Hej!

Har bytt ut stickproppen på en skarvsladd för att få den vinkelrät istället för rakt ut, men blev lite fundersam på hur jorden skulle fästas i denna modell? (Se bilder) Ska man bara fästa in den under skruven i mitten så den får kontakt med hela bläcket?

Tack på förhand! :)

Photo 2014-09-01 16 37 36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Photo 2014-09-01 16 37 54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det verkar riktigt.

Och bra att din jordledare är längre än fas- och nolledaren.
Då riskerar man inte lika lätt att dra loss jordledaren om man drar i sladden :)
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Det som verkar mindre bra är att du ansluter installationskabel med entrådiga ledare i stickpropp. Det är otillåtet, bara info så att du vet sen gör du som du vill.

Edit: Allt är korrekt, ändhylsor på sladdändarna.
 
Redigerat:
Tack för snabba svar! :)

Vad menar du GK100? Vad är det som är fel och hur ska det vara för att vara lagligt? Det enda jag har gjort är att jag har skruvat bort originalstickproppen från förlängningssladden och ersatt med en stickpropp med vinkelrätt utträde av sladden. Är det inte exakt samma konstruktion som det var innan bara att sladdens utträde är ändrat eller har jag fel?
 
GK100 skrev:
Det som verkar mindre bra är att du ansluter installationskabel med entrådiga ledare i stickpropp. Det är otillåtet, bara info så att du vet sen gör du som du vill.
Tittar du noga så ser du att det är hylsor som sitter på kabeln.
 
Joakimwiljelöf skrev:
Tack för snabba svar! :)

Vad menar du GK100? Vad är det som är fel och hur ska det vara för att vara lagligt? Det enda jag har gjort är att jag har skruvat bort originalstickproppen från förlängningssladden och ersatt med en stickpropp med vinkelrätt utträde av sladden. Är det inte exakt samma konstruktion som det var innan bara att sladdens utträde är ändrat eller har jag fel?
GK100 ser galet. Du har gjort rätt. Punkt.
 
Ja då är det inget fel, hylsor gör det bara bättre i det fallet. Syns ju bra på bild två.
 
Aha okej, så det är lugnt i detta fall då. Men skulle det alltså vara olagligt ifall det inte var hylsor längst ut utan bara tvinnad koppartråd vid infästningen? :) (vad skulle i så fall vara faran? Att den lossnar lättare eller är det även elsäkerhetsmässigt?)

Återigen jättetack! Ni är grymma! :)
 
Nej det går bra även utan hylsor, det som verkade fel var att det med hylsa såg ut som entrådig kabel, hård som man spikar upp på väggen. Det är inte bra om det är en rörlig stickproppsanslutning eftersom de lätt kan gå av.
 
Joakimwiljelöf skrev:
Aha okej, så det är lugnt i detta fall då. Men skulle det alltså vara olagligt ifall det inte var hylsor längst ut utan bara tvinnad koppartråd vid infästningen? :) (vad skulle i så fall vara faran? Att den lossnar lättare eller är det även elsäkerhetsmässigt?)

Återigen jättetack! Ni är grymma! :)
Rätt kabeltyp till rätt sak. en kabel (EK) med bara en kardel i sig går att böja av ganska lätt. En kabel (FK) med flera kardeler i sig tål att böjas mer. En kabel med (RK) (MK) går att böja nästan hur som haver. Det enda rätta för anslutningaskablar är RK och MK. Anslutningskablar "gummikabel" får ej användas för fast installation och vise versa.

ang hylsa eller inte. Nästan mer en smaksak. Dock så finns det plintar och anslutningar som kräver viss kabel, Med eller utan hylsa mm.
 
Då förstår jag missförståndet högst upp i tråden då det på bild nummer 1 ser ut som bara en kardel fast det är hylsan som syns på bild.

Tack för all hjälp! :)
 
Klipp bort hylsorna, dom ger bara upphov till glapp.
 
Klipp inte bort ändhylsorna, dom skyddar mot spretande kardeler och fördelar trycket
jämnt över hela kabeln (om dom är rätt pressade).
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.