S
sajjen: Skruvskallen kallas för Tri-Wing, bits och mejslar finns att få tag på.
4 svar · 1,5k läst
·
E
Eddi Thomason: Kanske ska lägga till samma tips som tidigare, lite inte på färger och tidigare kopplare. Mät att du har 400V mellan de två faser du tänkt använda för tvättmaskin resp torktumlare (dvs de ligger på olika faser så man inte riskerar överbelasta nollan, det är två tunga förbrukare som ofta går samtidigt).
30 svar · 23,3k läst
·
T
TsungaM: Det var ju bra! /M
17 svar · 15,3k läst
·
E
elmont: Man ska inte oroa sig över brytaren, den byter du när du vill ha en ny eller det har blivit fel på den så att den inte fungerar. Den "läckström" som blir pga kapacitiv koppling är så liten att den är helt försumbar.
12 svar · 1,9k läst
D
ion: Jaha, då är det väl så då, att det är för att skydda mot överbelastning, synd. Att säkra upp blir väl aktuellt när man går från olja, gas eller biobränsle till el,vp om man har lite större energibehov, tror det kan vara ganska många som behöver det.
30 svar · 52,5k läst
GK100
GK100: Det funkar inte, du har där en tyristorströmriktare för likströmsmotorer och det är även en sån som syns på bilden från svetsbordet. På motorn är två trådar för fältmatningen (F-F) och de andra för ankaret. Detta passar inte alls till din fläkt där får du isf leta upp en frekvensomformare.
3 svar · 3,2k läst
·
A
Allmänobildad: FK med för stor PV-slang, på primärsidan är det. Men som sagt så går det att få plats med lite mer om t.ex. kulodosorna flyttas upp en bit. Själv hade jag gjort det ordentligt med U-56-dosor med rörstuts och dragavlastning till RKK 4G1,5 som vidarematning till drivarna
5 svar · 1,9k läst
·
GK100
GK100: På bild två har du en trappkopplare med svarta som fas och de bruna så kallade mellantrådar. Om det hör samman med bild ett är det de två bruna som dyker upp där och ger grön som tändtråd ut. På den bilden sitter en dubbeltrapp och andra halvan är använd som en enkel brytare med två svarta in som fas och vit ut som tändtråd. Jag reserverar mig för vilken av grön och vit som
7 svar · 4,4k läst
nimhed
nimhed: Det blir en ny likadan 105W. Sedan kör vi varannan 10W och varannan 20W 4x10 + 3x20 =100 Harald-nyborg har halogenstift för en bra peng http://www.harald-nyborg.se/stifthalogen-12v-10w-2st-phili.html eller http://www.harald-nyborg.se/halogen-stift-12v-10w-3st.html Så samma pris / st Philips eller Sartano? Gissar att folk kommer säga philips eftersom det är ett kändare märke. Själv har jag
10 svar · 1,6k läst
pelpet
pelpet: Håller med DIY_freak, det här fixar en elektriker på en timme om du inte har någon riktig specialkoppling.
2 svar · 1,4k läst
R
ion: En möjlighet är väl att ringa en servicefirma som bara jobbar med sånt, om inte annat för att höra deras åsikt. Men det bör nog vara en märkesoberoende. http://www.glaj.se/spis.htm Vet inte om dessa är det men vad jag kan se finns inga fabrikat du bör köpa istället och de har väl inte omöjligt långt om de är intresserade.
74 svar · 13,5k läst
·
A
Allmänobildad: Tillägg: Tillverkares anvisningar ska alltid följas, om de inte innebär en försämring av skyddande åtgärder
8 svar · 3,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du bör ha en slinga på kabeln så att tjälen inte drar ut den. Du kan också avmantla den för att enklare kunna dra in den i röret.
4 svar · 1,5k läst
D
dannan: Se där programmet måste jag kika närmare på. ps Med min räknare behövde jag bara slå in värdena en gång ;) Använde variabler i ekvationen istället för tal.
