Värdena gäller för felströmmar av typen pulserande likström, dvs vad en typ A ska klara. Lite olyckligt att Marelco använder dessa värden så generaliserat då AC-strömmar är vad vi vanligen pratar om.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja, inte så många som har utrustning för ett korrekt normtest typ A, B eller B+.

Mikael_L skrev:
Bara för (allmän-)uttag.
Fast inkopplad utrustning kan vara utan JFB eller på vilken mA som helst.
Bra, jag trodde som sagt att det var ändrat.

Hmmm, jag är helt övertygad om att Bo har rätt men måste ändå förstå källan till dina uppgifter. Var framgår det att intervallen som Marelco anger handlar om felströmmar av pulserande likström? Och om de inte gäller - vilka utlösninsströmmar gäller då och var finns de angivna?

Det står i IEC 61008.
De AC-strömmar som gäller är de vi nämner i tråden, 0.5-1 x I∆n.

Redigerat:
Tack för alla inlägg! Tillbaka till min ursprungsfråga - är det normalt att den löser för halva strömmen?

Jag inser att det är OK enligt regelverket men det känns lite trubbigt att välja en 300 mA och få en 150 mA, speciellt som jag inte uppfattat Hager som ett lågprismärke. Men det är kanske helt normalt?

Ja, det är helt enligt norm. Men man kan ju tycka att JFBerna i verkligen inte behöver bryta för halva strömmen, de kunde gott lagt sig lite närmare märkströmmen. Förstår för övrigt inte varför detta stora spann är tillåtet - det kan ju inte vara av tillverkningsskäl.

Trubbigt och trubbigt.. Det handlar om brandskyddsautomater vilka är till för att skydda ledningar.

I en större trefasinstallation lär vektorsumman av de trefasiga läckströmmarna vara nära noll och automatens uppgift är att lösa ut om det blir en allvarlig skada på den skyddade kablen. 150 mA känns inte som tidigt när kablarna börjar förkolna.

Mikael_L
k_anka skrev:
Tack för alla inlägg! Tillbaka till min ursprungsfråga - är det normalt att den löser för halva strömmen?
Det är enligt norm och OK, dvs inget som går att reklamera, typ.

Normalt skulle jag säga att typ 200mA skulle vara, att JFB'n precis gränsar på godkänt är väl inte direkt normalt. Men allt har ju någon spridning, så då och då stöter man nog på ett ett ex som löser vid 150mA, likväl som något ex vid 300mA.

OCH, när man väljer en 300mA så väljer man ju givetvis så att det hela ska fungera bra även om den löser vid 150mA, det är den korrekta dimensioneringen.

Man kan med andra ord säga att maximala beräknade läckströmmen i bostad som är JFB-skyddad får vara 15mA, sen måste man sektionera upp på fler JFB. Fast man sätter 30mA JFB's där.

Anders Johansson skrev:
Hmmm, jag är helt övertygad om att Bo har rätt men måste ändå förstå källan till dina uppgifter. Var framgår det att intervallen som Marelco anger handlar om felströmmar av pulserande likström? Och om de inte gäller - vilka utlösninsströmmar gäller då och var finns de angivna?
Marelco verkar dessutom referera till IEC 61009 som berör de mindre vanliga RCBO som vi brukar kalla PSA personskyddsautomat. De har iofs samma krav i det som tråden handlar om men tyder ändå på att man kastar in lite av varje i sin manual.

Precis som Bo nämner är det IEC 61008 som gäller RCCB dvs JFB här på forumet. Och 0.5-1 x I∆n gäller då vid AC för alla förekommande typer och det är vad de normala testinstrumenten kommer åt att mäta. Gränserna i manualen gäller för alla typer brytare utom AC och avser pulserande likström utan fasvinkelstyrning eller glättning. Det finns sen andra gränser för andra kombinationer av brytartyp och felströmmar så att blanda in annat än 0.5-1 x I∆n är bara att skapa onödig förvirring som inte tillför något i praktiken på fältet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
k_anka skrev:

Jag inser att det är OK enligt regelverket men det känns lite trubbigt att välja en 300 mA och få en 150 mA, speciellt som jag inte uppfattat Hager som ett lågprismärke. Men det är kanske helt normalt?
Vid en mer korrekt mätning ligger säkert ditt exemplar upp mot 200mA, när vi ändå är inne på allt detta normsnack kan man gå vidare och kolla kraven på de testutrustningar som används i tillverkarledet. Då finner man att gränserna givetvis är hårt satta åt hållet som kunde ge överlöpare uppåt gentemot nominella värden där det kunde innebära faror i tex <30mA typerna.

Det trubbiga i det här fallet är installationstestarna som inte har någon större noggrannhet utan mer är av typen OK/NOK inom respektive mätning.

k_anka när du lånade testinstrumentet kollade du vid vilken ström JFB slår ifrån,
(den slår av vid 150 mA men inte vid 100mA) den kanske slår av redan vid 120mA och då är det ju utanför gränserna och således felaktig. Eller fanns det ingen sådan testfunktion på instrumentet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.