El
cocuyo: Jag får alltid lite kalla kårar när jag ser sånt här. Vid fast installation får du inte använda en mjuk gummikabel med mångtrådiga ledare utan att ha dragavlastning, och ledarna ska vara försedda med trådskydd, exempelvis ändhylsa. Jordledningen, grön-gul, ska när man monterar mjuk sladd med dragavlasning, vara avsevärt längre än de övriga ledarna. Vanligen brukar man låta den
-=fullmoon=-: Ja, ett jordfel finns ju nästan alltid där så. Värre när det är blött. Men har man konstaterat att det är lös utrustning som felar så är det bara stå på sig. Folk som hyr ut maskiner eller står i butik på feltema mm vet inte ett skit. Att kabellängden för en JFB inte spelar in i detta fallet är solklart. upplys oss gärna vad nästa bortförklaringar blir :)
hempularen: Nej, efter att ha sett Panasonic skylten så backar jag nog. Jag lutar åt att tolkningen skall vara att tillförd effekt (i Panasonic fallet) är 0,165 - 1,710 kw. Och det innebär i så fall att även uteffekt siffran är 0,85 - 6,55, och så får man göra en liknande tolkning av Mitsubishi siffrorna. Väldigt märkligt sätt att ange märkeffekt.
Bo.Siltberg: Jag skulle inte vara orolig pga detta symptom. Men däremot finns en betydande risk att gamla kylskåp, spisar, varmvattenberedare etc "läcker ström" som gör en installation av JFB omöjlig (utan att köpa ny kyl/spis/VVB).
Pierre1981: http://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-hispeed-lagfriktionsror?category_id=1918 Är en bra slang att dra i. Eftersom 25mm både är billigare och i mindre förpackning hade jag nog satsat på den. Glöm inte fastsättningen av slang bara.
-=fullmoon=-: Du har fått två svar. Vill du göra det enkelt gör du som Brallan84 skriver annars så gör du som Demmpa säger. Såga ut en större bit. Fäll in lite träbitar tvärs över och skruva fast träet i gipsen. Sen gör du ett hål likastort som den nya takdosan du sätter. Sen så skruvar du bara dit gipsbiten du tog ner i träbitarna du har lagt upp ovanför. Spacka skarvarna och skruvarna.
agehall: Två anledningar; Dels kommer man ofta ner i tvättstugan med händerna fulla med tvätt. Då är det bra att ljuset tänds automatiskt. Sedan sitter knappen så till (och den kommer nog inte att flyttas) att man ofta glömmer att släcka när man går och det märker man först när man gått uppför trappan och släcker ljuset där.
hempularen: Om din spotlight inte är jordad, dvs. det går bara 2 trådar till den, ström fram och returledare (fas och nolla). Om den då blir spänningsförande så måste felet sitta i själva armaturen. Armaturen skall vara isolerad från ledningarna. Har den däremot jord inkopplad, så kan det vara lite olika fel, jordledarne kan vara felkopplad i andra änden ex.
prototypen: [citat] Du kan väl lägga kabeln där du ska gräva senare, det är väl inte omöjligt att hänga upp kabeln i någonting under grävjobbet? Protte
elmont: Att ha tillgång till el är inget ( ingen rättighet) annat än ett avtal mellan två parter, och uppfyller man inte det som avtalas så har naturligtvis den andra rätt att bryta avtalet. Nu sker inte det utan viss "utredning" från nätbolaget.
Bo.Siltberg: Vanliga belysningsströmställare är väl inte aktuellt här vad jag nu förstår? Sådana är klassade för 230 V, så man får t.ex inte dra tre olika faser till en trevägs strömställare. Det måste i så fall vara tre st separata strömställare. Möjligen finns även begränsningar i dina aktorer? men jag kan inget om KNX.
snaggletooth: Bryt inkommande i mätarskåpet och kontrollera så att centralen är spänningslös först om du vill vara på den säkra sidan, det har hänt en del olyckor där kåpan har kommit i kontakt med spänningsförande delar vid demontering.
Nyfniken: [citat] Exakt samma är det ju inte. I butiken får man garanti. PS. I min bok är gängse begagnatpris 50%.
Pierre1981: Sen fick du en salig blandning komponenter också. Har han tagit mer än 50 riksdaler stycket för dom säkringarna så har du blivit rånad.
Enk Projektet: Sätt upp en central istället för dosan och sätt en JFB i den som matar uttagen...
-=fullmoon=-: [citat] Tror det har hänt mer än en gång :P Tycker man läser om det lite då och då faktiskt. Somsagt. Nyttjar man inte tanken så ska man plombera anslutningarna eller ta bort alla rör och kablar. Finns ingen anledning att ha det kvar. Sen vill de att man gräver upp tanken men rengör man de noga och plomberar och får den inspekterad eller dokumenterar väl så kan de gå med på att den
Fotografen: Ålder och värme som sagt. REVE, RDOE, eller RKK 5*2,5 blir bra. (Min favoritgummikabel heter Titanex.)
bearpower: Tack för ditt svar!! Det blir nog komplett brytare och i vitt. Men förutom att man kan välja färg på ramarna ytterst så kan man sätta en extra ram bakom den ramen och i olika färger. Men så är jag osäker på om de bara passar en viss sorts dosor m.m.
mikst: Låter bra. Då kan man använda dessa installationer som referenser för hur det skall se ut under täckplåten.. Ingen av dessa var exempel på längre rader med moduler men jag hade inget bra exempel sparat. Detta är 24st moduler per skena så det är standardkapsling som passar till detta.
-=fullmoon=-: Fast i slutändan brukar det oftast hamna på Elektrikern eller var i landet man bor. Mitt första jobb körde Enbart ELJO. Ett annat körde enbart ELKO. osv osv. Sen finns det elektriker som lever kvar i 90 talet eller de som testar nya produkter och vågar känna och klämma. Dock ska man ha klart för sig att har man installerat en produkt ett par år tillbaka så har man ju ett bättre hum om
Mikael_L: Ja egentligen är det mest för att det ökar din säkerhet att jordfelsbrytaren inte tjuvlöser så lätt för dig. :)
lars_stefan_axelsson: [citat] En annan glödlampsdödare är vibrationer när de är på. Så om den armaturen sitter så att den skakas om när man exv. stänger en dörr så kan det också avsevärt påverka livslängden. (Klassiskt är att man slår i en spik för nära en lampa som sitter stumt i samma regel el. dyl. som man spikar i. Den brukar gå efter bara några slag då.).
Patrik_Hed: På 30-40-talet var det ganska vanligt att göra utanpåliggande installationer i källare med b-rör och OVIR. //Patrik
Jimmy Andeblom: Kanske måste göra om taket i vardagsrummet så där kanske det är en bra idé att sätta dosor uppe och nere precis som Enk Projektet säger. Cust 3000: känns som att din idé tilltalar mig.
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Man behöver ju inte fråga Bo om man kan citera Bo. :) (Och det kunde jag ju påpekat)
-=fullmoon=-: Den lilla skruven du varit och skruvat på bestämmer var lägena för dimmerns bott/topp läge är. Man ska ställa dessa så att det inte fladdrar i ljuset eller bara glöder. Axeln brukar vara lite oljig, helt normalt. Den vita luckan sitter det högt troligen en säkring under.