Hej,
Köpte en hager golf kapsling 12mod på tradera.
Nu undrar jag ifall någon vet en nollplint som passar till denna kapsling.
Finns det även "quick connect" till denna kapsling? Annars fungerar dom som finns fast behöver större till nollan.(fler förskruvningar). Man vill ju gärna ha en egen förskruvning till varje säkring (8st).
Gärna någon butik där även dödliga får handla utan massa bekymmer.
Mvh Jonny
Köpte en hager golf kapsling 12mod på tradera.
Nu undrar jag ifall någon vet en nollplint som passar till denna kapsling.
Finns det även "quick connect" till denna kapsling? Annars fungerar dom som finns fast behöver större till nollan.(fler förskruvningar). Man vill ju gärna ha en egen förskruvning till varje säkring (8st).
Gärna någon butik där även dödliga får handla utan massa bekymmer.
Mvh Jonny
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Som svar på din fråga så passar quick connect Noll och Pe skenor. Handla på nätet etc-
Ok, alltså ska typ denna fungera? 2281483
http://www.elgrossisten.se/extra-nollplint-till-hager-centraler.html
Ska den gå att klicka fast på befintlig noll/jord skena?
Skulle ev dessa passa på befintlig skena?
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Jordneutral-skena-2-st-46187/
Brukar dom hålla samma "mått" ?
http://www.elgrossisten.se/extra-nollplint-till-hager-centraler.html
Ska den gå att klicka fast på befintlig noll/jord skena?
Skulle ev dessa passa på befintlig skena?
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Jordneutral-skena-2-st-46187/
Brukar dom hålla samma "mått" ?
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag har lite svårt att se hur din nuvarande svarta plast skena ser ut. Jag tror att dessa finns i två olika utförande nämligen.
Annars det funkar såklart att köra på den du länkar på biltema. Dock kan det förekomma att de inte är i samma mått. Men borde rimligtvis inte vara ett bekymmer så länge det inte finns risk att man kortsluter fel skenor. Ser inget fel i att välja dessa.
http://www.elgrossisten.se/extra-noll-jordskena-for-gamma-13-moduler-gz30s.html
Detta är en bättre plint annars. Lite "overkill" kanske men lättare att jobba med.
Det står att den är till gamma serien men av fästet på din nuvarande så är det samma infästning.
Är det pengar och tillgänglighet som styr väl Feltema.
Dock den lilla 4 plinten använder du förslagsvis till inkommande nolledare och sen fördelar ut till JFB och vidare till Din nya noll skena. Detta är om du har TN-S system.
Har du ett TN-C system så lägger du inkommande PEN på den lilla plinten går vidare med en kabel till din PE plint och Från PEN plinten går du vidare till din JFB och från den upp till din nya noll skena.
Bara en jävligt viktigt sak är att inte koppla någon nolla fel!
Annars det funkar såklart att köra på den du länkar på biltema. Dock kan det förekomma att de inte är i samma mått. Men borde rimligtvis inte vara ett bekymmer så länge det inte finns risk att man kortsluter fel skenor. Ser inget fel i att välja dessa.
http://www.elgrossisten.se/extra-noll-jordskena-for-gamma-13-moduler-gz30s.html
Detta är en bättre plint annars. Lite "overkill" kanske men lättare att jobba med.
Det står att den är till gamma serien men av fästet på din nuvarande så är det samma infästning.
Är det pengar och tillgänglighet som styr väl Feltema.
Dock den lilla 4 plinten använder du förslagsvis till inkommande nolledare och sen fördelar ut till JFB och vidare till Din nya noll skena. Detta är om du har TN-S system.
Har du ett TN-C system så lägger du inkommande PEN på den lilla plinten går vidare med en kabel till din PE plint och Från PEN plinten går du vidare till din JFB och från den upp till din nya noll skena.
Bara en jävligt viktigt sak är att inte koppla någon nolla fel!
Har tn-c.
Måste ju räcka med att koppla pen på jordplinten. Sen vidare till jfb och igenom till nollplinten. Är tanken me den lilla plinten att få en "nolla" utanför jfb? Isf behövs det inte då denna central hamnar på inredd vind med enbart belysning/uttag.
Mvh Jonny
Måste ju räcka med att koppla pen på jordplinten. Sen vidare till jfb och igenom till nollplinten. Är tanken me den lilla plinten att få en "nolla" utanför jfb? Isf behövs det inte då denna central hamnar på inredd vind med enbart belysning/uttag.
Mvh Jonny
Vad kostade den på tradera??
I butik kostar den ca 300-500
I butik kostar den ca 300-500
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ehh?? Har Hager slagit i huvudet eller? Är det alltid sån jord- och nollskena i Golfen? (Aldrig monterat Golf).
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
C-dvärgar fungerar oftast, även i ditt fall, men det är en obligatorisk kontroll som alltid ska göras.
Om du inte har instrument så kan du använda vattenkokarmetoden
http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html?showAll#60
Eftersom du har en JFB så är det inte såå kritiskt.
Om du inte har instrument så kan du använda vattenkokarmetoden
http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html?showAll#60
Eftersom du har en JFB så är det inte såå kritiskt.
Klicka här för att svara
