7 147 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Brand i lysrör
Sida 1 av 2
Hej, idag började ett lysrör att brinna i källaren. Märkte igår att ett av rören i armaturen inte tände, och idag small det till sedan brann det i armaturen. Vad kan bli fel i en armatur? Det var en liten låda som var varm som fan, kondensator? Tror det var där branden började. Är detta vanligt?
Det var en kantig låda. Vad är säkerhetsändare? Antar att det är en annan sorts glimtändare? Vart köper man det?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Glapp och funkt är vanligt fel.
Glapp behöver inte vara mycket för varmgång och kallflytningar även av ytterst små laster.
Jag hoppas du har monterat ner armaturen och satt på någon toppklämma etc på kablarna.
Glapp behöver inte vara mycket för varmgång och kallflytningar även av ytterst små laster.
Jag hoppas du har monterat ner armaturen och satt på någon toppklämma etc på kablarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Ja, detta är typiskt för (billiga) lysrörsarmaturer där ett rör inte tänder. Armaturen kommer att kontinuerligt göra startförsök vilket hettar upp reaktorn, i ditt fall till farliga temperaturer.
Armaturen är utkastad och ny monterad. Men vill ju verkligen inte att det händer igen, kunde gått illa om det inte var för att jag höll på att bära in ved, och precis kom in när det började.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Det händer inte varje dag. Oftast märker man att ett rör är på väg att ge upp och kan byta i tid. Sedan är säkerhetständare som mycke_nu tipsar om bra, för dessa kopplar bort röret helt om det inte går att tända. Kostar ca 50:- men ska hålla för ett antal lysrörsbyten så de är faktiskt billigare i längden.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Armaturer med HF don är inte annars fel att köpa istället. Kostar lite mer men billigare i drift.
Har nu satt upp en armatur som suttit på kontor innan, antar att det inte är något billigt iaf. Men funderar på om man skall byta i köket, då det händer lite mer om det börjar brinna där. Är det överdrivet lr bör man göra det?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hur ser den ut i plasten? hur ser kablar ut? ser den missfärgad ut och är varm så hade jag nog övervägt det.
Hade nog satsat på en armatur med HF don och t5 rör.
T5 rör är bättre än T8a rör men är inte direkt lämpade att ha i väldigt kalla miljöer.
Hade nog satsat på en armatur med HF don och t5 rör.
T5 rör är bättre än T8a rör men är inte direkt lämpade att ha i väldigt kalla miljöer.
Jag bytte nyligen ut några lysrörsarmaturer i mitt föräldrahem. De hade suttit där sedan byggnationen 1976 & var inga skitfabrikat. Men reaktorerna hade nu börjat läcka ut olja. Så de är oljekylda & när oljan rinner ut så blir de varma snabbare & oljan kan fatta eld om man har otur.
Byter den i köket med, upptäckte dessutom att den bara hängde i kablarna på ena sidan!
DE armaturer vi har i trapphuset (flerbostadshus) är vanliga T8 med glimtändare.... När ett lysrör börjar bli dåligt så blinkar det en liten stund sen slocknar hela armaturen.... Det är vanliga glimtändare.... Jag är bara nöjd, för då slipper jag stressa med lampbytet...