17 svar · 174,1k läst
·
F
-=fullmoon=-: Vacker Relus central du har där. Skulle du ha några extra propphuvar eller får för dig att byta centralen av någon dum anledning. så köper jag gärna ett par propphuvar av dig. och som tidigare talare nämt så är det inga problem att få dit ett 3fas uttag. Dock kanske du åker på att montera en JFB. Jag ser att du har en liten central till höger.är denna för värmen? Ska du ha JFB
7 svar · 9,1k läst
·
F
Felde: ah, got it! :)
16 svar · 8,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Precis, det ska normalt inte läcka vatten under diskbänken, så det finns inga krav på IP44.
7 svar · 3,6k läst
P
-PC-: Hur har det gått?
16 svar · 3,4k läst
anders07
anders07: Jag hyrde en spårfräs först men lämnade tillbaka den eftersom det dammade så vansinnigt (vi bodde i huset under tiden). Jag sågade sen spår med en Fein och knackade istället med vanlig stämjärn. Stämjärnet fungerade mycket bättre än mejsel men man fick ju vässa den lite mellan varven (och köpa en ny innan det var klart)...
15 svar · 2,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Rätt ljus på din LED-lampa? [bild] Nu har experter inom belysningsområdet jobbat fram en standard för prestanda på ljuskällor med LED-teknik. [bild] [bild] Standardiseringen går för högtryck gällande LED-produkter. Det är väl känt att marknadens tidiga ersättningslampor (så kallade retro-fit) med LED-teknik bland annat hade ett kallt blåaktigt ljus. Nu har tekniken kommit
14 svar · 2,2k läst
V
vekter: Har gjort något liknande, fast i betongvägg. Så här gjorde jag: 1. Ta ut rätt säkring!!! Kolla att det är strömlöst!!! Dra ur ledarna, (som oftast går från takdosa till vägguttag.) 2. Sätt en betongkapskiva på vinkelslipen. Gör ett "tält" som tejpas med silvertejp mot väggen. In med slangen från byggdamsugaren under tältet. Rita streck uppåt från befintlig dosa för att inte
17 svar · 8,4k läst
A
Allmänobildad: Skarvas med modern muff för 16mm-rör. Några varv eltejp på rörändarna så sitter det bra.
10 svar · 10,7k läst
·
A
Allmänobildad: Det är lagligt. Förläggning i kabelskyddsrör handlar nästan bara om hur praktiskt det är, exempelvis hur pass lätt det är att dra ett visst antal kablar osv. Sen finns det så klart lokala bestämmelser. T.ex. brukar teleoperatörerna inte vilja ha sina kablar allt för nära en service. Men det handlar bara om att det kan bli stora skadar på dyr elektronik vid eventuell avgrävning.
6 svar · 7,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Vet inte om jag skulle lita helt på denna märkning när det gäller begagnat "elskrot"... [citat] Behövs ju inte mer än att exempelvis anslutningskabeln är utsliten och det råkar vara tråden för skyddsjord som gått av. Men visst, i praktiken tror jag inte att risken/problemen skulle vara så stora.
16 svar · 5,8k läst
P
-PC-: Y/D starten slår om efter ca 2-3 sek, då har den kommit upp i varv. Då provar jag med C16 och ser hur det går :) Nätet är rätt kraftigt för att vara mitt i ingenstans, förimpedansen ligger på 0,29 eller om det var 0,28 ohm. Själv bor jag lite mer "centralt" och har över 0,8 ohm. Ska kolla lite i eldim idag.
2 svar · 2,2k läst
N
nets: Så, en vanlig Hager Gamma med klar lucka och sådan här räcker som låsning? http://www.hager.se/e-katalog-nyheter/elcentraler-och-normsystem/kapslingar/gamma-tillbehoer/gz35a/36284.htm
20 svar · 74,0k läst
snaggletooth
snaggletooth: Det finns en liten rund grop i brytaren där fjädern passar. Går ej att missa.
16 svar · 22,8k läst
·
Elektrosmurf
Elektrosmurf: Använder min jokari nästan varje dag, är grymt nöjd med den:-)
5 svar · 2,4k läst
M
mecese83: Jaha.... ja det förklarar ju saken!
24 svar · 15,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.