Har en Nibe varmvattenberedare som ska återmonteras stående på golvet i pannrummet. Beredaren matas med enfas 230 och anslutning sker vid termostaten på framsidan av "tunnan" ganska nära golvet. Genomföringen där är dragavlastad. Tidigare var beredaren fast ansluten via allpolig brytare och därefter EKK draget i VP-rör längs väggen och sedan ut på beredaren.

Såg för jävligt ut så nu när jag ska montera tillbaka den efter ett litet källarprojekt hoppas jag på att kunna slopa VP-rören. Frågan är dock hur anslutnigen ska göras då det inte finns något bra sätt att fixera en anslutningskabel från väggen ut till beredarens framsida. En gummikabel (dragavlastad i brytaren) fungerar ju men ser knäppt ut, EKK går ju heller inte att klamla på bra sätt. Hur brukar man göra?

Dragavlastad RKK (alltså vit anslutningskabel. Snyggare än en svart gummikabel).

//Patrik

Kanske bara en idee.
Kabelkanal med klister på baksidan och dra en kabel / anslutnings kabel däri.
Gummikuddar med klister och med hål för straps (bättre namn på dessa tack)
annars får man fixa fram ett stag eller vp rör etc och böja runt tanken .
Kan du slänga upp ett par bilder så kan vi hjälpa dig bättre.

-=fullmoon=- skrev:
Buntbandsankare tror jag bestämt att de kallas :)

Nu får jag väl skäll av elektrikerna, men jag brukar använda EKLK i sådana lägen om kabeln kan fixeras ordentligt och inte utsätts för rörelser.

Snyggt blir det i alla fall.

Patrik_Hed skrev:
Dragavlastad RKK (alltså vit anslutningskabel. Snyggare än en svart gummikabel).
Hur brukar du fixera den? Tänk dig att varmvattenberedaren står två decimeter ut från väggen och att kabeln ska gå från väggen, runt den runda beredaren (ser ut som en tunna) och kopplas in mitt fram.

-=fullmoon=- skrev:
Kanske bara en idee.
Kabelkanal med klister på baksidan och dra en kabel / anslutnings kabel däri.
annars får man fixa fram ett stag eller vp rör etc och böja runt tanken .
Kan du slänga upp ett par bilder så kan vi hjälpa dig bättre.
Bild blir svårt då källarprojektet fortfarande pågår och beredaren står inplastad i ett annat rum. Tidigare var den ansluten på just det sätt du beskriver, nämligen ett VP-rör som gick från väggen ut på och runt tanken. Tyckte det såg risigt trots att det är ett pannrum (nåja, servrarna och virket förvaras oxo här).

Hmm, det var ju lite knepigt, jag hade en Nibe där den anslöts undertill.

Du kan inte gå under och bara sticka upp på framsidan?

Törs du borra och sätta skruvklammer i ytterhöljet på beredaren? Den borde väl ha ett par centimeter med isolering innanför...

Går väl bra att klamra ett rör ev då klenare VP-rör (12mm) längs övergången sockel inklädnad och bara runt på beredaren så får sladden hänga fritt vid införingen och vid övergången till väggen. Ser i princip ut som en kabel klamrad runt tunnan, stilrent tycker åtminstone jag. Eller med EKLK eller dyl hela vägen, VVB är ju inget man flyttar omkring på så anslutningssladd är inte nödvändigt.

Bo.Siltberg skrev:
Törs du borra och sätta skruvklammer i ytterhöljet på beredaren? Den borde väl ha ett par centimeter med isolering innanför...
Det är lugnt, det fula VP-röret som satt där tidigare var skruvat i ytterhöljet som mest är någon form av tjockare plast svept runt isoleringen.

Tror att det lutar åt EKLK, brukar alltid bli snyggt när man klamrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.