Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Hej!
Har bytt ut stickproppen på en skarvsladd för att få den vinkelrät istället för rakt ut, men blev lite fundersam på hur jorden skulle fästas i denna modell? (Se bilder) Ska man bara fästa in den under skruven i mitten så den får kontakt med hela bläcket?
Tack på förhand!
Har bytt ut stickproppen på en skarvsladd för att få den vinkelrät istället för rakt ut, men blev lite fundersam på hur jorden skulle fästas i denna modell? (Se bilder) Ska man bara fästa in den under skruven i mitten så den får kontakt med hela bläcket?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det verkar riktigt.
Och bra att din jordledare är längre än fas- och nolledaren.
Då riskerar man inte lika lätt att dra loss jordledaren om man drar i sladden
Och bra att din jordledare är längre än fas- och nolledaren.
Då riskerar man inte lika lätt att dra loss jordledaren om man drar i sladden
Det som verkar mindre bra är att du ansluter installationskabel med entrådiga ledare i stickpropp. Det är otillåtet, bara info så att du vet sen gör du som du vill.
Edit: Allt är korrekt, ändhylsor på sladdändarna.
Edit: Allt är korrekt, ändhylsor på sladdändarna.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Tack för snabba svar! 
Vad menar du GK100? Vad är det som är fel och hur ska det vara för att vara lagligt? Det enda jag har gjort är att jag har skruvat bort originalstickproppen från förlängningssladden och ersatt med en stickpropp med vinkelrätt utträde av sladden. Är det inte exakt samma konstruktion som det var innan bara att sladdens utträde är ändrat eller har jag fel?
Vad menar du GK100? Vad är det som är fel och hur ska det vara för att vara lagligt? Det enda jag har gjort är att jag har skruvat bort originalstickproppen från förlängningssladden och ersatt med en stickpropp med vinkelrätt utträde av sladden. Är det inte exakt samma konstruktion som det var innan bara att sladdens utträde är ändrat eller har jag fel?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
GK100 ser galet. Du har gjort rätt. Punkt.Joakimwiljelöf skrev:Tack för snabba svar!
Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Aha okej, så det är lugnt i detta fall då. Men skulle det alltså vara olagligt ifall det inte var hylsor längst ut utan bara tvinnad koppartråd vid infästningen?
(vad skulle i så fall vara faran? Att den lossnar lättare eller är det även elsäkerhetsmässigt?)
Återigen jättetack! Ni är grymma!
Återigen jättetack! Ni är grymma!
Nej det går bra även utan hylsor, det som verkade fel var att det med hylsa såg ut som entrådig kabel, hård som man spikar upp på väggen. Det är inte bra om det är en rörlig stickproppsanslutning eftersom de lätt kan gå av.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Rätt kabeltyp till rätt sak. en kabel (EK) med bara en kardel i sig går att böja av ganska lätt. En kabel (FK) med flera kardeler i sig tål att böjas mer. En kabel med (RK) (MK) går att böja nästan hur som haver. Det enda rätta för anslutningaskablar är RK och MK. Anslutningskablar "gummikabel" får ej användas för fast installation och vise versa.Joakimwiljelöf skrev:
ang hylsa eller inte. Nästan mer en smaksak. Dock så finns det plintar och anslutningar som kräver viss kabel, Med eller utan hylsa mm.
Medlem
· Västernorrland
· 131 inlägg
Då förstår jag missförståndet högst upp i tråden då det på bild nummer 1 ser ut som bara en kardel fast det är hylsan som syns på bild.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!
Klipp inte bort ändhylsorna, dom skyddar mot spretande kardeler och fördelar trycket
jämnt över hela kabeln (om dom är rätt pressade).
jämnt över hela kabeln (om dom är rätt pressade).
Klicka här för att svara