F
-=fullmoon=-: Den lilla skruven du varit och skruvat på bestämmer var lägena för dimmerns bott/topp läge är. Man ska ställa dessa så att det inte fladdrar i ljuset eller bara glöder. Axeln brukar vara lite oljig, helt normalt. Den vita luckan sitter det högt troligen en säkring under.
9 svar · 10,1k läst
A
Alko: Lyfter en gammal tråd. Jag har också tröttnat på att byta batterier till den trådlösa ringklockan. Har en dosa ovanför dörren på insidan, och slang för ringledning dragen till utsidan, för ringknappen. Till dosan är det draget 230V. De flesta ringklockor som ser bra ut kräver 8V trafo. Av de små transformatorerna för dosmontage verkar alla vara för 12V och jag vet inte om de
30 svar · 18,2k läst
·
E
el_richard: Låt den torka ur ordentligt i solen..
12 svar · 6,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Tror knappt det behövs en förskruvning där kabeln går igenom brunnen, det spelar ingen roll som det skulle läcka in lite vatten. Däremot skulle jag personligen skaffa en dosa med förskruvningar i stället för membran. Detta dels med tanke på fukten, dels för att pumpkabeln behöver dragavlastas.
4 svar · 12,9k läst
·
E
elmont: Och det innebär att "säkringsbytaren" ska VETA vilket verktyg h*n ska använda och att lasten ska vara frånkopplad.
8 svar · 3,4k läst
E
el_richard: Fresh är bättre en Pax. otroligt att det finns folk som tjatar om allpoligbrytning fortfarande. Allpolig i el sammanhang är endast brytning av fas. Dvs säkring. Så man behöver inte bryta fas + Neutral.
16 svar · 4,9k läst
·
T
Tobbe_3: Faran är stor i äldre koplingsskåp där ett jobb på en spänningslös del kan sluta illa om elektrikern tappa ett verktyg mot det spänningsatta ofta oskyddade skensystemet.
16 svar · 2,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Och om vi inte hör ifrån dig mer, så kan vi ju räkna ut vad som hände... ;) Nej, allvarligt. Jag har bara finskydd på TV/server (grävd matning "i stan" och fiber) alltså lite sämre än du och struntar i åskan numer, även när den är nära.
7 svar · 3,2k läst
·
spinout
spinout: Turning Torso har genomgående Senso, kolla också i Wallader-filmerna, de har Senso på Polisstationen =) Har också sett dem på lite hotell så förmodligen så gillade kunsulterna att föreskriva serien när det var lite design inblandat. Jag har för övrigt Senso i min lägenhet, -Senso KNX dessutom, satte in dem 2008-09 och då hade de inte utgått. För övrigt kan man lägga till
12 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Nu är det (väldigt) hög tid att avsluta diskussionen om barnaga här. Barnaga är förbjudet, det fyller ingen funktion, helt obegripligt att ens tänka tanken.
25 svar · 7,2k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Tack för förslaget - hittade flera bra alternativ.
2 svar · 1,7k läst
B
b_hasse: [citat] Resistansmätning är meningslös om det finns spänning mellan mätpunkterna, men det är ofarligt med en normal multimeter. Det är när mätproberna är anslutna i strömuttagen som det är riskabelt, och då kvittar det vilket mätområde man ställt in.
24 svar · 7,1k läst
·
pelpet
pelpet: Ett bra sätt att snabbt bilda sig en uppfattning om installationens kvalitét är att öppna några kopplingsdosor och titta hur kablarna ser ut. Är det PVC-kablar som ser bra ut så är troligen den delen av installationen bra.
