Hejsan alla!
Håller på och renoverar hemma och skall byta vägguttag (ojordat), har köpt fodral (ELKO) och läst runt bland annat här samt kollat på två klipp hur man installerar.

I eluttaget finns två kablar: Svart & blå. Jag förmodar att blåa är "0" (noll) och svarta är ledaren/tändtråd (L).

Här har ni bild på installation (tidigare) samt eluttag som skall monteras:

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b78758.jpg
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b78759.jpg

Så med andra ord:

1. Stäng av all EL hemma (propp, via elcentralen).

2. Koppla bort uttagen samt om sladdarna är korrupta, kliv av 6-7mm och slätta till de.

3. Koppla blå till "noll, N" samt svart till "L" och skruva till så de sitter på plats vid faserna.

4. Skruva på allt samt sätt på elen.

Fråga: Spelar det roll om jag tar in kabeln in i väguttaget vänster/höger sida? Om ni kollar på andra bilden längre ner står det vid vänster "16A" och till höger "250V".

Redigerat:
Helt rätt. :)

Müssli skrev:
Helt rätt. :)
Snabbt svar, dock:

"Fråga: Spelar det roll om jag tar in kabeln in i väguttaget vänster/höger sida? Om ni kollar på andra bilden längre ner står det vid vänster "16A" och till höger "250V"."

Nej, det spelar ingen roll. Märkningen gäller hela uttaget. Dvs. uttaget får användas för spänningar upp till 250V, och det får kopplas in på ledningar som är säkrade max 16A.

Till arbetsordningen skulle jag vilja tillägga att man skall kontrollera att trådarna verkligen är spänningslösa efter att man stängt av elen. Lätt hänt att man råkar ta fel säkring. En vän som är mycket elkunning höll på att dö efter en sådan miss.

Antingen om du har gamla uttag kvar inkopplade så kollar du med en lampa att det först är ström i uttaget, sedan stänger du av, kontrollerar att lampan slocknar. testa i varje uttag du skall koppla. Något av dem kan gå på en annan säkring.

Använder du istället ett instrument, ex. en multimeter. Så är det viktigt att kontrollmäta före på något som har spänning (testa instrumentet, varje gång du tar fram det), sedna kontrollerar du att det är spänningslöst. Oh helst testar du instrumentet även efter. Sedan gör man en kontroll till innan man rör någon ledning med handen. Man kortlsluter ex. mha. två skruvmejslar mellan trådarna. Och slutligt så känner man försiktigt med ett finger på en tråd åt gången.

Överhuvudtaget skall man tänka sig för när man tar på något som trots alla kontroller kan vara spänningssatt. Man greppar ALDRIG med handen runt ex. en tång med metallhandtag. Man använder alltid bara fingerspetsarna. tänker på vad händer om handen plötsligt kramar verktyget, då skall fingrarna slinta av från ytan. Det är det som kan hända om du får en stöt. Handen kommer i kramp och kramar okontrollerat det du håller i. Då skall man hålla så att den kramrande handen automatiskt lossnar från föremålet.

Redigerat:
Japp, man kan inte vara nog försiktig.

Jag fick en kyss en gång trots att säkerhetsbrytaren var avslagen. Den visade sig vara defekt..

hempularen skrev:
Nej, det spelar ingen roll. Märkningen gäller hela uttaget. Dvs. uttaget får användas för spänningar upp till 250V, och det får kopplas in på ledningar som är säkrade max 16A.

Till arbetsordningen skulle jag vilja tillägga att man skall kontrollera att trådarna verkligen är spänningslösa efter att man stängt av elen. Lätt hänt att man råkar ta fel säkring. En vän som är mycket elkunning höll på att dö efter en sådan miss.

Antingen om du har gamla uttag kvar inkopplade så kollar du med en lampa att det först är ström i uttaget, sedan stänger du av, kontrollerar att lampan slocknar. testa i varje uttag du skall koppla. Något av dem kan gå på en annan säkring.

Använder du istället ett instrument, ex. en multimeter. Så är det viktigt att kontrollmäta före på något som har spänning (testa instrumentet, varje gång du tar fram det), sedna kontrollerar du att det är spänningslöst. Oh helst testar du instrumentet även efter. Sedan gör man en kontroll till innan man rör någon ledning med handen. Man kortlsluter ex. mha. två skruvmejslar mellan trådarna. Och slutligt så känner man försiktigt med ett finger på en tråd åt gången.

Överhuvudtaget skall man tänka sig för när man tar på något som trots alla kontroller kan vara spänningssatt. Man greppar ALDRIG med handen runt ex. en tång med metallhandtag. Man använder alltid bara fingerspetsarna. tänker på vad händer om handen plötsligt kramar verktyget, då skall fingrarna slinta av från ytan. Det är det som kan hända om du får en stöt. Handen kommer i kramp och kramar okontrollerat det du håller i. Då skall man hålla så att den kramrande handen automatiskt lossnar från föremålet.

Tack för hjälpen och alla dessa snabba svar, uppskattar det!

