E
elmont: Ansluter man fläkten med en flexibel slang kan man sätta uttaget "snett bakom" slangen och naturligtvis använder man ett infällt uttag. Att montera ett skarvuttag fast är inte helt OK ett annat alternativ skulle vara en "anslutningsdosa" i apparatdosan det får garanterat plats.
2 svar · 1,4k läst
M
marcro: Jag gissar att tidigare ägare har gjort en omkoppling. Brytaren/dimmern sitter i entrén och det är två dosor in till varandra. Innan jag bytte dimmer satt det i den ena en vanlig strömbrytare med trappfunktion. Denna var dock inte inkopplad och bakom den i dosan låg den bruna sladden som ej var inkopplad. I dosan intill satt den gamla dimmern inkopplad enligt mitt första inlägg i ovan.
10 svar · 6,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: och efter, behövs även med solpaneler.
6 svar · 1,3k läst
J
JohanPersson: Hej Har köpt 5st av dessa lampor INDICATE SQUARE II från Hidealite (3W) men nu hittar jag inget bra drivdon. Tanken är att sätta drivdonet närmst väggen(tak ca 2m ut därifrån så det regnar inte rakt ner på det och 1,5m till mark så inte speciellt utsatt) Kan någon ge ett bra tips vad som funkar?
0 svar · 854 läst
E
elmont: Jag skulle "klippt" sönder uttaget och satt dit ett nytt utanpå kaklet, skulle det bli trångt så skulle jag knacka bort kaklet där det behövs.
5 svar · 1,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nä det var ett tredje alternativ. Det ligger väl i samma härad som att välja en klenare huvudledning än vad max säkring tillåter - det finns alltid någon som inte kollar så det är inget nytt...vilka risker det nu kan handla om i just detta fall.
8 svar · 2,8k läst
O
oceanis: [citat] Absolut rätt.....dvs en produkt som anpassats för att underlätta och möjliggöra arbete vid ROT men som naturligtvis kan användas vid all byggnation.
12 svar · 4,4k läst
Janus82
Janus82: [citat] Jo om väggarna ändå är öppna så är z-wave en ganska korkad lösning. Den är ju bara aktuell om man vill undvika att riva upp en vägg.
15 svar · 2,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tycker också att det räcker så.
48 svar · 7,7k läst
·
M
Måke: Tack för hjälpen!
7 svar · 1,7k läst
·
M
F
FRS05: Nej, det hann jag inte med.Gjorde det bara på etr uttag och där fungerade det. Får undersöka mer till helgen.Själva mätaren var väldigt lätt att tyda i alla fall.
15 svar · 42,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Kikade lite i en av mina kataloger... [bild]
10 svar · 4,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det ser bra ut på papperet, och kommer säkerligen att fungera bra i praktiken. Spottarna ska drivas med konstant ström. Det framgår inte speciellt tydligt, men i och med att de anger en ström på 550 mA så kan man dra den slutsatsen. De anger dessutom en spänning på 10.8 V vilket betyder att armaturen innehåller tre st seriekopplade power-LEDs (varje enskild LED brukar vilja ha ca 3.5
1 svar · 2,8k läst
hahalj
hahalj: Äh, vanliga skarvhylsor som man klämmer på tråden kompletterade med lite vulktejp så blir det nog bra.
18 svar · 9,6k läst
·
CheeseMan
CheeseMan: Tack för omtanken, men dom sitter ihoptvinnade i en sockerbit så det ska nog inte tvinna upp sig själv.
6 svar · 3,4k läst
T
Thewayofstyle: Förlåt jag menade att det inte visade något på vridinstrumenten när jag rörde vid skarven. Japp det ska handlas en del. Det ska kännas för chefen ;)
69 svar · 20,8k läst
·
Z
zwanzig: Generellt vill man ju ha dubbel isolering. Jag skulle valt slang/rör mellan dosorna och en förhöjningsring på den dosan som sitter djupare än ytskiktet. Det kan dock som du är inne på eventuellt finnas undantag vid ickebrännbara material, det gör det ju för bl.a. elmatriell utan bakstycken.
1 svar · 1,8k läst
S
Slugge: Det är riktigt fast i detta fallet då man verkar förlägga ny kabel hela vägen är det minst 10 kvadrat cu eller 16 kvadrat alu som gäller vilket blir tillräckligt för att kunna få till en PEN vid behov.
15 svar · 4,4k läst
T
Tobbe_3: Normal lösning på ditt problem är en 4 polig jfb för nästan hela garageinstallatinen samt en 10 ampere personskyddsautomat för belysningen (åtminstone en del). Det kommer att räcka i dom flesta fall. Hager kostar c.a 500 kronor för en 4 polig med felström på 0.03 ampere (normalt personskydd) som tål 25 ampere hos elbutik.se
19 svar · 3,5k läst
Alfredo
Alfredo: Striden har bedarrat och fredspipan är rökt. Det gillar vi. :thumbup: Ska bara avsluta med att be om ursäkt för att jag kanske var medskyldig till att striden överhuvudtaget blossade upp. När TS skrev "kontakt med plasten" snöade jag omedelbart in på "elektrisk kontakt". Antagligen dels för att detta är elforumet och dels för att tråden handlade om att ansluta trådar (sorry). Hur som
18 svar · 9,8k läst
prototypen
prototypen: Det är faktisk mera enligt lagen att sätta upp en sladdosa fäst med ett hålat plåtband än att använda grejor som är gjorda att sättas fast på vägg. Protte
20 svar · 29,5k läst
·
E
elmont: Det handlar ju inte enbart om uttaget utan även om vilken stickpropp man sätter i uttaget för även dom har olika klassningar.
12 svar · 3,9k läst
Z
zwanzig: Kan tilläga att den händige var en elektriker från en av de största elektrikerkedjorna i landet. De fick inte betalt för jobbet.
2 svar · 1,3k läst
·
M
Måke: Lyckades få det att fungera. Fas till L, från L till motor, neutral till 5 via 4:an tillbaka. Får dock inte tidsstyrningen att fungera.
3 svar · 3,5k läst
·
T
Tobbe_3: Låt dosan sitta kvar och dra en ekk till skåpet bredvid diskmaskinen. Då blir vägguttaget åtkomligt utan att dra fram diskmaskinen. Då kan även diskmaskinsreparatören känna sig trygg.
8 svar · 5,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Det är fredag. Jag är trött. Förklara gärna... :confused: :eek:
50 svar · 13,4k läst
·
E
elmont: Har man 3 mm förhöjningsrin så kan man sätta flera för att komma i nivå
22 svar · 3,1k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Om du känner dig mogen för att mäta lite så kan du få reda på om de är inkopplade genom att mäta mellan något av blecken i lamphållarna (förutsätter att det är 230V E27) och jord någonstans. (nollan står ju förbindning med jord i en punkt någonstans). OBS! du bör först kolla så att lamphållaren är spänningslös först, helst genom att mäta eller att bryta huvudbrytaren.
2 svar · 2,0k läst
·
E
elmont: Är det en yrkesman som utfört jobbet ska du se till att h*n kommer tillbaka och ordnar upp allt. Det finns flera olika sätt att relativt enkelt göra rätt.
9 svar · 3,3k läst
·
F
f91jsw: [citat] Nu tillämpar ju inte Sverige straffskadestånd som i USA så det högsta skadeståndet är knappast så högt vid den här typen av produkter. Det skulle i så fall vara t ex om en hel stadsdel brinner ner och man lyckas visa att den felaktiga produkten ensam är hela orsaken till det, vilket nog är extremt osannolikt.
26 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.