Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Multimetrar är bra, men att stå på stege och mäta på några sladdar i taket för att förstå hur saker och ting sitter ihop är alltid lite vingligt då man vill kolla på multimetern och hålla i två prober samtidigt.
Så jag funderar på en spänningsprovare men vet inte vad man ska titta efter för egenskaper.
Idag brukar jag få förvirrande spökspänningar när säkringar är utskruvade (ofta runt 100V) men när man kopplar på t.ex. en lampa försvinner dessa men jag har läst att det finns spänningsprovare som lägger på en last själva så detta fenomen inte uppstår.
Räcker en simpel spänningsprovare (två pinnar med några dioder på en av dom) eller ska man upp på t.ex. en Fluke T110? Ser att Clasohlson har en lite finare/dyrare variant "Benning Profipol" för 379:-, något mer borde den göra.
Kan man få mer features? t.ex. diodprov eller vad det heter (piper vi kontakt), eller rent av isolation (typ vill kolla att kablarna i den gamla kristallkronan fortfarande verkar ok)?
Så jag funderar på en spänningsprovare men vet inte vad man ska titta efter för egenskaper.
Idag brukar jag få förvirrande spökspänningar när säkringar är utskruvade (ofta runt 100V) men när man kopplar på t.ex. en lampa försvinner dessa men jag har läst att det finns spänningsprovare som lägger på en last själva så detta fenomen inte uppstår.
Räcker en simpel spänningsprovare (två pinnar med några dioder på en av dom) eller ska man upp på t.ex. en Fluke T110? Ser att Clasohlson har en lite finare/dyrare variant "Benning Profipol" för 379:-, något mer borde den göra.
Kan man få mer features? t.ex. diodprov eller vad det heter (piper vi kontakt), eller rent av isolation (typ vill kolla att kablarna i den gamla kristallkronan fortfarande verkar ok)?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
faspennan är inte lämpad till svensson iaf då den larmar både när det finns och inte finns spänning eller inte larmar alls.:wow:
Som svensson klarar man sig gott och väl med en multimeter för 50kr på feltema om det bara är så.
Som svensson klarar man sig gott och väl med en multimeter för 50kr på feltema om det bara är så.
Om du ska köpa en faspenna, köp en Fluke med batterikontroll.
Annars är Profipol bra grejer. Har dock ingen summer, som man kan behöva ibland.
Annars är Profipol bra grejer. Har dock ingen summer, som man kan behöva ibland.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Det var en bra hemsida!
Frågan är måste man gå på en Fluke T150 VDE "Inkopplingsbar last" eller funkar även dom lite billigaret.ex. "Duspol Expert" som det lnkas till för att undvika kapacitiva spänningar?
Frågan är måste man gå på en Fluke T150 VDE "Inkopplingsbar last" eller funkar även dom lite billigaret.ex. "Duspol Expert" som det lnkas till för att undvika kapacitiva spänningar?
Om du ändå kostar på dig är Duspol digital ett mycket bra alternativ, även den Duspol expert du tittat på är mycket professionell för säkring före arbete men kanske lite udda för en hempulare. Den digitala har alla funktioner inklusive lastinkoppling mm och samtidigt en avläsning av mätvärde och inte bara en indikering av ett område. Även vettig kontinuitetsmätning, så den är riktigt fin för dina krav.
Duspoler har alltid varit mycket rejäla och säkra att arbeta med i mer krävande miljöer och sammanhang, jag har fullt förtroende för en spänningslöshetskontroll med en sån.
Conrad: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=103702&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box3
Duspoler har alltid varit mycket rejäla och säkra att arbeta med i mer krävande miljöer och sammanhang, jag har fullt förtroende för en spänningslöshetskontroll med en sån.
Conrad: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=103702&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box3
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden