mycke_nu
mycke_nu: Andra sidan dessvärre. NJ och VA/DC.
11 svar · 3,9k läst
·
T
Tobbe_3: Däremot får gul/grön ALDRIG användas som t.ex tändtråd.
5 svar · 8,4k läst
T
thorsken: Hej! Hur gör man på bästa sätt när man ska tråda för fasadbelysning? 220 10*5w. Brukar man ha varje armatur som kopplingsplint och köra tråden i serie (om möjligt) eller kör man dosa med huvudtråd och sen stick från den? Om man vill köra trådarna i väggen så går det inte att ha kopplingsdosa? Blir det att köra loop på rören då?
0 svar · 1,5k läst
P
Paxman: Ett tips till dig också är att skaffa några böcker om el, låna på biblioteket brukar gå fint. Kanske inte så mycket för att lära dig koppla själv utan mer för att få en förståelse för hur det fungerar med el. Det framgår inte ifall du bor i lägenhet eller hus, äger eller hyr, men om du äger din bostad och kanske framförallt om det är ett hus så är det väldigt bra att ha
15 svar · 16,5k läst
·
M
MarcB: De har liknande på eBay för typ 200kr.. om det verkligen funkar att vira ihop en telefonsladd och sen spåra induktivt så köper jag en och provar.
12 svar · 5,0k läst
F
-=fullmoon=-: Har för mig jag läste en liknande tråd för ett tag sedan. Enklast är somsagt att byta ut mot dagens lamputtag istället.
3 svar · 3,5k läst
·
B
Brallan84: [citat] Jag får köpa en anslutningsdosa med dubbla ingångar, så det nog bli skärpning på torpet. Tanken med k.dosan var att dela faserna lättare synligt och att inte klämma båda anslutningskablarna från TM/TT under samma klämma i gamla a.dosan. Stickproppen satt i ett vanligt uttag som jag monterat tidigare. Får koppla in något som inte drar 2300w o se hur det beter sig.
22 svar · 4,2k läst
·
E
elmont: Med tre x 10 A på spisen så klarar man sig nästan alltid, jag vet flera som har haft 3 x 230+N i måååånga år utan några som helst problem.
18 svar · 3,8k läst
W
weavex: E1440960 Mörkgrå + Röd E1440961 Ljusgrå + Gul
24 svar · 7,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Som jag skrev i alt 1, en huvudledning ska dras antingen från mätarskåp eller elcentral. Det finns en praktisk fråga här också, vad som en enklast. Det vet vi ingenting om. [citat] Tycker du verkligen det behövs i detta fall? [citat] [citat] Ja, det är alt 2. [citat] Här har du lyckats hitta på alt 1.5. Det finns säkert en orsak till detta, om du vill dela med dig. Väljer du
26 svar · 3,3k läst
A
Anders_Nilsson: Sådärja! Nu snurrar min BOK lyxfläkt (timer för eftergång och fuktsensor) som den skall. Inte ljudlöst men i alla fall utan skärande missljud. Gick att få in 3 st FK1.5 med två från ena hållet och en från andra hållet.
7 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Hornbach i botkyrka? Köpte "normala" Hager dvägar där för ett halvår sedan och då hade de inte QC. Har ett svagt minne av att hyllan såg lite annorlunda ut förra veckan så något kan ha hänt sen sist. Gick bara förbi som hastigast
6 svar · 1,0k läst
Fotografen
Fotografen: Å fyfan, rent ut sagt...
3 svar · 2,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Kan det ha något med jordbävningssäkring att göra? Det är en stor fråga i telekomvärlden, men jag kan inte direkt se hur det skulle påverka här. Lättare att göra säkert om huset (delvis) rasat? Vet inte om det känns som det håller som argument.
3 svar · 1,2k läst
E
elmont: Det där med rörelsevakt och spis är ingen ny tanke, jag monterade lite sådana på ett demensboende för 20 - 25 år sedan. Så du lär knappast få patent på det.
19 svar · 21,3k läst
·
E
elmont: Det är väl med engelsmän som med dom flesta svenskar att dom tror att dom vet men egentligen så har dom ingen aning. Det gäller mer saker än el vill jag påstå :confused:
20 svar · 6,8k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det finns en tråd där vi är några som lagat electroluxfläktar. Nu vet jag inte alls om din är lika dessa men du kan ju ta en titt om du hittar något där.
3 svar · 4,7k läst
E
Emil95: EKUA har jag för mig att den finns i flera färger, förutsatt att det räcker med tvåledare?
3 svar · 1,3k läst
B
Brallan84: [citat] Hon har en nespresso kapselmaskin också......... Jag dricker inte kaffe.
8 svar · 5,1k läst
·
W
wolffi: Så enkelt var det. Problemet löst :)
8 svar · 1,4k läst
·
J
JED: Då är det bara att beställa en ny. Tack för hjälpen!!
7 svar · 8,2k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Någon kan ha förbättrat ljuset i köket genom att byta 2 x 40 w till 2 x 75 w. Då blir det rejält varmt ovanför amaturen.
22 svar · 6,6k läst
·
J
jorblad: [citat] Sorry det borde jag egentligen vetat 😔
6 svar · 26,8k läst
·
K
kaherdin: Sweet! Tackar!
6 svar · 5,3k läst
Demmpa
Demmpa: Du har två trappströmbrytare och en korsströmbrytare. Det är kopplat enligt följande: fas in till ena trappströmbrytaren, två mellantrådar från den till korsströmbrytaren, två andra mellantrådar till andra trappströmbrytaren, tändtråd från andra trappströmbrytaren till ljuskäll(an/orna). https://support.elot.se/forum/images/posts/schema-korsomkopplare.jpg
2 svar · 2,2k läst
T
Tobbe_3: Att dra el till friggeboden är ganska enkelt. Jag tror att ni måste gräva upp, sedan lägger elektrikern ner ett rör med lämplig kabel t.ex ekkj 4*2,5 + 2.,5 eller nx 1v 5g 2,5 kan vara lämpliga kablar som tillåter 3 fas i framtiden. När det gäller resten av elsystemet är det svårt att bedömma kondition . Men elarbeten som är utförda 1942 innehåller elkablar som är direkt dåliga
1 svar · 2,0k läst
P
Pingvinpalatset: Vi hade en del strul med en äldre JFB som löste när strömmen kom tillbaks eller var instabil, till exempel vid större åskväder. Lät elektrikern byta när han ändå var här och sen har den inte löst annat än när jag orsakat problemen (med dåliga grendosor). Men åska kan hitta på en hel del oväntat, även med marledningar. Det kan byggas upp feta potentialskillnader mellan
12 svar · 11,2k läst
·
N
Nerre: [citat] Det görs redan. Kommunerna upphandlar snöröjning och halkbekämpning från entrepenörer och har sen egna inspektörer ute som kollar att entrepenörerna sköter sig.
64 svar · 10,9k läst
·
K
krr: Har du kollat att dina spottar inte behöver pottar? Med 28mm glespanel och 13 mm gips får du inte plats för "vanliga" 50mm takdosar, utan behöver dom grunda 32mm. Men det kanske inte är infällda spottar?
1 svar · 701 läst
F
-=fullmoon=-: Bara kör på du. Bara att spackla över som sagt. Röret är ju tätt.
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.