag. På din beskrivning låter det som att du skurit bort plast-"klackarna" på sidan. Risken är att di råkat ansluta fas till jord, och då är det farligt eftersom anslutna apparater kan få strömförande chassi.
Om man köper en kontakt för att byta en befintlig, ska man inte behöva några andra verktyg än en skruvmejsel och möjligen en skaltång. Tror man att man behöver göra åverkan på kontakten, bör man fundera ett par gånger till.
Om man köper en kontakt för att byta en befintlig, ska man inte behöva några andra verktyg än en skruvmejsel och möjligen en skaltång. Tror man att man behöver göra åverkan på kontakten, bör man fundera ett par gånger till.
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
Det låter ju också som att trådarna inte har kopplats rätt. Det finns ett stort hål där tråden skall in, och klämmas fast när man drar skruven.
Om du lyckats klämma fast tråden någonannanstans så är det troligen dålig kontakt. Då finns det stor risk att det börjar brinna. Så länge du inte belastar uttaget (alltså inget inkopplat) så är det ingen fara.
Det finns i huvudsak två saker som är farliga med el. Man kan få en stöt, eller en dålig kontakt alstrar värme, och huset brinner ned. Och så finns den en kombination av de två, det uppstår en ljusbåge (om man råkar kortsluta något som kan ge större ström än en vanlig 10A grupp). Ljusbågar är otrevliga genom att de kan vandra. Så råkar man ex. kortsluta inkommande faser till en central med plåtkåpan när man öppnar centralen, så tänds en ljusbåge, som efter några millisekunder kan "få för sig" att det är närmare mellan din hand och fasen, och sedan vandra vidare till ex. nästippen. Och allt bränns.
Om du lyckats klämma fast tråden någonannanstans så är det troligen dålig kontakt. Då finns det stor risk att det börjar brinna. Så länge du inte belastar uttaget (alltså inget inkopplat) så är det ingen fara.
Det finns i huvudsak två saker som är farliga med el. Man kan få en stöt, eller en dålig kontakt alstrar värme, och huset brinner ned. Och så finns den en kombination av de två, det uppstår en ljusbåge (om man råkar kortsluta något som kan ge större ström än en vanlig 10A grupp). Ljusbågar är otrevliga genom att de kan vandra. Så råkar man ex. kortsluta inkommande faser till en central med plåtkåpan när man öppnar centralen, så tänds en ljusbåge, som efter några millisekunder kan "få för sig" att det är närmare mellan din hand och fasen, och sedan vandra vidare till ex. nästippen. Och allt bränns.
Medlem
· Gävleborgs läns
· 11 inlägg
Jag vill främst tacka alla för era snabba svar samt generellt er respond!
Stämmer korrekt som de flesta här i tråden uttryck, jag hade inte kopplat rätt, istället för att eltråden skulle sitta emellan muttern samt skruven så hade jag tvingat in tråden med skruven istället.
Elen fungerande men dock utgör detta brandrisk, som jag tror inte de flesta vill ha i sitt hushåll.
Elektrikeren har sen tidigare varit på plats och åtgärdat allt för en mindre summa. Nej, jag trollar inte och ett troll skulle knappast göra en sådan tråkig tråd, skräpning nu troll-jägare!
Återigen tack för alla svar och utan er hjälp hade jag förmodligen haft brandrisk hemma där, handlar främst icke om pengar utan om att jag ville främst lära mig men vissa saker skall man icke hantera själv.
Tack :=)
Stämmer korrekt som de flesta här i tråden uttryck, jag hade inte kopplat rätt, istället för att eltråden skulle sitta emellan muttern samt skruven så hade jag tvingat in tråden med skruven istället.
Elen fungerande men dock utgör detta brandrisk, som jag tror inte de flesta vill ha i sitt hushåll.
Elektrikeren har sen tidigare varit på plats och åtgärdat allt för en mindre summa. Nej, jag trollar inte och ett troll skulle knappast göra en sådan tråkig tråd, skräpning nu troll-jägare!
Återigen tack för alla svar och utan er hjälp hade jag förmodligen haft brandrisk hemma där, handlar främst icke om pengar utan om att jag ville främst lära mig men vissa saker skall man icke hantera själv.
Tack :=)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