15 svar · 11,1k läst
·
D
David_Berglund: Hej, Ser att det varit lite aktivitet här som jag inte läst förut, tack för det! Ja visst är det så att jag vill göra Rätt om jag väl lägger ner pengarna och arbetet på det. Att bara få en provisorisk funktion för belysning etc. har jag redan åstadkommit genom vanliga IP44 förlängningskablar, men det är ju en korrekt fast installation jag är ute efter. Har lyckats lokalisera hur
26 svar · 4,9k läst
·
C
corre: [citat] Tips från coachen. Ta dubbla, gärna tredubbla, eller ännuhellre bigpack glasslådor till förvaringen. Rabarbern fryser inte helt och rinner långsamtlångsamt genom minsta por. //erik (som hade ett mindre h***te med att tvätta frysen och lådan)
11 svar · 2,0k läst
·
P
Pärran: [citat] Tycker elsäkerhetsverket talar emot sig själva lite. Men jag nöjer mig med den sista sammanfattningen :-)
14 svar · 3,0k läst
Pen
Pen: Jag provade detta för några år sedan med klenspänning. Minns inte exakt om jag hade enkelledare mot jord eller dubbelledare och inte heller om jag körde 12 ellet 30 volt. Men det fungerade inte. Snigeln kröp tämligen obehindrat över och fick möjligen lite tens massage på köpet. Skulle vilja hitta tråden med motsatt erfarenhet. Körde han häststängsel? pen
6 svar · 5,3k läst
Peter2400
Peter2400: På Hornbach har jag sett lite olika skarvar varav minst en gjutskarv, men om den passar ditt ändamål vet jag inte. Dom har iallafall öppet 9-18 imorgon.
3 svar · 6,0k läst
G
Gramphos: Nej, det är en lägenhet, så ingen möjlighet att gå in ovanifrån
6 svar · 6,1k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Så kul tycker jag inte det är. En router ska funka bara :)
36 svar · 4,6k läst
·
pjodden
pjodden: Jag gick ut och skulle mäta och kollade då lite noggrannare på den skadade kabeln. Det visade sig att den var av helt så jag började med att laga den och hoppades allt jag kunde på att det var felet!!:rolleyes: Och voila !!! Den funkade! Tror jag får köpa en lott eller nåt. Provade även att hålla emot baljan för att se om den vände riktning, men icke. Det gick inte att hålla emot
5 svar · 9,6k läst
·
C
Crowley_1: Tack för svar! Sitter bredvid varandra så det är tvåfacksram som gäller. Blindlocket har skruv. Allt är Renova-serien. Dimmer tål att fundera på, men det får i så fall bli i framtiden.
5 svar · 17,1k läst
·
M
Mr Gadget: @Bo.Stilberg: Det löste sig med FKAR-PG 4x2x0,5 men tack för snabbt svar :) I morgon ska det dras kabel!
23 svar · 8,5k läst
GK100
GK100: Nu har du ju fått till det men annars går det bra med 6mm2 till allt där. Lättare att få bra med dubbla i klämmorna om det är samma area och med tillräcklig skallängd funkar det bättre när det inte blir så nära max vad som går in. Hur det kan gå om man inte är omsorgsfull har du ju sett nu trots att det var gjort av "fackfolk".
6 svar · 2,0k läst
F
-=fullmoon=-: Har man möjlighet att skruva fast den en bit upp från marken så skyddar det extremt mycket! Så slipper den ligga i vattenbad på sommarhalvåret och kanske isbildning på vinterhalvåret. Man kan försöka tänka på att även om anslutningarna ska vara 100% täta in i transformatorn så bör man sätta utsläppen neråt eller åt sidan om de nu sitter på två olika sidor. Så att vatten
3 svar · 1,6k läst
E
el_richard: Finns inte "klant ram" till 3. Metallen i brytarna måste mot varandra...
7 svar · 6,7k läst
·
S
Slugge: Helt rätt Olle. Så kan man ju fråga sig hur man missade den potentiella faran men jag tror inte det skett så många olycksfall där man kommit mellan spänningsförande delar och radiator, till viss del är detta målat med isolerande färg, men risken finns ju/har funnits.
13 svar · 3,8k läst
M
Maria Hallberg: Tack för alla svar, jag tar nog ut en elektriker som får hjälpa mig att koppla bort sista lampan, elektrikern skall ändå ut och fixa lite annat. Jag tror inte jag blir ruinerad på grannens lampa ;-), men grannen är sur och bråkar om det mesta och gör det mindre kul för en annan att bo och vara hemma. Släp och maskin parken som finna här ägs av mig så är oberoende av grannen ;-).
18 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.