2 611 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Spisuttag til 3x enfas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Tyvärr, det faller formellt på att neutralledaren ska vara blå utefter hela sin längd.ion skrev:
Men det fungerar givetvis alldeles utmärkt
Det fuskas med detta i anslutningssladden till en del moderna induktionshällar, men jag tror inte andra regler gäller där. Eller ja, elinstallationsreglerna gäller inte för anslutningskablar utan där gäller andra normer, men nollan är blå där med.
Det räcker alltså inte med att dra på en halv meter blå krympslang i båda ändarna?Bo.Siltberg skrev:Tyvärr, det faller formellt på att neutralledaren ska vara blå utefter hela sin längd.
Men det fungerar givetvis alldeles utmärkt
Det fuskas med detta i anslutningssladden till en del moderna induktionshällar, men jag tror inte andra regler gäller där. Eller ja, elinstallationsreglerna gäller inte för anslutningskablar utan där gäller andra normer, men nollan är blå där med.
Man kan fråga sig varför det är viktigt när det gäller en nolledare. Hade det varit en blå ledning som märkts om för att användas som fas hade det varit en helt annan sak.
Hade det inte varit vettigare att tillhandahålla lämpligare material för en modifiering än att låta " installatörer" chansa på att en för klen ledare håller?
Det är ju trots allt ett alltmer förekommande problem.
Redigerat av moderator:
Jag, TS, lämnade faktiskt detta projekt därhän så länge. Ugnen får fortsätta sticka ut ett par cm en tid till. Förr eller senare behöver jag ha hit en elektriker och då får hen göra det. Trefas inger respekt.
Men tack för hjälpen i vart fall!
Men tack för hjälpen i vart fall!
Klicka här för att svara