A
Har dessa två tänger, och undrar vad dom är till.

Den vänstra är jag till 99% säker att den är för att trycka ihop fiskögon med, men den högra har jag ingen aning, en teori är för att kapa/skala kablar som ska lödas fast på kretskort och liknande, den kapar ju och skalar i ett moment, ställbar för skalningen och längden på det skalade blir bra för just kretskortslödning o liknande.

Så nån som har en aning? :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den högra kan vara till att bocka "blixtar" att löda på plintar, bockar och kapar en redan skalad ände till rätt längd.

A
Nja, inre på tången är ju kap, och yttre ( som jag tror är skalning) har ju skär som en sidavbitare nästan, så bockning borde det inte vara. Om jag tar t.ex en 0,75mm2 kabel och ställer in så kapar den först o så skalas det när man drar, och det blir bea

Din fiskögonteori är rätt, den andra verkar helt enkelt vara en skaltång med ställbart skaldjup men det är möjligt att den är avsedd för nåt mer speciellt ändamål.

de där tängerna finns hemma hos min pappa, han har jobbat på televerket i över 40 år så något med kablar är de till för.

I
mlkjhr skrev:
Din fiskögonteori är rätt, den andra verkar helt enkelt vara en skaltång med ställbart skaldjup men det är möjligt att den är avsedd för nåt mer speciellt ändamål.
Vad är "fiskögon"?
Jag har också såna, dock inte av samma kvalitet utan NN. Det talar ju för att de fanns i större mängd. Den gröna har jag använt precis som ni säger till att avisolera enledare för kretskortsmontage med. Men den gula går jag bet på.
IMG_0100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullberg
Redigerat:
TS tänger verkar ju vara original för televerkare då, klipp, pressa fiskögon med den ena och kombi klipp, skal för diverse skruvplintar i skåp, blyduvor, kottar, japaner, korskopplingar med den andra.

I
Jaha, ja jag hittade dem också inte så långt härifrån, http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/214182-verktyg-som-heter-som-djur-4.html
Tänk vad man kan hitta under de mest osannolika benämningar.
Jag har ju själv använt liknande, de var blå och vi kallade dem Vick, (tror jag det var), för de liknade en halstablett. De var till 230v och fungerade mycket bra där det var fuktigt. Tången hade dock inte passat till de för de var högre.
Men det kan vara bra att veta, säkert ett bättre alternativ i bilen än de där skarvhylsorna.

GK100 skrev:
TS tänger verkar ju vara original för televerkare då, klipp, pressa fiskögon med den ena och kombi klipp, skal för diverse skruvplintar i skåp, blyduvor, kottar, japaner, korskopplingar med den andra.
Fiskögon: check! Men vad är en blyduva, kotte, och Japan?

(Påminner om när en släkting arbetade med mobilkranar för många år sedan och fick köra in en kollega till akuten för han hade "Fått en höna på foten..." De tittade konstigt på honom i luckan, men skrev snällt "höna på foten" i journalen och delade ut en nummerlapp... :) "Höna" är alltså vad jag på ingenjörsskolan fick lära mig skulle kallas "kranlineblock".)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Fiskögon: check! Men vad är en blyduva, kotte, och Japan?

(Påminner om när en släkting arbetade med mobilkranar för många år sedan och fick köra in en kollega till akuten för han hade "Fått en höna på foten..." De tittade konstigt på honom i luckan, men skrev snällt "höna på foten" i journalen och delade ut en nummerlapp... :) "Höna" är alltså vad jag på ingenjörsskolan fick lära mig skulle kallas "kranlineblock".)
Blyduvor var en äldre spridningsplint fyrkantiga och grå som kunde sitta uppe i stolpar eller på fasader och därifrån gick sen tvåledare ut klamrade eller hängledning till husen. Kotte var en senare svart konisk plasthatt över plinten med samma funktion och placering. Japan är de grå plaströren ca: 1m höga som också döljer en plint och sitter i villaområden ungefär som elkabelskåp och fördelar ut telejordkabel till husen runt omkring. Namnet pga det svarta locket upptill, kan kanske ses som en kortvuxen pottklippt kolsvarthårig japanes.

Det är vad jag fick mig till livs en gång i tiden i rikets tjänst som signalmek. :)

• Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Aha...i förra kåken fick jag problem med brus i luren och bitvis obefintlig ADSL-uppkoppling, ett par orange ekorrar klättrade upp i stolpen i tomtgränsen och bytte blyduvan mot en kotte och allt var frid och fröjd. Där jag bor nu har jag en japan på motsvarande plats.;):p

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Japan är de grå plaströren ca: 1m höga som också döljer en plint och sitter i villaområden...
Aha! De har jag erfarenhet av. Jag växte upp med en sådan i trädgården och vi ungar i kvarteret brukade sitta på den, hoppa ifrån den m.m. tills den inte längre var 1m utan bara hälften så hög. (Trots våra föräldrars förmaningar).

Till slut kom televerket, fixade grundläggningen och återställde den till sin ursprungliga storhet. Men tills idag så hade jag ingen aning att vi hjälpte till att hålla asien nere... :)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.