Lyckades med att få ström och dra "rätt", två problem endast:

1. Finns fyra skruvar (2 vid N samt 2 vid L), märket ELKO vägguttag. Vad är det konstiga här undrar ni? Det fanns muttrar vid varje skruv där strömkablarna skall gå och det gick icke att öppna åt skruvar för att få in kablarna "snett" så att de får kontakt.

Jag var tvungen med lite våld att ta bort lite plast vid varje sida och skruva in elkablarna med skruven (båda blåa samt svarta förlorade endast jätte lite färg (silver färg kom fram). Är detta normalt?

2. När jag var klar och skulle montera sista fodralet var det "skydd" för där kontakten skall in och återigen var jag tvungen att använda lite våld för att få bort detta skydd, bild:

http://static2.bygghemma.se/product...8/vagguttag-eljo-exxact-2-vags-jordad-vit.jpg

Kolla in i de fyra hålen ser ni att det finns något "vitt" och under är skuggan, där kabeln skall in i.

Strömmen fungerar vid båda kontakterna men herregud vad jag blev rädd för att få en chock när jag slagit på strömmen och skulle ta in en kontakt(strömmen var av när jag mixxade, dock fungerade inte mitt "spänningsdeketor" som jag köpte på Claes Ohlson.

Tack för all hjälp och som vanligt ett långt inlägg!!!!

1. Du har gjort något fel. Du skall inte behöva klippa bort någon plast.

2. Du har gjort något fel. Du skall inte behöva klippa bort någon plast.

Har du en bild på fadäsen?

Har du skruvat fast tråden mellan skruven och den röda plasten istället för att sticka in tråden i hålet med klämman som skruven drar åt?

HandySmurf skrev:
1. Du har gjort något fel. Du skall inte behöva klippa bort någon plast.

2. Du har gjort något fel. Du skall inte behöva klippa bort någon plast.

Har du en bild på fadäsen?

Jag bifogar bild imorgon (kan ej stänga av elen nu dessvärre), se snälla svaret under dig som förklarar mer!

Schlbuditz skrev:
Har du skruvat fast tråden mellan skruven och den röda plasten istället för att sticka in tråden i hålet med klämman som skruven drar åt?
Nej ;), jag har skruvat in "klämman/guldtråden" in i själva hålet med skruven och inte i mellan plasten och skruven!

NOTERA: Jag vet att man skall som videon visar här:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KdQZaXsTeU0#t=110

Dock fanns det en mutter i slutet utav ALLA skruvar (vägguttaget) och kunde omöjligt få bort skruven för att försiktigt lägga in el-kabeln och därför var jag tvungen att vinkla kabeln lite (var så även förut) och därifrån koppla ihop rätt så tajt med skruven men dock inga skador och elen fungerar.

Har jag gjort fel och vad kan hända? Vet att el-kabeln skall lätt icke tvingas, dock var mellanrummet emellan skruven/plastet för litet och kunde ej montera den som ni ser på video går det lätt.

EDIT:

Här är produkten:

http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-utanpåliggande-Elko-RS/Pr362306000

Redigerat:
Har du jordat eller ojordat vägguttag?

Hur många kablar har du anslutit?

el_richard skrev:
Har du jordat eller ojordat vägguttag?

Hur många kablar har du anslutit?
Citerar:

"Håller på och renoverar hemma och skall byta vägguttag (ojordat), har köpt fodral (ELKO) och läst runt bland annat här samt kollat på två klipp hur man installerar.

I eluttaget finns två kablar: Svart & blå. Jag förmodar att blåa är "0" (noll) och svarta är ledaren/tändtråd (L)."

Länken i #6 visar ett jordat uttag...

el_richard skrev:
Länken i #6 visar ett jordat uttag...

Ber om ursäkt, försökte hitta en random bild som förklarade bäst xD. Det är ojordat dessvärre. Uppdaterat även med lite mer text samt länk till produkten. (2-kontakter).

ieuagn321980hr skrev:
...2. När jag var klar och skulle montera sista fodralet var det "skydd" för där kontakten skall in och återigen var jag tvungen att använda lite våld för att få bort detta skydd, bild:

[länk]

Kolla in i de fyra hålen ser ni att det finns något "vitt" och under är skuggan, där kabeln skall in i.

...
Om du med skydd menar det vita i hålen där stickproppen ska in så är detta petskydd som SKA sitta där. Det är till för att förhindra att man kommer åt spänningsförande delar när man inte har någon stickpropp i. Petskyddet kommer "flytta på sig" när man sätter dit en stickpropp.

Om du våldat bort petskyddet så rekommenderar jag att byta till ny del. "Gör om, gör rätt".

Styrman_jansson skrev:
Om du med skydd menar det vita i hålen där stickproppen ska in så är detta petskydd som SKA sitta där. Det är till för att förhindra att man kommer åt spänningsförande delar när man inte har någon stickpropp i. Petskyddet kommer "flytta på sig" när man sätter dit en stickpropp.

Om du våldat bort petskyddet så rekommenderar jag att byta till ny del. "Gör om, gör rätt".

Så med andra ord köpa nytt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.