Hej!

Dimmerratten till badrumsbelysningen gick av igår.
Kan någon hjälpa mig identifiera vad jag ska köpa och var?
Som det ser ut borde jag kunna dra loss plastbiten som sitter kvar med en tång och bara byta själva ratten, väl?

dimmer.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag tyvärr inte. Jag känner i alla fall inte till att man kan köpa reservdelar på det sättet. Däremot kan du nog hitta en ny dimmer som passar i ramen, eller en ny dimmer vars ratt passar i den gamla.

Ser ju ut som en Eljo Trend:

http://www.elbutik.se/category.html/trend-dimmer

Om jag förstår dig rätt så är planen att köpa en och flytta över ratten?

Osäker på om du kan räkna med att axeln är lika mellan alla deras modeller. Vilken typ av lampor styr dimmern?

Njae, alltså planen är ju att bara köpa en ny ratt. Det handlar ju om en trasig plastbit med ett värde av några tior. Hellre det än en ny dimmer för tusenlappar då själva dimmern fortfarande fungerar. Det är ju bara fästet i ratten som gått av.
Den reglerar halogenspotar.

Prova och sök kontakt med schneider kundtjänst. Många andra företag har en väldigt generös inställning till mindre reservdelar som den här. Du kanske får en gratis på posten. Men jag tror inte att de finns som officiella reservdelar.

Ok, jag testar det!
Vad behöver jag veta när jag ringer dem? Eller borde alla rattar vara likadana och ha samma diameter?

vet inte om alla deras rattar har samma diameter (troligen). men det kan vara bra att veta typnummer. Om du får bort fronten (ser ut att vara två skruvar), så bör du kunna läsa det där.

Skall tillägga att det skulle kunna vara ett annat fabrikat, finns en del lågprisfabrikat som försöker likna kända märken.

Om det är en Trend så kanske denna passar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
HandySmurf skrev:
Om det är en Trend så kanske denna passar.
Håller tummarna att det är en Trend!!
Om inte, så kan det ju ändå vara värt att testa om måtten verkar stämma. Hellre bränna 45 spänn på ett test än 1000 spänn på en helt ny dimmer.

Skruva lös muttern ta bort plasten så står det nog säkert Schneider där bak.

Har för mig jag såg vita eljo/scheinder-rattar på bauhaus? Letade nämligen efter svarta, och de finns inte som reservdel (inte officiellt iaf...).

Toppen, det verkar ju faktiskt finnas reservdelar.

Det står inte Schneider någonstans, men däremot Eljo.
Är det givet då att det är Trend och att den ovan länkade ratten passar?
D1.JPG
Skapa konto

d2.JPG
Skapa konto

Eljo betyder att det är en trend dimmer. Troligen passar då ratten. Men helt säker kan man nog inte vara. Det kan finnas olika versioner genom åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.