Hej!

Jag har min fiberrouter inkopplad med denna sladd.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(det är stickpropp på den)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(den del som ansluter till routern)

Jag har behov av att köpa en längre 12V kabel (ca 10m)
eller att förlänga själv, om det är möjligt för en hemmapulare med väldigt lite elvana (notera VÄLDIGT LITE elvana :o ).

Den kommer att ligga i en kabelkanal, vill inte tillverka den själv om det finns risk för att den smälter!

Vet tyvär inte exakt vad routern kräver men det kanske man kan utläsa av dom bilder jag lagt upp?

Tips på köpställe?
alternativt
Tips/beskrivning om hur man tillverkar en egen och vilket material som behövs?

Tack på förhand!
 
Kan nog bli lite förlångt.. kolla på kjell.com
 
Jag skulle klippa kabeln 10cm från vardera ände. Splitta ändarna, skala försiktigt. Sedan löda på 10-12 m av dessa (1 röd resp 1 svart) http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/installationskabel/rkub-1-5mm-pr-m-p39571. Högtalarkabel 1.5 el 2.5 mm2 går bra också. Isolera skarvarna från varandra. Detta kräver förstås en enklare lödpennan och lite lod samt eltape (helst lite krympslang).
12m, 1,5mm2, 1,5 A, ger max spänningsfall 0,43volt. Effekt uttaget är troligtvis lägre än 18watt så spänningsfallet blir då ännu lägre. Ingen risk för smälta kablar....
Obs se till att skarva in kablarna så samma polaritet behålls.
 
Redigerat:
largab skrev:
Effekt uttaget är troligtvis lägre än 18watt så spänningsfallet blir då ännu lägre.
Njae, säg inte det. 18W låter ungefär rätt för en CPE som är konstruerad på den tiden då man "struntade" i effektutvecklingen för en sådan här pryl. (Jag har exv. två kabel-TV boxar som drar 14W oavsett om de är på eller i standby...)

Men du har rätt i att kabeln inte kommer att smälta ändå.

Till TS, du kan inte dra en vanlig förlängningssladd i 10m och sätta din adapter närmare din fiberkonverter då? Då slipper du allt "byggande", och det är OK (för en amatör) att lägga en förlängningskabel i en kabelskena, när effektuttaget blir så här lågt. (Det räknas inte som fast förläggning, utan "hålla reda på sina kablar")
 
Jag skulle koppla en förlängningssladd på 230V-sidan istället.
 
snaggletooth skrev:
Jag skulle koppla en förlängningssladd på 230V-sidan istället.
Ja det var det jag menade, men det försvann nog bland alla orden... :(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.