1 506 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Installera rör och dosor själv..
"All nyinstallation av rör, dosor får endast utföras av en Behörig Elinstallatör."
Har det alltid varit så?
Min granne påstår att det varit tillåtet för vem som helst tidigare, men han visste ine ens vad som gäller idag.
Är det någon som kan historiken?
MVH
Stickan
Har det alltid varit så?
Min granne påstår att det varit tillåtet för vem som helst tidigare, men han visste ine ens vad som gäller idag.
Är det någon som kan historiken?
MVH
Stickan
Har aldrig varit formellt tillåtet för andra än behörig elinstallatör eller sk yrkesmän under överinseende av förstnämnda och då under arbetstid och anställda i samma företag, enkelt och utan att gå in i detaljer eller ev spetsfundigheter kring detta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 560 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 560 inlägg
Som jag har förstått det så kan man som privatperson prata med elektrikern (den som står för behörigheten på firman) om man kan få dra rören själv och sen att elektrikern drar i tråden (det är den vanligaste lösningen)
En privatperson kan alltså räknas som "under överinseende av elinstallatören", detta var något vi diskuterade på senaste elsäkerhetskursen.
En rolig sak ang. det är att jag var hem till en kund förrut som dragit slangen själv, o jag skulle dra i tråd. Det slutade med att väggarna fick öppnas igen. Anledningen var att kunden hade dragit den billiga vita sladdriga slangen som jag inte ens vet vart man köper, men den var sladdrig minst sagt. utöver det hade han inte klamrat rören någonstans
En privatperson kan alltså räknas som "under överinseende av elinstallatören", detta var något vi diskuterade på senaste elsäkerhetskursen.
En rolig sak ang. det är att jag var hem till en kund förrut som dragit slangen själv, o jag skulle dra i tråd. Det slutade med att väggarna fick öppnas igen. Anledningen var att kunden hade dragit den billiga vita sladdriga slangen som jag inte ens vet vart man köper, men den var sladdrig minst sagt. utöver det hade han inte klamrat rören någonstans
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 936 inlägg
Det har funnits krav på behörighet sedan början på 1900-talet, närmare bestämt 1919. Om det då fanns undantag för kabelförläggningen tror jag inte (infälld installation var nog inte på modet) för den tidens kabel krävde verkligen en skicklig yrkesman och ändamålsenliga verktyg.degel skrev:
Ja, det är en nyhet i de senaste behörighetsreglerna som började gälla vid årsskiftet. Det är "fritt fram" nu, så länge som man hittar en elinstallatör som går med på detta. Det kan ju tvärtom skapa mer arbete åt demSueCia skrev:Som jag har förstått det så kan man som privatperson prata med elektrikern (den som står för behörigheten på firman) om man kan få dra rören själv och sen att elektrikern drar i tråden (det är den vanligaste lösningen)
En rolig sak ang. det är att jag var hem till en kund förrut som dragit slangen själv, o jag skulle dra i tråd. Det slutade med att väggarna fick öppnas igen. Anledningen var att kunden hade dragit den billiga vita sladdriga slangen som jag inte ens vet vart man köper, men den var sladdrig minst sagt. utöver det hade han inte klamrat rören någonstans![]()
Bo. Ok, det var nåt jag bara hade hört, att det har varit behörighetsreglerat sedan långt tillbaka visste jag. men att det tidigare fanns undantag. ( läste precis elkraftsteknik där det var med ett kapitel om behörigheter) man lär sig så länge man lever 
Redigerat:
Klicka här för att svara