När jag var liten hade vi en delbar stickpropp till julgransbelysningen. Man kunde helt enkelt dela slingan så det blev lättare att sätt upp den i julgranen.

Var hittar man en sån stickpropp idag?
Ett alternativ är att klippa kabeln och sätta på en delbar skarvhylsa. Men hittar ingen som är okej att ha löst liggande. En flatstiftshylsa med isolerad hona känns rätt fel...

Några tips?

Loppis eller Second Hand.
Vill minnas att de propparna förbjöds för ett antal år sedan.

Attans...

Finns det delbara skarvhylsor som funkar? Har aldrig sett såna så jag misstänker att dom inte fins.

Morsan har fortfarande en sån där delbar, Tänker alltid på hur lätt det var att få dit den slingan när jag använder min egen skitslinga som man får snurra runt julgransfoten o sen lyfta granen för att kunna fortsätta.

Tror jag ska köpa mig en dubbelledad, Spar nog en del svordomar kan jag tro.

Ja, det är nog den bästa lösningen idag.

Har en gammal från Philips jag. Den är bara enkelisolerad vad jag vet. Dock delbar i kontakten. Väldigt smidigt. Stoppar man i en spik i kontakten kan man få sig en kyss då inget petskydd finns.

Kanske petskyddskravet som gjorde att dom förbjöds.

Jag har en utomhusbelysning med den typen av delbar stickpropp, den är bara 4-5 år gammal.

174480354_5497e0de-5f43-4220-aa30-ea550dd606c8.jpg

Jul-5.jpg

Så ser den ut.

Den vaksamme ser att någon har varit framme och gnuggat bort lite så att den kontakten går in i ett jordat uttag. (obs bilden kommer från nätet.)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.