Finns det någon som har koll på dom generella el kraven i ett fristående ridhus.
Ställs det samma krav på kablar och kopplings utrustning som i tex en ladugård eller är det godkänt att använda tex vanlig ekk kabel.

//tack på förhand!!/

Det är väl inte användningen utan huset konstruktion som avgör... Är det inte isolerat och "kallt" är det att klassa som uterum, alltså IP44 t.ex. överallt. Är det "inneklimat" så fungerar det som ett vanligt hus...

Försäkringsbolagen brukar ställa lite högre krav på "lantbrukets driftsbyggnader" map råttgnag, brandrisk osv, hör med försbolaget.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag vet inte, men man kan ju resonera lite. Reglerna talar som stall av olika slag, foder och lagerrum och gödselrum, men att även vissa regler kan vara tillämpliga för andra slags byggnader. Beror lite på hur man tolkar där husdjur vistas.

Ett ridhus med jordgolv, utan stall och utan stora ledande metallkonstruktioner behöver inga åtgärder som t.ex kompletterande skyddsutjämning för skydd mot elchock. Det borde då heller inte vara lika viktigt med brandskyddande åtgärder som gnagarskyddad kabel och AquaStark-dosor etc. Vet inte om ett ridhus klassas som brandfarligt - tror inte det.

Men ridhuset i sig har väl ett ekonomiskt värde också, där man får bedöma risken för gnagarangrepp och brand, t.ex om ni förvarar foder i ridhuset som drar till sig råttor.

Spontant låter det som att EKK skulle vara tillräckligt om man förlägger dem oåtkomligt för alla slags djur, hästar som råttor. Men man behöver nog se ridhuset först. Finns det dubier så är ju EKLK är bättre val trots 50 % högre pris. För övrigt kan man ju försöka följa reglerna så långt det är rimligt, t.ex JFB för alla gruppledningar och D+F-märkta armaturer etc.

Försäkringsbolaget kan som sagts också ha synpunkter.

Många tack för det svaret!
Känns mycket rimlig.
Läser man dom speciella reglerna för jordbruk står det nämligen inget om just ridhus.
Men eklk känns mycket mer rejält så satsar nog på det.

Men det blir lite vp rör i väggarna till fasad belysningen.
Frågan är ska man köra eklk i vp rören också då?

Man får inte använda infälld installation i lantbrukets ekonomibyggnader, så det är nog inte tillrådligt i ett ridhus heller.

Istället för EKLK skulle ja vilja rekommendera den modernare EQLQ.

Men som jag förstått det är det andra regler om byggnaden ligger mer än 30m ifrån "stallet" och om man inte förvarar foder eller har "produktion" i byggnaden..
Kanske är helt ute och cyklar tycker bara det känns luddigt..
😛

Här finns biblen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har försökt ta del av den.. Haha
Men hakar kanske upp mig på den texten..

Ekonomibyggnader avskilt mer än.... Osv?

För att fortsätta på linjen med att rekommendera kabel så säger jag att det är bättre att köra på EXLQ Xtra istället för både EKLK och EQLQ. :)

//Patrik

fjord24 skrev:
[bild]

Har försökt ta del av den.. Haha
Men hakar kanske upp mig på den texten..
Se sid 7 och 8 beträffande ridhus.

• Gilla
Kinell89
  • Laddar…
Försäkringsbolag ställer särskilda krav på ekonomibyggnader och till dessa brukar ridhus räknas. Följ LBKs rekommendationer vid elinstallation istället för att lita på tyckande och spekulerande.

Det är precis dessa rekommendationer som citeras ovan.

Patrik_Hed skrev:
För att fortsätta på linjen med att rekommendera kabel så säger jag att det är bättre att köra på EXLQ Xtra istället för både EKLK och EQLQ. :)

//Patrik
Smutt kabel! Ska provas så snart EQLQn tar slut.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.