1 697 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spänning till spis med ugn
Har en halvgammal spis med ugn, Elektro Helios med glaskeramikhäll. Kan den verkligen vara 400V - utan att vara tre-fas.
Jag märker just nu upp mina säkringar och två av dem verkar bryta funktionen. Jag hade förväntat mig tre faser, inte två. Har jag missat något?
Jag märker just nu upp mina säkringar och två av dem verkar bryta funktionen. Jag hade förväntat mig tre faser, inte två. Har jag missat något?
Det brukar gå att koppla spisen på två faser. Om spisen har elementspänning 400V kan den kopplas på antingen två eller tre faser. Har den elementspänning 230 V kan den kopplas till en, två eller tre faser samt nolla.
Den är nog trefaskopplad. Men det räcker att ta ut två säkringar samtidigt för att bryta funktionen. Detta eftersom den saknar nolla.nets skrev:
Men den är fortfarande spänningssatt och därmed livsfarlig att "pilla" inute.
Vad jag kan se framgår inte av texten om nolla är dragen till spisen eller inte. Två faser med nolla är inte så ovanligt till spisen. Spisar med 400 V elementspänning kan kopplas till två faser utan nolla även om jag inte kan yttra mig om hur vanligt det är.Tobbe_3 skrev:
Om det tidigare har varit en 400 V spis som har bytts mot en 230 V spis kan någon ha använt en av de tidigare fastrådarna som nolla i stället för att dra fram en ny tråd till nolla.
Klicka här för att svara