2 347 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
220V in till huset?
Nu har jag inte så stor kunskap i detta med el men efter att gårdagen bestod i att byta huvudsäkringar
i huset så testade jag att mäta på inkommande el.
På de tre faser mätade jag fram 218, 220 samt 222V.
Ska det inte ligga på 230-240V på dessa, eller är jag helt ute och cyklar.
(jag mätade från säkring till jord)
i huset så testade jag att mäta på inkommande el.
På de tre faser mätade jag fram 218, 220 samt 222V.
Ska det inte ligga på 230-240V på dessa, eller är jag helt ute och cyklar.
(jag mätade från säkring till jord)
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Var någonstans bor du? kanske det kan vara en bra ide att ringa din nätleverantör och be de kolla så verkligen 220V är okey. och se om de inte kan höja till 230V. Nu vet jag dock att spänningen får variera rätt kraftigt innan de behöver göra något.
Att du skjuter en huvudsäkring är lätt hänt. Du kanske har många laster som ligger på samma fas i elcentralen men som var för sig kanske bara tar ett par A var men som i slutändan blir mer än 16A eller vad du kan tänkas ha som huvudsäkringar.
Vad har du inkopplat i huset som gör att du skjuter säkringar? Kan vara en ide att låta en elektriker omfördela och jämna ut belastningen i centralen över de andra två faserna. En seriös elektriker gör givetvis mätning så att man får så jämt det bara går. Sen är det svårt att skydda sig mot topp värden då nya ägare kanske har större förbrukare på andra ställen i huset än tidigare haft.
Jag vet att nätägaren kan sätta utrustning för att kolla efter fel men att du skjuter någon huvudsäkring är inte deras bekymmer dock.
Att du skjuter en huvudsäkring är lätt hänt. Du kanske har många laster som ligger på samma fas i elcentralen men som var för sig kanske bara tar ett par A var men som i slutändan blir mer än 16A eller vad du kan tänkas ha som huvudsäkringar.
Vad har du inkopplat i huset som gör att du skjuter säkringar? Kan vara en ide att låta en elektriker omfördela och jämna ut belastningen i centralen över de andra två faserna. En seriös elektriker gör givetvis mätning så att man får så jämt det bara går. Sen är det svårt att skydda sig mot topp värden då nya ägare kanske har större förbrukare på andra ställen i huset än tidigare haft.
Jag vet att nätägaren kan sätta utrustning för att kolla efter fel men att du skjuter någon huvudsäkring är inte deras bekymmer dock.
Sov jag när man pratade om ohms lag i skolan? Kanske har blivit omskriven på 20år? Så vitt jag vet så ökar strömmen med spänningen över en konstant resistans då den sällan brukar sjunka för att man lägger på en högre spänning. (Värmeelement) Vissa switchade spänningsomvandlare/nätelar brukar därimot ge lägre ström vid högre spänning.
Redigerat:
Nu var det inte ohms lag utran effektformeln jag hänvisade till. Men det stämmer har du en rent resisitiv last i form av ex en elpanel blir strömmen högre men under kortare tid eftersom man får ut mer effekt och värmer fortare. Elektronik väljer att dra mindre ström eftersom de får ut samma effekt vid högre spänning. Det är hela grejen med att ha höjt nätspänningen till 230 volt, lägre strömmängd i ledningarna.
Men ALLA stora strömförbrukare är mer el mindre resistiva. Spis, ugn, motorer, radiatorer, glödlampor. Om enstaka switchade trafos drar mindre har mindre betydelse. Byte från 220 till 230 minskar snitt strömmen men det är väl "max" som påverkar säkringarna ....
Vilket i praktiken alltså betyder att det blir större risk att skjuta huvudsäkringen, även om det blir lite kortare tidsperiod som den skjuts på.PAF skrev:
Alltså både du och largab har alltså rätt.
Men ligger man på gränsen samt har resistiva laster (vilket man har, elradiator, spis, bastu) så ökar alltså risken för huvudsäkringen.
Klicka här för att svara