Jag har precis fått en liten facelift i elcentralen av en elektriker, bland annat en 300 mA JFB för pannan. Elektrikern gjorde ingen mätning men jag lånade en installationstestare av en kompis och kan konstatera att den löser lika snabbt vid 150 mA som vid 300 mA (cirka 28 ms).
Är det normalt att en JFB löser vid halva strömmen?
Är det normalt att en JFB löser vid halva strömmen?
I vilket läge löste den. Framkant/bakkant av sinusvågen? Fabrikat och typ av jfb?
Där den används för personskydd är kravet 30mA men vid de fastanslutna tex VP är det ok med 100, 300, 500mA eller helt utan också. Jag ser dem dels som det de brukar kallas dvs brandskydd men även som indirekt personskydd mot elchock pga smygande isolationsfel kan upptäckas tidigare.
Man kan också med fördel se till att välja fördröjda, selektiva om man sätter in JFB > 30mA.
Man kan också med fördel se till att välja fördröjda, selektiva om man sätter in JFB > 30mA.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag ser inget problem med 300 mA JFB för brandskydd och antar att det är syftet då TS lät installera den. Det är klart bättre än att lägga pannan utan JFB som vissa fortfarande gör. Om man har möjlighet är givetvis 30 mA bättre men en del pannor kan ha för stora läckströmmar för att det ska funka.
Enligt standard EN61009 får en vanlig JFB av A-typ (vilket är det vanligaste) lösa mellan 0,35-1,4 som lägsta differentierande ström.
Då är det OK att den löser vid 150 mA.
Enligt standard EN61009 får en vanlig JFB av A-typ (vilket är det vanligaste) lösa mellan 0,35-1,4 som lägsta differentierande ström.
Då är det OK att den löser vid 150 mA.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jordfelsbrytaren är en CFA 425R från Hager och det är bara pannans trepoliga dvärgbrytare som ligger på den. Då jag mätte med installationstestaren, en MFT4010, hade jag omkopplaren för "Phase" i läge 0 grader. Jag har inte provat i läge 180 grader. Jag slog också av pannans dvärgbrytare under mätningen.
Jag får alltså lika snabb frånkoppling av JFB'n oavsett om jag har omkopplaren märkt RCD FACTOR" i läge "X 1/2" (150 mA) eller "X 1" (300 mA).
Om jag istället väljer ett lägre område, 100 mA och "X 1" löser den inte ut.
Jag får alltså lika snabb frånkoppling av JFB'n oavsett om jag har omkopplaren märkt RCD FACTOR" i läge "X 1/2" (150 mA) eller "X 1" (300 mA).
Om jag istället väljer ett lägre område, 100 mA och "X 1" löser den inte ut.
Det är som sagt helt ok som du mätt upp den, 0.5-1 x In är vad som ska (får) lösa ut brytaren. Och att tiden blir samma är också helt normalt, när man nått tripgränsen är det bara en uppspänd mekanism som ger kraft att bryta och alltså oberoende av felström i stort sett.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg

