Jag har en gammal hederlig huvudcentral med porslinssäkringar. I tvätt stugan satt förut en trefas värmefläkt som är borttagen. Kabeln är klippt och säkringarna uttagna. Nu behöver jag 2st enfasuttag som ska driva 2 apparater på 2 resp 3 kw. Dvs. dom ska säkras på 16A. Har införskaffat en normcentral med 3st 16A, och 3st 10A enpoliga säkringar i sig, samt JFB. Hur elektrikern kommer att dra kabeln från dom 3 lediga platserna i huvudcentralen har jag koll på. Men jag blev lite fundersam när jag öppnade den nya normcentralen där JFB var dragen till båda plintarna.
Jag vet inte om jag tänker rätt men jag skulle vilja ha bort den ena blåa kabeln från JFB och använda denna plint som jord istället, eller fungerar jordfelsbrytaren så att den känner av strömmar i jorden också?
Jag vet inte om jag tänker rätt men jag skulle vilja ha bort den ena blåa kabeln från JFB och använda denna plint som jord istället, eller fungerar jordfelsbrytaren så att den känner av strömmar i jorden också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Centralen är förkopplad för "4 trådsmatning". Dvs det är antaget att du har 3 faser och PEN (PE = protective earth, N = Neutral). Då kopplas PENledaren till jordplinten, från jordplinten fill jordfelsbrytaren ut från jorfelsbrytaren till nollplinten.
PEN ledaren delas upp i centralen, så att alla jordledningar skall kopplas till jordplinten, alla nollor till nollplinten, och dessa är då ihopkopplade via jordfelsbrytaren på jordplinten.
Du vill däremot 5 trådsmata centralen, du har redan separarerade noll och jordledningar från din huvudcentral (och de får aldrig kopplas ihop, efter en separering). Då blir det rätt att koppla som du tänker.
Det vore troligen bättre att montera jordfelsbrytare på din huvudcentral, så du får skydd på hela anläggningen. Det går att montera den i en separat kapsling.
PEN ledaren delas upp i centralen, så att alla jordledningar skall kopplas till jordplinten, alla nollor till nollplinten, och dessa är då ihopkopplade via jordfelsbrytaren på jordplinten.
Du vill däremot 5 trådsmata centralen, du har redan separarerade noll och jordledningar från din huvudcentral (och de får aldrig kopplas ihop, efter en separering). Då blir det rätt att koppla som du tänker.
Det vore troligen bättre att montera jordfelsbrytare på din huvudcentral, så du får skydd på hela anläggningen. Det går att montera den i en separat kapsling.
Jag drog samma slutsats som du eftersom elektriker vid ett par tillfällen har varit här och kopplat in dels fläkten i tvättstugan med 5-ledare, samt installerat en elpatron i pannrummet med separat nolla och jord.
Vilket är att föredra i den nya centralen, PEN eller PE och N separat?
Vilket är att föredra i den nya centralen, PEN eller PE och N separat?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Generellt är 5 ledaranslutning att föredra av säkerhetskäl m.m. ( separat PE och N ledare). Finns det jordfelsbrytare i matande central eller att den matas av ett femledaresystem blir 4 ledarelösning (PEN ) inte möjlig eller tillåten. Nyinstallation med PEN ledare kräver att ledaren är minst 10 mm2 cu ledare om regelverket skall uppfyllas.Tompamannen skrev:
Förövrigt får inte gruppledningar till t.ex vägguttag vara utförda med PEN ledare. Det krävs alltid separat PE och N skena för att jfb fungera korrekt i centralen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
